Do Bratislavy vôbec prvýkrát zavítal najdôležitejší model značky v novodobej histórii – Rolls-Royce Spectre. Takto ho označuje samotná firma, keďže ide o ich prvé plne-elektrické vozidlo, ktoré odštartovalo novú éru. Neznamená to, že spaľováky už vyrábať nebudú, no prinášať budú odteraz už aj takéto bez-emisné varianty.
Ak ste sa náhodou včera (streda, 11.9.2024) ocitli na promenáde pri hoteli River Park, mohli ste ho vidieť medzi úplne prvými. My sme dokonca mali tú česť sa na auto bližšie pozrieť, pričom sme dostali odborný výklad priamo od zástupcu spoločnosti, Franka Tiemanna. Okrem toho nám ale tento skvost aj na pár hodín požičali, takže sme si mohli vyskúšať takmer všetky jeho aspekty.
Čo sme neskúsili, bolo nabíjanie, keďže auto malo pri preberaní plnú batériu a za ten čas, čo sme ho mali k dispozícii, sme ho nestihli vybiť do takej miery, aby to dávalo vôbec zmysel zapojiť do elektriny. Venujme sa ale samotnému elektromobilu. Zaujímavosťou je napríklad to, že predná maska chladiča je tu historicky najväčšia, no ako možno aj viete, elektromotor nepotrebuje také chladenie ako štandardné automobily.
Na čo je teda určená? Jej hlavný zmysel spočíva najmä vo vylepšení celkovej aerodynamiky vozidla. To má aerodynamický koeficient na úrovni 0,25, čo je veľmi úctyhodné číslo. Najmä kvôli tomu, ako auto na prvý pohľad vyzerá. Napríklad v takom Mercedese sa im tejto hodnoty podarilo dosiahnuť pri modeli EQE.
Keď sme pri dizajne, aerodynamickou prerábkou si prešla aj legendárna soška “The Spirit of Ecstasy”. Tá je teraz o niečo nižšia a mierne zaoblenejšia, čo zabezpečí zníženie odporu vzduchu a jeho adekvátnejší tok. Ide o kupé, takže tu nájdeme na strane vždy len jedny dvere, no máme tu aj zadné sedadlá, na ktorých sa odvezú aj ďalší dvaja cestujúci. Ja (194 cm) som si sadol aj dozadu, keďže sme v aute boli vždy dvaja, a nesedelo sa tu zle, no zároveň to nebol úplný ideál.
Vzadu sa nesedí až tak dobre, ako v iných modeloch
Bolo tu menej miesta na hlavu ako by som potreboval. Zároveň, ak by som sedel vpredu a nastavil si sedadlo tak, aby sa mi sedelo komfortne, uberalo by to na komforte človeku sediacemu na zadnom sedadle. Komfortu tu ale bolo dosť, sedadlá sú veľmi pohodlné, vpredu sme ich dokonca mali aj s masážnou funkciou, vzadu ventilované a vyhrievané. Špecialitou pri Rolls-Royce vozidlách je “hviezdna strecha”.
Tá zaujme každého, no určite aj malé deti, najmä vďaka faktu, že raz za čas môžu vidieť hviezdu padať. Pýtal som sa a k dispozícii je aj riešenie so strešným oknom, v takom prípade samozrejme bez hviezdnej strechy. Toto je jeden z mála automobilov značky Rolls-Royce, ktorý nie je orientovaný pre tých, ktorí sedia vzadu. Tu je totižto najväčší zážitok za volantom.
Auto ide nádherne plynulo, zrýchlenie je naozaj nastavené tak, aby vás nehádzalo do sedačiek či zo strany na stranu. Výzor možno klame, no auto ponúka maximálny výkon až 585 koní pri 900 Nm krútiaceho momentu, čo je naozaj vysoké číslo. Na ceste drží perfektne a podvozok je odladený do takej miery, že žiadna jama to auto nerozkolíše. Mimochodom, spotrebu uvádza výrobca niekde na úrovni 22 kWh/100 km, my sme ho vytiahli aj na diaľnicu a čo-to sme pojazdili v meste, pričom na konci testovania bola spotreba 24,5 kWh/100 km. Nešetrili sme ho.
Vnútri počujete aj kráčanie mravca
Čo je rovnako dobre odladené je aj vnútorná izolácia od vonkajšieho hluku. Je jedno či idete rýchlosťou 50 km/h alebo 130 km/h, z vonku nepočujete takmer nič. Sem tam sme mohli zaznamenať, keď sa vietor oprel do auta a dostal sa do nejakej škáry, no to bolo naozaj nič v porovnaní s inými autami. Tento nízky hluk v interiéri dokonale dopĺňal prémiový zvuk so zabudovaného audiosystému Harman Kardon s 18 reproduktormi.
Spomeniem určite aj to, že auto má celkom dlhú prednú kapotu, čo by mohlo znamenať ťažké vytáčanie v niektorých situáciách. Nie je tomu úplne tak, aj vďaka natáčaniu zadnej nápravy. Kolesá sme tu mali krásne, až 23″ palcové, a na to aké sú veľké, ani ich trenie o vozovku nie je dovnútra počuť. Infotainment systém je veľmi podobný(takmer identický) tomu v nových BMW radu 7 a radu 5, no má pár menších zmien.
Už štandardne má veľmi veľa ikoniek, pomocou ktorých si viete jazdu spríjemniť či personalizovať podľa seba. Čo ma zaujalo asi najviac, je rozmiestnenie a hlavne ponechanie fyzických tlačidiel, z ktorých si veľa viete naprogramovať podľa svojich predstáv. Rovnako fyzické je aj ovládanie klimatizácie, čo z môjho pohľadu chválim, lebo pôsobí naozaj luxusne, ako sa na takéto vozidlo patrí.
Prečo by som si ho ale nekúpil?
Keď sa zamyslíte, myslím, že odpoveď vám bude jasná. Toto auto má ďaleko od vozidla určeného pre bežného smrteľníka. Ale pre nás ich ani spoločnosť nevyrába. Cieľová kategória je len pár percent vysoko postavených ľudí, a aj preto sme vďační, že sme sa v ňom my (bežní ľudia) mohli aspoň nachvíľku povoziť. Koľko ale takéto niečo stojí?
Na predstavení ešte v minulom roku v Prahe, kde sme boli aj my, sa hovorilo o cene okolo 375 000 €. Elektromobil, v ktorom sme sa včera vozili mal ale cenovku až 440 000 € a viem, že nemal úplne všetky príplatky, ktoré si do neho môžete nakonfigurovať. Ako som už viackrát spomenul, bol to zážitok.
Rolls-Royce Spectre: Parametre
Výkon | 430 kW/585 koní |
Krútiaci moment | 900 Nm |
Poháňaná náprava | AWD |
Kapacita batérie | 107 kWh/ 102 kWh využiteľných |
WLTP dojazd | 530 km |
Palubná nabíjačka | 22 kW |
DC nabíjací výkon | 195 kW |
Objem batožinového priestoru | 368 l |
Prevádzková hmotnosť | 2 965 kg |
Užitočná hmotnosť | 510 kg |
Maximálna povolená hmotnosť | 3 400 kg |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,4 s |
WLTP spotreba | 22,2 kWh / 100 km |