MojElektromobil

Prešlo prakticky len pár hodín od zavedenia Trumpových ciel a už začíname vidieť prvé následky. Okrem toho, že clá na dovoz tovaru z USA zaviedli aj ostatné európske či ázijské krajiny, trpí aj samotný americký priemysel. Automobilový gigant Stellantis oznámil pozastavenie výroby vo svojich továrňach v Kanade a Mexiku. Výsledkom je zatiaľ 900 Američanov a Kanaďanov bez práce, informoval portál Electrek.

Stellantis pozastavuje výrobu

Dôvodov na pozastavenie výroby môže byť samozrejme viacero, no koncern oficiálne uviedol, že ide práve o nové clá. Továrne, ktoré boli odstavené, vyrábajú najnovšie elektromobily Dodge Charger Daytona, Jeep Wagoneer S či Chrysler Pacifica alebo Jeep Compass. Tieto továrne sú úzko prepojené s tými americkými, ktoré dodávajú súčiastky. A práve tam prídu stovky Američanov o prácu, najmä v štátoch Michigan a Indiana.

Nemali by ste prehliadnuť:

Clá sú často prezentované ako záchranný nástroj pre domácich výrobcov a pracovné miesta. No ak sa zavádzajú bez stratégie, bez spolupráce so spojencami a bez kompenzačných opatrení (presne tak, ako to teraz urobil Trump), stávajú sa doslova ekonomickým bumerangom. Ak sa tieto clá týkajú viacerých odvetví naraz, v konečnom dôsledku to nepocítia len firmy, ale aj samotný spotrebiteľ, ktorý za tovar zaplatí viac. Ak k tomu pridáme stratu zamestnania, vyhliadky do budúcna nevyzerajú vôbec pozitívne.

elektromobil Dodge Charger ev
Zdroj: Stellantis

Pri aktuálnej situácii v Stellantise príde len v Kanade o prácu približne 4500 ľudí. Pozastavená výroba v továrni v Mexiku našťastie vďaka silným odborom nebude znamenať prepúšťanie. Zatiaľ. Spoločnosť neuviedla, aké ďalšie opatrenia môžu, respektíve budú nasledovať. Vyhlásila, že ide o dočasné rozhodnutie, ktoré má za cieľ získať čas na vyhodnotenie dlhodobých dopadov ciel. Z vyjadrení je ale jasné, že situácia sa môže ešte zhoršiť, ak budú tarify naďalej platiť alebo sa ešte rozšíria.

„Chápeme, že súčasné prostredie vytvára neistotu. Uisťujeme vás, že intenzívne komunikujeme so všetkými kľúčovými partnermi, vrátane najvyšších vládnych predstaviteľov, odborov, dodávateľov a predajcov v USA, Kanade a Mexiku. Robíme všetko pre to, aby sme sa dokázali adaptovať na nové podmienky,“ uvádza v internom e-maile pre zamestnancov Antonio Filosa, výkonný riaditeľ Stellantis pre Severnú Ameriku.

Viacerí odborníci z odvetvia spomínajú, že automobilový priemysel neznáša neistotu. Výroba áut si vyžaduje niekoľkoročné plánovanie, množstvo dielov a koordináciu dodávateľov naprieč krajinami. Keď sa pravidlá zmenia zo dňa na deň, firmy strácajú schopnosť plánovaťa často si povedia, že budú vyrábať a predávať inde.

Náš tip
Predajmi dorovnali Teslu, teraz prichádzajú na Slovensko. Jazdili sme s prvými elektromobilmi BYD na SK
8. apríla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+