Čínske elektromobily sa predávajú čoraz lepšie, a to nielen na domácom trhu. Dobre sa im darí aj v Európe a v USA. Európska únia na dovoz modelov vyrobených v Číne zaviedla špeciálne clá, ktoré siahajú až do výšky takmer 40 percent kúpnej ceny vozidla, avšak závisia od toho, ako automobilka s EÚ spolupracuje. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Špeciálne clá na čínske elektromobily vstupujú do platnosti v EÚ. Nastali menšie zmeny.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Vyskúšali sme Mercedes-Benz Vision EQXX s rekordným dojazdom vyše 1 200 km. Ako jazdí?
- Individuálny dovoz prekonáva predaj oficiálnych zastúpení. Toto je aktuálny počet elektromobilov na Slovensku
- Na Slovensku pribudla ďalšia významná nabíjacia lokalita. IONITY spúšťa Čaradice
Špeciálne clá plánujú zaviesť aj Spojené štáty. Tie sa nemajú týkať len elektromobilov, ale aj solárnych zariadení, polovodičov či zdravotníckych potrieb. Prezident Joe Biden zdôrazňuje, že ide o spravodlivú konkurenciu a chce ukázať, že je pripravený chrániť výrobu v USA. Hlavným dôvodom je, že Čína predáva hliník a oceľ za umelo znížené ceny, čím znižuje výrobné náklady hotového výrobku.
Čínsky softvér v autách ako bezpečnostné riziko?
Portál Electrive teraz informoval o tom, že USA plánujú ďalší krok, a tým je zákaz čínskeho softvéru vo vozidlách. Očakáva sa totiž, že americké ministerstvo obchodu zavedie nové obmedzenie na softvér z Číny. Obáva sa, že jeho používanie môže predstavovať bezpečnostné riziko.
Dnešné moderné vozidlá sú doslova smartfónmi na kolesách. Ich softvér je prepracovaný do najmenšieho detailu a infotainmenty ponúkajú čoraz viac funkcionalít. A tým sa zvyšuje aj bezpečnostná hrozba. USA sa obávajú práve softvéru, ktorý pochádza z Číny.
“Auto je strašidelná vec. Vaše auto o vás veľa vie. Pravdepodobne dostane aktualizáciu softvéru, či už ide o spaľovacie alebo elektrické vozidlo. Moderné auto má v sebe veľa softvéru, vytvára obrázky, má systém pohonu. Je pripojené k vášmu telefónu, vie, komu voláte a vie, kam idete.”
Alan Estevez, námestník ministra obchodu pre priemysel a bezpečnosť
V súvislosti s týmto už bolo začaté aj vyšetrovanie, ktoré sa zameriava na niekoľko komponentov a softvér vozidla. Estevez zdôraznil, že by bolo ideálne, keby softvér pochádzal zo spojeneckej krajiny. Zahraničná vláda s prístupom k pripojeným vozidlám by mohla predstavovať vážne riziko z pohľadu bezpečnosti a ochrany osobných údajov občanov USA.