Nový americký prezident Donald Trump hneď v prvý deň svojho pôsobenia podpísal viacero výkonných nariadení, ktoré ovplyvnia vývoj elektromobility v USA. Medzi prvými krokmi bolo zrušenie cieľa stanoveného Joeom Bidenom v roku 2021, ktorý určoval 50-percentný podiel predaja elektrických vozidiel do roku 2030. Tento cieľ nebol právne záväzný, no poskytoval automobilkám istotu pri plánovaní. Teraz sa však mnoho zmení, informuje Electrive.
Ďalším výrazným krokom je pozastavenie financovania infraštruktúry nabíjacích staníc z programov NEVI a CFI, ktoré mali k dispozícii na svoje projekty až 5 miliárd dolárov. Posledné prostriedky z týchto fondov boli uvoľnené ešte za Bidenovej administratívy, pričom Trump plánuje nevyužité financie zadržať. Čo sa s nimi stane ale zatiaľ neprezradil. Môže nastať situácia, že ich znova k projektu priradí.
Mohlo by vás tiež zaujímať:
- V USA sa pozreli na zúbok dojazdu elektromobilov. Takéto sú aktuálne závery
- Stále sme poslední v EÚ. V roku 2024 sa na Slovensku predalo ešte menej elektromobilov, než rok predtým
- Slovensko vybuduje národnú sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc. Poznáme požiadavky a zoznam lokalít
Trump taktiež naznačil budúci smer politiky elektromobility. Požaduje napríklad preskúmanie zrušenia daňových úľav pre elektrické vozidlá a plánuje zabrániť štátom, ako napríklad Kalifornia, prijímať prísnejšie emisné normy. Chce tiež, aby Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) zvážila zrušenie prísnejších emisných limitov, ktoré výrobcov áut nepriamo nútia predávať kvóty elektromobilov. Približne ide o percentuálny podiel medzi 30 až 56 % predávaných elektrických áut už do roku 2032.
Ide aj proti vlastnému kamarátovi
Počas svojej kampane Trump nesprávne označil tento cieľ za povinnosť, ktorú chce odstrániť. Výrazná zmena emisnej politiky by však podľa odborníkov vyžadovala dlhý proces, zahŕňajúci verejné konzultácie a legislatívne kroky v Kongrese. Zrušenie Bidenovho zákona o inflácii, ktorý podporuje elektromobilitu daňovými úľavami, by bolo ešte komplikovanejšie.
Trump zatiaľ nezaviedol prísnejšie clá na dovoz, hoci počas kampane ich hlasno podporoval. Namiesto toho poveril svoju administratívu, aby preskúmala obchodné deficity a politiku krajiny. Ukazuje sa, že Trump a Biden majú rozdieľne názory a postoje k elektromobilite a podpore ekologických technológií, pričom sa očakáva silný vplyv na automobilový priemysel. Čo je zarážajúce, jeden z najväčších podporovateľov Trumpa a jeho dobrý kamarát Elon Musk, je majiteľom Tesly, čiže ide tak trochu aj proti nemu.