Doprava prebieha masívnou elektrifikáciou. Po cestách už bežne jazdia batériové elektrické osobné vozidlá, autobusy, nákladiaky… Železničná sieť je už dávno značne elektrifikovaná, no aj elektrické vlaky väčšinou využívajú trolejové vedenie. V Spojenom kráľovstve však už jazdí skúšobný medzimestský batériový vlak, ktorý dokazuje, že môže prekonať dieselové lokomotívy. Na tému upozornil portál Electrek.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Revolúcia v Afrike. Rwanda vyraďuje benzínové motocykle, prichádzajú len elektrické
- Najväčšia výhoda Tesly sa pre majiteľa stala nočnou morou. Môže za to softvérová aktualizácia
- Nie je Audi ako AUDI. Čo ponúka nová čínska automobilka a prečo ten názov?
Spoločnosti Hitachi Rail, ANgel Trains a TransPennine Express testujú vlak v severnej časti Anglicka a testy ukazujú, že výkonné batérie ponúkajú významné výhody z hľadiska emisií, úspory paliva aj kvality ovzdušia. Konkrétne tento testovací vlak jazdí na trase dlhej približne 70 kilometrov rýchlosťou do 120 km/h. Hmotnosť batérie je rovnaká ako hmotnosť dieselového motora a nainštalovaná je v rovnakom priestore.
Testovanie vlaku dopadlo veľmi pozitívne
Už pred testovaním sa očakávali pozitívne výsledky, no batériový vlak prekvapil ešte viac. Hlavnou výhodou sú znížené náklady na palivo, a to až do 50 percent. Tento úspech dáva spoločnosti Hitachi zelenú na plne batériový medzimestský vlak s odhadovaným dojazdom 100 – 150 kilometrov. Využíval by sa hlavne v oblastiach, v ktorých časti železničnej trate nie sú pokryte elektrickým vedením. Veľkou výhodou tohto riešenia je to, že nie je potrebné dobudovávať drahú infraštruktúru a postačí už existujúca.
“Železničná doprava je už teraz najekologickejšou formou verejnej dopravy a úspech tohto pokusu pripraví cestu pre ešte ekologickejšie a spoľahlivejšie cestovanie pre milióny cestujúcich. Táto technológia bude hrať dôležitú úlohu pri realizácii našich ambicióznych plánov na transformáciu a dekarbonizáciu železníc a mohla by otvoriť dvere k cenovo dostupnejšiemu rozšíreniu siete v celej krajine.”
Lord Hendy, britský minister železničnej dopravy
U nás je tiež množstvo regiónov, kde by sa batériový elektrický vlak mohol využiť. Napríklad na jednoduchej rovinatej trati Bratislava-Komárno stále jazdia dieselové osobné jednotky, nakoľko elektrifikácia tejto trate je stále v nedohľadne.