Americký prezident Donald Trump zavedie 25-percentné clá na dovoz vozidiel z Kanady a Mexika, čo ohrozuje stabilitu amerického automobilového priemyslu. Týka sa to predovšetkým značiek Ford, GM a Stellantis. Analytici z Barclays varujú, že tento krok by mohol spôsobiť výrazný pokles ich ziskov a rozsiahle škody v tomto odvetví. Na tému upozornil portál Teslarati.
Problém pre americké automobilky
Profitovať z tohto rozhodnutia by mohla Tesla, ktorá vyrába svoje vozidlá určené pre americký trh priamo v USA. Používa pri tom však niektoré diely vyrobené v Mexiku, no nie je ich veľa. Taktiež výstavba novej Gigafactory v Mexiku bola podľa slov Elona Muska pozastavená.
To znamená, že automobilky by sa tieto clá dotknúť nemali. Momentálne sa približne štvrtina áut predaných v Spojených štátoch vyrába práve v Mexiku alebo v Kanade. V prípade GM a Stellantis je to ešte vážnejšie, pretože viac ako tretina ich vozidiel určený pre americký trh pochádza z týchto krajín.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Automotive Action Plan: Čím všetkým chce Európa podporiť elektromobilitu?
- Načo 800V, keď môžete mať rovno 1000V. Nabíjanie vozidiel BYD bude revolučné
- Koľko prejde na jedno nabitie 10-ročný Volkswagen e-Golf pri teplote -11 °C?
Vyššia cena vozidiel
Nové clá by podľa analytikov mohli zvýšiť cenu jedného vozidla v priemere o 3 tisíc dolárov. Zároveň hovoria, že by to prakticky mohlo kompletne vymazať všetky zisky pre veľkú trojku automobiliek z Detroitu. A to by pre americký automobilový priemysel neznamenalo nič dobré. Svoje obavy už vyjadrili aj šéfovia dotknutých automobiliek.
Generálny riaditeľ Fordu, Jim Farley, hovorí, že plánované clá by americký automobilový priemysel pripravili o miliardové zisky a automobilky by museli úplne prehodnotiť stratégiu v USA, a to vrátane nových tovární. Analytici zdôrazňujú, že aj keby boli clá miernejšie, zvýšené náklady na výrobu by viedli k zdraženiu vozidiel, čo by v konečnom dôsledku mohlo zvýšiť aj infláciu.