Automobilový trh sa má v blízkej budúcnosti dočkať dvoch značne protichodných trendov. Na jednej strane zdražejú vozidlá s konvenčným pohonom, na čom sa podpisujú požiadavky zo strany Európskej komisie. Na strane druhej vznikne trend postupného zlacňovania elektromobilov, a to hneď ako sa vyrieši aktuálny nedostatok batérií.
V tlačovej správe to uvádza Jiří Havel, obchodný riaditeľ spoločnosti Arval, ktorá poskytuje operatívny leasing. Rozdiel medzi vozidlami s tradičným a alternatívnym pohonom má byť výraznejší už počas druhého štvrťroku 2020.
Očakávam, že cena tradičných áut sa zvýši podľa kvalifikovaného odhadu o 3 až 4%, čo v reále znamená zdraženie o päťdesiat až sedemdesiat tisíc korún na jednom aute. Na druhú stranu musím zmieniť, že operatívny leasing môže byť cestou pre firmy aj súkromné osoby v čase, kedy cena áut narastá…
Jiří Havel, obchodný riaditeľ spoločnosti Arval
Rozvoj elektromobility ovplyvňujú aj firemné vozové parky
Jedným z výrazných faktorov, ktorý ovplyvní rozvoj elektromobility v Česku, má byť okrem ceny, dopytu či počtu nabíjacích staníc, aj prístup zo strany českých fleetových manažérov. Ti zatiaľ podľa prieskumu jasne dávajú prednosť klasickému pohonu a v oblasti elektromobility sú veľmi opatrní. Len 36% z nich pri zostavovaní a správe firemného vozového parku uvažuje nad niečím takým ako je testovanie spotreby či produkcia emisií CO2.
Upravovať úroveň vozidiel, ktoré svojim zamestnancom poskytujú, je kvôli hodnotám nameraným podľa WTLP pripravených 18% firiem v Česku a 37% firiem v ostatných krajinách.
Elektromobilita naberá na sile
Európska únia na výrobcov automobilov dlhodobo vyvíja tlak za účelom zníženia emisií CO2. Ak automobilky nebudú schopné splniť požadované hodnoty, hrozia im miliardové pokuty. Preto aktívne investujú do elektrifikácie a elektromobilita tak naberá na sile.
Automobilky sa budú chcieť pokutám vyhnúť. Do svojej ponuky budú zaraďovať autá s nižšími emisiami a autá s alternatívnymi pohonmi. Podľa zamerania a veľkosti investícii automobiliek, zvíťazí elektromobilita. Automobilky majú v tomto smere veľké plány. Napríklad Škoda má investovať 52 miliárd korún do vývoja áut na alternatívne pohony a 10 nových elektromodelov do roku 2022.
Uvádza analytik České spořitelny, Radek Novák.