MojElektromobil

Projekt batériových elektrických autobusov v Bratislave bol síce zrušený, no vodíku zostali v hlavnom meste otvorené dvere. Prvý vodíkový autobus bol do testovacej prevádzky nasadený ešte 27. decembra 2022. Získané poznatky a dáta majú následne pomôcť pri ostrej prevádzke flotily štyroch vodíkových autobusov, ktoré mestskú hromadnú dopravu v Bratislave posilnia počas roka 2023.

Bratislava ale nie je jediným slovenským mestom, ktoré prejavilo záujem o vodíkovú hromadnú dopravu. Ako dnes informovala Národná vodíková asociácia Slovenska (NVAS), autobus s palivovými článkami začína svoju testovaciu púť aj v Trnave.

Európske partnerstvo pre čistý vodík (Clean Hydrogen Partnership) v spolupráci s národnými vodíkovými asociáciami sa rozhodlo zorganizovať predvádzaciu akciu vodíkového autobusu v stredoeurópskych mestách. Reaguje na to skutočnosť, že väčšina vodíkových autobusov jazdí najmä v mestách západnej Európy, čo znamená, že ich nasadzovanie je veľmi nerovnomerné.

Mesto Trnava sa tak stáva súčasťou projektu Hydrogen Bus Roadshow. Cieľom projektu je predviesť vodíkový autobus laickej aj odbornej verejnosti a otestovať ho v podmienkach Slovenska. Počas trojdňovej prevádzky sa tak verejnosť bude môcť presvedčiť, či vodíkový pohon spĺňa požiadavky očakávané v sektore hromadnej dopravy.

Kde v Trnave jazdí vodíkový autobus?

Vodíkový autobus s palivovými článkami bude v dňoch od 10. do 12. januára 2023 jazdiť v bežnej premávke na linke č. 16 v smere z Nemečaniek na Novú ulicu. Je to trasa s dĺžkou približne 10 kilometrov, formálne známa ako Nemečanka – Nová. Uvedené jazdy budú pre cestujúcich bezplatné, takže vodíkovú jazdu si môže vyskúšať každý, kto má záujem.

Projekt koordinuje Národná vodíková asociácia Slovenska a pri organizácii má okrem mesta Trnava a prepravcu Arriva pomáhať aj spoločnosť Messer Tatragas, ktorá na Slovensku v roku 2022 otvorila vôbec prvú vodíkovú čerpaciu stanicu. Závery trojdňového testu majú byť prezentované už 12. januára 2023.

Vodík v doprave

Skúsenosti s využívaním vodíkových autobusov sú prinajmenšom zmiešané. Národná vodíková asociácia Slovenska v tlačovej správe uvádza, že v západnej Európe sa v rámci projektov JIVE a JIVE2 od roku 2017 postupne nasadzujú bezemisné autobusy s palivovými článkami a po ukončení týchto projektov bude v 17 mestách Francúzska, Nemecka, Talianska, Holandska, Španielska a Veľkej Británie jazdiť spolu 310 vodíkových autobusov.

Súčasne ale počúvame o tom, ako viaceré mestá nasadenie vodíkovej dopravy prehodnotilo. Zo svojho vozového parku ich vyraďujú po krátkom čase kvôli problémom, prípadne si prepočítali prevádzkové náklady a namiesto vodíka radšej siahajú po batériovej elektromobilite. To, že využitie vodíka v doprave nedáva tak celkom zmysel uvádzajú aj analytici.

Náš tip
Má vodík v doprave budúcnosť? Odborník sa vyjadril jasne. Všetko, čo potrebujete vedieť | VIDEO
9. januára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+