Nórsko prichádza o väčšinu vodíkových čerpacích staníc. Spoločnosť Hyop, prevádzkujúca výhradne vodíkové čerpacie stanice, zatvára všetkých 5 svojich lokalít. Dôvodom sú financie.
Hyop dotoval prevádzku staníc aj doteraz, či už zo súkromných zdrojov, alebo zo štátnych dotácii. Podporovateľom však evidentne došla trpezlivosť, a budúcnosť vodíka už tak ružovo nevidia.
Iný názor má Møller-Holst, predseda predstavenstva nórskeho fóra pre vodík:
“Je veľmi poľutovaniahodné, že taký dôležitý hráč, akým Hyop nepochybne je, bude musieť svoje stanice zatvoriť. Bohužiaľ, deje sa to v čase, kedy je o vodík čoraz väčší záujem. Existujú len malé politické nádeje, ktoré by umožnili vodíku stať sa reálnym alternatívnym palivom v sektore dopravy. Nórske fórum pre vodík bude preto vyzývať politikov na dialóg a aktívne sa bude snažiť prispieť k nájdeniu najvhodnejšieho riešenia.”
Okrem osobných automobilov sa vodíková technológia používa aj v nákladných vozidlách, vlakoch, či v lodnej doprave. Znižovanie úrovne nákladov na vodíkovú technológiu umožňuje vyrábať vozidlá, ktoré neprodukujú žiadne emisie, ponúkajú dobrý dojazd a rýchle tankovanie. Vodíková technológia sa stáva dôležitou a popri elektromobiloch by mala pomôcť dosiahnuť nulové emisie v nákladnej cestnej a námornej doprave.
“Dnes nám bolo povedané, že Hyop musí po niekoľkoročnom náročnom hľadaní financovania operácií, presne vo fáze, ktorá je tesne pred komerčným využitím, odstaviť svoje vodíkové stanice vo východnom Nórsku. Ani napriek ambíciám vlády dosiahnuť nulové emisie v sektore dopravy to proste nie je možné a neexistujú mechanizmy, ktoré umožnia HYOP udržiavať sovju prevádzku,” povedal generálny tajomník Nórska pre vodík, Kristian Vik.
Spoločnosť Hyop bola založená v roku 2012 a jej úsilie malo zásadný význam pre rozvoj vodíkovej infraštruktúry. Zostávajúce dve vodíkové stanice prevádzkuje spoločnosť UnoX. Tá chce postaviť aj 3 nové stanice, ale taktiež čelí finančným výzvam.
Spoločnosť HYOP sa k tomu vyjadrila v tlačovej správe
“Zavedenie vodíkových palív je naozaj náročná úloha, v ktorej je HYOP jedným z priekopníkov. Prístup ku kapitálu je však veľmi ťažký a zdá sa, že aktuálne nedosiahnuteľný. Z tohto dôvodu budeme musieť prestať prevádzkovať vodíkové stanice. Za posledných 7 rokov sa toho na vodíkovej scéne udialo dosť, technológie sa posunuli dopredu a vodík je teraz vo fáze kontroly pred rozsiahlym uvedením na trh. Spoločnosť HYOP prevádzkuje väčšinu vodíkových staníc v Nórsku a je takmer pripravená spustiť komerčné využitie. Za tento čas bolo v rámci testovacej fázy predaných niekoľko vodíkových automobilov v rámci tzv. “predkomerčného trhu”. Vodík je teraz považovaný za plnohodnotné alternatívne palivo.”
Spoločnosť HYOP prevádzkuje väčšinu vodíkových nabíjacích staníc v Nórsku, pričom jej bola schválená aj výstavba novej, obrovskej stanice v hlavnom meste, Osle. Práce na tomto projekte budú musieť byť zastavené z dôvodu nedostatku financií a nezáujem o investovanie.
“Pocítili sme nezáujem zo strany biznis klientov o investovanie do novej technológie, ktorá je šetrná k životnému prostrediu a do budúcna má obrovský potenciál stať sa veľmi výnosnou,” povedal Ulf Hafseld, generálny riaditeľ HYOPu a dodal: “Spoločnosť sme udržiavali s hŕstkou nadšencov, ktorí nám finančne pomáhali. Toto, spolu s dobrou mienkou v očiach verejnosti nám pomáhalo postupovať ďalej, avšak od prvého septembra sme museli celý projekt zastaviť.”
Existujú jasné signály, že v budúcnosti prídu automobilky s oveľa väčším počtom automobilov jazdiacich na vodík. Nórsko by chcelo do roku 2025 dosiahnuť cieľ predaja len automobilov bez emisií. Cieľ je to naozaj odvážny a vodíkové automobily by tomu mohli vo výraznej miere pomôcť.
Udialo sa v roku 2014
HYOP mal už v tomto roku investované nemalé peniaze práve do vodíkových staníc a veril, že trh s vodíkovými automobilmi je už za rohom. V tom mala spoločnosť pravdu, no nečakala, že sa situácia vyvinie tak, ako sa vyvinula a že nebude dostatok finančných prostriedkov na dobudovanie siete nabíjacích staníc v Nórsku. 4 roky dozadu si mnoho ľudí myslelo, že vodíkový trh je mŕtvy. Toyota ale následne oznámila, že do roku 2015 vyrobí prvé vodíkové autá. Táto informácia bola pre spoločnosť veľmi povzbudzujúcou.
Už v roku 2014 bolo jasné, že spoločnosť HYOP balansuje na tenkom lane. Samozrejme, čo sa týka financií. Náklady spoločnosti predstavovali 7 miliónov dánskych korún, no tržby boli iba 132 tisíc. Spoločnosť tak bola vo výraznej strate. HYOP bol založený v roku 2011 tromi zamestnancami spoločnosti Statoil, ktorá sa rozhodla už ďalej neinvestovať do vodíka. Keďže títo zamestnanci mali v tejto oblasti viac ako desaťročné skúsenosti, boli pripravení založiť novú firmu.
“Myslíme si, že ak bude v Nórsku v roku 2020 len 10 tisíc vodíkových vozidiel, budeme obchodovať so sumami na úrovni stoviek miliónov ročne. A to je len začiatok, áut bude stále pribúdať. Máme obrovský potenciál rastu” povedal Hasfeld, jeden z týchto troch bývalých zamestnancov firmy Statoil a spoluzakladateľ HYOPu.
Porovnanie energetickej efektivity vodíkových automobilov a elektromobilov
Spoločnosť Transport & Environment ukázala prehľadný graf porovnanie energetickej efektivity troch pohonov – elektrického, vodíkového a konvenčného, pri generovaní energie / výrobe paliva z obnoviteľných zdrojov. Z tabuľky je jasné, že najefektívnejším je práve elektrický pohon s celkovou stratou 27 percent a účinnosťou na úrovni 73 percent. Vodíkový pohon dosahuje celkovú účinnosť pri výrobe elektrolýzou len približne 22 percent. Preto sa zatiaľ vyrába aj inými spôsobmi, prevažne z fosílnych palív. V tabuľke nižšie si môžete pozrieť, ktorý pohon kde stráca najviac.
Názor redakcie
Aj napriek skeptickému pohľadu si myslíme, že vodík môže mať budúcnosť. Toto nie je súboj elektromobily vs. vodíkové automobily, ako si mnohí myslia. Víťazmi môžu byť oba systémy, ktoré kľudne môžu existovať spoločne. Podobne ako dnes existujú benzínové a naftové autá popri LPG + CNG.
Tí, ktorí nemajú možnosť domáceho nabíjania, uprednostnia vodík. Pre nich má vodík výhodu rýchleho tankovania. Naopak ľudia ktorí majú dom, garáž, či parkovacie státie s možnosťou elektrickej zásuvky, uprednostnia elektromobil. Ten má pre nich oproti vodíkovému autu zásadnú výhodu – vodík sa im v noci sám do auta nedotankuje. Elektromobil dobijete kdekoľvek kde je hoci aj obyčajná elektrická zásuvka. S vodíkom ste odkázaní na sieť vodíkových čerpacích staníc. Máme tu však aj kamióny, vlaky, či veľké nákladné lode. U týchto sa zase aktuálne javí byť lepšou alternatívou vodík.
Obe technológie majú pred sebou ešte veľa vývoja. Vodík má stále rezervy v efektívnej výrobe z obnoviteľných zdrojov, a taktiež s cenou vodíkového pohonu v automobiloch. Elektromobily musia znížiť náklady na uskladnenie 1kWh energie, a zvýšiť rýchlosť nabíjania tak, aby bolo porovnateľné s tankovaním. Nechajme sa prekvapiť čo z toho sa podarí skôr, 350kW nabíjanie je už totiž za rohom.
A ako to vidíte vy? Má podľa vás vodík budúcnosť? Alebo si myslíte že elektromobily vyhrajú na celej čiare? Dajte nám vedieť v diskusii pod článkom.