Predaje plug-in hybridov a elektromobilov v Európskej únii raketovo stúpajú kvôli emisným normám EÚ, väčšina výrobcov splní emisný cieľ 95g/km v tomto roku. V roku 2021 bude každé siedme predané vozidlo v EÚ nabíjateľné.
Predaje vozidiel do zásuvky a ich trhový podiel (plug-in hybridy a elektromobily) výrazne rastú vďaka CO2 normám Európskej únie. Tvrdí to manažérka pre čisté vozidlá z európskej agentúry Transport&Environment Julia Poliscanova.
Kto stíha a kto nie
Automobilky PSA (Peugeot-Citroen), tandem FCA-Tesla a BMW Group k dnešnému dňu spĺňajú európsku reguláciu, ktorá požaduje priemerné fleetové emisie v tomto roku na úrovni 95g CO2/km. Renault, Nissan, Toyota-Mazda a americký Ford potrebujú ešte znížiť priemerné emisie o 2 gramy. Skvele sa darí elektromobilu Renault Zoe (prečítajte si náš test), ktorý sám o sebe znížil priemerné emisie tejto automobilky až o 15g.
Koncern Volkswagen Group potrebuje znížiť priemerné emisie ešte o 5g, Hyundai-Kia o 7g-3g, Daimler zaostáva o 9g a najhoršie je na tom Jaguar-Land Rover (13g). Výsledky sú založené na oficiálnych predajoch týchto automobiliek k prvému polroku 2020.
Automobilky môžu splniť emisné normy buď výraznejšími predajmi nabíjateľných modelov, zaradením e-vozidiel iných výrobcov do svojej flotily, alebo môžu využiť oba spôsoby dokopy.
Ciele sa musia naďalej sprísňovať
Analýza agentúry T&E upozorňuje, že emisné normy sa musia naďalej sprísňovať. Nabíjateľné vozidlá zvýšili svoj podiel na predajoch z 3 na 10% a v budúcom roku sa očakáva podiel 15% zo všetkých predaných vozidiel. V nasledujúcich štyroch rokoch sa môže tento podiel, podľa aktuálnych regulácií, zastaviť na 20%. Preto sa musia tieto ciele prehodnotiť a sprísniť.
Podpora elektromobility v Nórsku krásne ukazuje, ako môže podiel elektromobilov výrazne narásť za pár rokov. V roku 2013 sa v Nórsku predalo len 6% e-vozidiel, no v roku 2018 to bolo takmer 50%. Za september 2020 tento podiel dosiahol neuveriteľných 81,6%.
Plug-in hybridy by mali byť zakázané
Predaje ťažkých a vysoko znečisťujúcich SUV stúpli na 39% zo všetkých osobných automobilov. Ide o znepokojujúce číslo z hľadiska znižovania emisií z dopravy.
Plug-in hybridné vozidlá tvoria až polovicu z predajov nabíjateľných vozidiel. Transport&Environment ich nazýva “fejkovými elektromobilmi”. Majitelia ich len zriedkavo nabíjajú z externého zdroja a majú 2 až 4-násobne vyššie emisie CO2 v porovnaní s laboratórnymi testami.
Agentúra preto odporúča rok 2035 ako najneskorší dátum pre zákaz predaja spaľovacích vozidiel, vrátane tých s plug-in hybridným pohonom.