Čínska automobilka BYD sa netají tým, že chce preraziť aj na trhoch mimo domovskú krajinu. V poslednom čase sa čoraz viac dostáva na ten európsky, a nielen s osobnými elektromobilmi. Portfólio spoločnosti je naozaj veľké, teraz predstavila nový poschodový elektrobus, ktorý je určený pre britský trh. Na tému upozornil portál Electrive.
Už koncom tohto roka
Vozidlo sa nazýva BD11 a očakáva sa, že najpopulárnejšie bude v Londýne. To je celkom logické, pretože práve Londýn je metropolou, ktorá sa preslávila svojimi červenými dvojposchodovými autobusmi. Teraz však budú elektrické. Elektrobus by mal byť oficiálne uvedený na trh koncom tohto roka.
Okrem toho je v pláne vyrobiť aj upravený variant tohto modelu, ktorý sa má špecializovať na použitie vo vidieckych oblastiach. Aké budú rozdiely medzi týmito dvoma modelmi, zatiaľ automobilka nešpecifikovala. Tento upravený model by sa však mal dostať aj na trhy mimo Britániu.
Kompaktný elektrobus s inovatívnou technológiou
BD11 patrí medzi kompaktné autobusy s rázvorom len 5,44 metra a celkovou povolenou hmotnosťou 19,5 tony. Jeho celkové rozmery sú 10,9 x 2,55 x 4,3 metra a obsahuje cell-to-body (CTB) akumulátor s celkovou kapacitou 532 kWh. CTB je inovatívny prístup k dizajnu a výrobe elektromobilov vyvinutý práve BYD a jeho hlavnou výhodou je to, že batéria je integrovaná priamo do karosérie vozidla.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Záruka na baterku milión kilometrov a cena malého hatchbacku. Na Slovensko prichádza elektrické SUV Ssangyong Torres EVX
- Predaj elektromobilov v číslach. Takto vyzerajú štatistiky z Európy
- Autopožičovňa pod paľbou kritiky: Zákazníci sa sťažujú na absurdné poplatky
Medzi výhody tohto riešenia patrí nižšia hmotnosť, vyššia pevnosť a lepšie využitie priestoru. CTB sme spomínali napríklad v článku BYD postavilo nový elektromobil, ktorý stojí hlboko pod 15-tisíc eur. V tomto konkrétnom prípade dokázala automobilka vďaka tomu znížiť hmotnosť autobusu približne o 10 percent.
Plné nabitie za dve hodiny
Vozidlo sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 500 kW pomocou špeciálneho zberača, prípadne aj pomocou klasického (pravdepodobne CCS) rýchleho nabíjania, a to za použitia dvoch káblov naraz.
Za ideálnych podmienok podľa výrobcu trvá plné nabitie z 0 do 100 percent približne 2 hodiny. Elektrobus má kapacitu 90 cestujúcich a o pohon sa starajú dva elektromotory, každý s výkonom 150 kW. Celkový krútiaci moment je na úrovni až 600 Nm.