Toyota bude pripravená od roku 2035 prejsť na predaj výhradne bezemisných vozidiel. To znamená, že by predávala len batériové a vodíkové elektromobily. Celý tento plán však pôsobí trochu alibisticky.
Toyota síce hovorí o tom, ako bude pripravená znížiť emisie CO2 všetkých svojich nových vozidiel na nulu, no pritom sa do toho pustí len ak budú splnené konkrétne podmienky. Celé to jednoducho má viacero háčikov.
V prvom rade Toyota hovorí len o predajoch pre oblasť západnej Európy. Po druhé to podmieňuje tým, že do roku 2035 by musela byť dostatočne rozvinutá infraštruktúra na nabíjanie elektromobilov a tankovanie vodíkového paliva. A aby tých podmienok nebolo málo, ešte musí dôjsť aj k posilneniu kapacity výroby obnoviteľnej energie.
Správna cesta
Toyota síce hovorí o tom, ako bude pripravená prejsť na predaj bezemisných vozidiel, no súčasne zdôrazňuje, že prechod k uhlíkovej neutralite bude najefektívnejší práve vtedy, keď bude postavený na rôznorodých typoch pohonu, vrátane hybridov a plug-in hybridov. Tohto prístupu sa drží dlhodobo a otvorene hovorí, že ešte je priskoro zamerať sa iba na elektromobily.
„Toyota je samozrejme odhodlaná dodávať zákazníkom milióny batériových elektromobilov, ale cestou k celosvetovému zníženiu väčšiny čistých uhlíkových emisií je využívať každú položku z našej nástrojovej súpravy zahŕňajúcej hybridy, plug-in hybridy, batériové elektromobily, vozidlá na palivové články v správnom pomere, aby sme optimálne využívali obmedzenia infraštruktúry a okolnosti zákazníkov v jednotlivých regiónoch, ako aj obmedzenú dodávku a narastajúce výkonové schopnosti batérií,“ uviedol Gill Pratt, vedecký šéf TMC a generálny riaditeľ Toyota Research Institute.
7 elektromobilov na rovnakej platforme
Toyota v nadchádzajúcich rokoch uvedie niekoľko cenovo dostupných vozidiel s nulovými emisiami, ktorých najnovším predstaviteľom je model bZ4X. Má ísť o prvého zástupcu z radu siedmich pripravovaných elektromobilov, ktoré vyrastá na platforme TNGA. Do roku 2030 má zastúpenie bezemisných vozidiel v predajnom mixe v krajinách západnej Európy dosiahnuť aspoň 50 %.
Lacnejšie batérie, lacnejšie elektromobily
Toyota v nadväznosti na nedávne ohlásenie stratégie investovať 11,5 miliárd € do batériových technológií priblížila aj svoje kroky v oblasti batérií.
Spustila komerčnú výrobu prvej bipolárnej batérie NiMh, ktorá okrem využitia menšieho počtu vzácnych prvkov prináša výhodu nižších nákladov pri dvojnásobnej výkonovej hustote v porovnaní s bežnými batériami typu NiMh.
Toyota očakáva, že vďaka postupnému pokroku v batériových technológiách v kombinácii so zvyšovaním efektivity elektromobilov by v druhej polovici 20. rokov malo dôjsť k 50 % poklesu ceny batérií pri všetkých vozidlách bez toho, aby sa skrátil ich dojazd. Elektromobily s batériovým pohonom by vďaka tomu mali byť po roku 2025 cenovo dostupnejšie.
Čo sa týka pripravovaných “solid-state” batérií, tie sa podľa Toyoty najskôr pravdepodobne objavia vo vozidlách s hybridným elektrickým pohonom a až potom sa budú v širšej miere nasadzovať v batériových elektromobiloch s cieľom zaistiť vyšší výkon, dlhší dojazd a kratší čas nabíjania. Testovanie prototypov prebehlo už minulý rok, no kedy sa tento typ batérií dostane do predaja zatiaľ nebolo spomenuté.