MojElektromobil

Poznáte to, vo všeobecnosti elektromobily majú so zimou večné problémy, nie existenčné, no stále celkom zásadné. Zima a batérie v elektromobiloch si totiž príliš nerozumejú. Kým v lete nabijete vozidlo na rýchlonabíjačke za 20 minút, v mraze si postojíte pár minút navyše, a to nie je len nepríjemné, ale aj dôvod, prečo niektorí vodiči stále váhajú prejsť na elektromobil. Najmä v regiónoch s tvrdými zimami, informuje InsideEVs.

Riešenie tejto slabiny sľubuje nový výskum publikovaný v odbornom časopise Joule. Vedci z Michiganskej univerzity spolu s firmou Arbor Battery Innovations vyvinuli batériový materiál, ktorý odoláva extrémnym teplotám a zároveň si zachováva vysokú rýchlosť nabíjania. V laboratórnych podmienkach sa im podarilo nabiť batériu za 10 minút aj pri teplote -10 °C, pričom po 100 cykloch bol úbytok kapacity zanedbateľný. To v podstate znamená, že sa až tak batéria neničí, ako by sme mohli predpokladať.

Bežne totiž v chlade elektróny v batérii prúdia pomalšie, čo znižuje dojazd a spomaľuje nabíjanie. Dnešné elektromobily síce tento problém riešia predohrevom batérie alebo tepelnými čerpadlami, no ide len o čiastočnú úľavu. Niektorí výrobcovia volia hrubšiu anódu, ktorá síce znesie viac chladu, ale zároveň znižuje efektivitu nabíjania, čo nie je vôbec ideálny stav.

Pomôže nová vrstva

Michiganskí vedci na to išli inak. Grafit v anóde upravili laserom tak, aby sa ióny lítia mohli ukladať rýchlejšie. Problémom bol tzv. plating, teda usadzovanie lítia na povrchu namiesto jeho absorbovania, čo ohrozuje bezpečnosť aj výkon. Riešenie? Ultra tenká sklovitá vrstva z boritanu a uhličitanu lítneho, hrubá len 20 nanometrov, ktorá zmení nabíjanie na nepoznanie. A výsledok? Batéria zvládla extrémne rýchle nabíjanie rýchlosťou 6C, čo znamená plné nabitie za 10 minút, a to aj v zime.

TESTOVANIE ELEKTROMOBILU V ZIME

Technológia je vraj kompatibilná s dnešnými výrobnými procesmi, takže jej nasadenie by nemuselo byť komplikované pre výrobcov. Otázkou zostáva, akú kapacitu mala testovaná batéria a či šlo o plné nabitie, alebo len 20–80 %, ako odporúčajú výrobcovia. Na reálne nasadenie si ešte počkáme, no výskum ukazuje, že budúcnosť elektromobility môže byť výrazne zelenšia, aj napriek mrazom.

Náš tip
Elektromobilistom v Európe uľahčí život nová aliancia. Jedna aplikácia zvládne všetko
7. apríla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+