Spoločnosť Volvo Buses predstavila prvý veľký plne autonómny elektrobus. Malé autobusy bez vodiča nie sú žiadnou novinkou (Navya a Easy Mile, Olli alebo nemecký e.Go), ale 12-metrový autonómny autobus je prvým svojho druhu.
Je výsledkom spolupráce medzi spoločnosťami Volvo a Nanyang Technological University (NTU) v Singapure. Volvo autobus čoskoro začne testy v areáli NTU.
Autonómny elektrobus Volvo 7900 Electric v areáli Smart Campus univerzity NTU
Umelá inteligencia pod kapotou
“Elektrický autobus Volvo 7900 Electric bol vybavený senzormi a prvkami navigácie, ktoré sú riadené komplexným systémom umelej inteligencie (AI)”, zdôrazňuje Volvo v tlačovej správe.
Kinematika v reálnom čase
Systém zahŕňa senzory detekcie a merania svetla (LIDARS), 360-stupňové kamery a pokročilý satelitný navigačný systém, ktorý využíva kinematiku v reálnom čase. Je to systém podobný GPS, ale využíva viacero zdrojov údajov lokalizácie s presnosťou až na 1 centimeter. Systém je pripojený k „zotrvačnej riadiacej jednotke“, ktorá meria bočnú a uhlovú vzdialenosť. Tým sa zlepší navigácia autobusu pri prechode nerovnomerným terénom.
Senzory systému LIDARS pre autonómne schopnosti autobusu
Autonómny e-bus Volvo prešiel predbežnými kolami rigorózneho testovania v Centre pre testovanie a výskum autonómnych vozidiel (CETRAN). V roku 2018 Singapur oznámil, že autobusy bez vodiča budú v tejto krajine bežne jazdiť už v roku 2022.
Test aj v reálnych podmienkach
Singapurský podnik verejnej dopravy SMRT bude zohrávať kľúčovú úlohu pri určovaní technickej spôsobilosti autonómnych vozidiel na verejných komunikáciách. Zatiaľ čo prvý model autonómneho autobusu sa testuje v areáli univerzity NTU, druhý 12-metrový autobus Volvo 7900 Electric prejde testovaním v depe podniku SMRT. Poskytne tak reálne podmienky cestnej premávky a otestuje navigačné a parkovacie schopnosti vozidla.
Spolupráca medzi Volvo Buses, NTU a LTA
Plánuje sa testovanie autobusu aj mimo areálu univerzity. „Náš autonómny elektrobus predstavuje dôležitý krok k našej vízii čistejšieho, bezpečnejšieho a chytrejšieho mesta. Cesta k plnej autonómii je zložitá a naša spolupráca s NTU a LTA (Singapurský úrad pre pozemnú dopravu) je rozhodujúca pri realizácii tejto vízie, ako aj náš záväzok v oblasti bezpečnosti.“ hovorí prezident Volvo Buses.
Profesor NTU Subra Suresh povedal: “Tento autonómny elektrický autobus bude hrať úlohu pri formovaní budúcnosti verejnej dopravy, ktorá je bezpečná, efektívna, spoľahlivá a pohodlná pre všetkých dochádzajúcich. Čoskoro bude testovaný na NTU Smart Campus, ktorý je domovom mnohých inovácií ako testogacieho prostredia pre nové technológie.”
Nabíjacia infraštruktúra od ABB
Spoločnosť ABB vybuduje pre tieto autobusy sieť inteligentných rýchlonabíjačiek. Systém nabíjania HVC 300P od ABB je založený na koncepte OppCharge (na obrázku) a je ideálny pre autonómne nabíjanie v autobusových depách, ako aj priamo v premávke na autobusových zastávkach. Rýchlonabíjačky s nabíjacím výkonom 300kW sa pomocou pantografu spoja s vozidlom a nabíjú batériu len za 3-6 minút. Nabíjanie bude prebiehať počas prestávok na konci trás autobusých liniek.
Spoločnosť ABB dodáva nabíjačky pre elektromobily aj pre ZSE Drive, ktorá u nás buduje nabíjaciu infraštruktúru pre elektromobily. Poskytujú nabíjací výkon 50 kW.
Systém inteligentného nabíjania OppCharge spoločnosti ABB
Scania a ADL taktiež s autonómnymi autobusmi
Pred niekoľkými týždňami spoločnosť Scania oznámila, že spolu s prevádzkovateľom verejnej dopravy Nobina začne prevádzkovať autonómne autobusy na pravidelných linkách v Štokholme. Do projektu zapoja dva elektrobusy Citywide LF Electric, ktoré začnú jazdiť budúci rok. Takisto v budúcom roku sa očakáva ďalší projekt autonómnych autobusov v Škótsku, nepochopiteľne však pôjde o dieselové autobusy.