Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan oznámil, že Turecko plánuje investovať nemalé peniaze do moderných technológií. V rámci investícií si významnú časť zoberie odvetvie elektromobility. 5 miliárd dolárov má ísť na výrobu elektromobilov a 4,5 miliardy na výrobu batérií. Na tému upozornil portál Electrive. Celkové investície do technologických odvetví majú predstavovať sumu až 30 miliárd dolárov.
Takmer 10 miliárd USD na elektromobily a batérie
Ročne chce krajina vyrába až milión elektrických vozidiel, no v akom časovom horizonte sa to má stať, zdroj neuvádza. Turecko má pripravenú pôdu pre nové investície zo strany výrobcov elektromobilov, očakávame napríklad vysoký záujem zo strany čínskych značiek. Keďže krajina sa nachádza na rozmedzí Európy a Ázie, s dobrou dostupnosťou lodnej aj leteckej dopravy, výrobné haly by tu predstavovali z hľadiska umiestnenia strategickú výhodu.
Z dlhodobého hľadiska sa podľa Erdogana môže Turecko stať dôležitým hráčom v elektromobilite, no samotná výroba vozidiel pravdepodobne stačiť nebude. V dnešných časoch je potrebné mať podchytenú aj výrobu batérií, po ktorých je stále väčší dopyt. A v najbližších rokoch bude dopyt určite ešte výrazne rásť. Krajina sa z tohto dôvodu chce stať silným hráčom aj v tomto sektore.
Investícia prinesie ďalší významný kapitál
Do roku 2030 sa chce stať regionálnou výrobnou základňou vybudovaním kapacity 80 GWh. Medzi ďalšie investície patria solárne panely, čipy a nemalá pozornosť sa venuje aj solárnej energii. Očakávania sú pomerne vysoké. Spomínané investície zo strany štátu majú údajne priniesť súkromný kapitál vo výške ďalších 20 miliárd dolárov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
- Individuálny dovoz prekonáva predaj oficiálnych zastúpení. Toto je aktuálny počet elektromobilov na Slovensku
- Na Slovensku pribudla ďalšia významná nabíjacia lokalita. IONITY spúšťa Čaradice
Turecko je z dlhodobého hľadiska obľúbeným miestom na výrobu elektromobilov, ktoré sú určené pre európsky trh. Výhodou je, že s EÚ je spojené colnou úniou, ktorá existuje od roku 1995 a rovnako aj náklady na výrobu sú tu relatívne nízke. Niektoré automobilky v Turecku vyrábajú svoje vozidlá už desiatky rokov, pridávajú sa však aj ďalšie.
Záujem zo strany čínskych automobiliek
Nedávno napríklad obletela svet informácia o tom, že v krajine plánuje postaviť továreň aj čínsky výrobca BYD, kotrý je zároveň jedným z najväčších výrobcov elektromobilov na trhu. Hlavným dôvodom, prečo momentálne Turecko čínske automobilky láka, nie je len strategická poloha, ale aj nové clá, ktoré zaviedla Európska únia na elektromobily dovezené z Číny.
Výrobou v Turecku sa týmto clám vozidlá vyhnú. Do projektu má BYD investovať až miliardu dolárov a vytvorí 5000 pracovných miest. Turecko napríklad počas minulého roka vyrobilo 1,5 milióna vozidiel (bez ohľadu na typ pohonu). Viac informácií o téme Turecko a BYD nájdete v článku BYD postaví továreň v Turecku. Chce sa vyhnúť clu za dovoz z Číny.