Elektromobily sú nielen ekologickejšie ako spaľovacie autá, ale ponúkajú aj mnoho ďalších výhod. Napríklad možnosť využiť ich veľké batérie ako náhradný zdroj energie. Či už je to niekde na rybačke, kde si vďaka tomu urobíte kávu z kávovaru (V2L) alebo priamo napojením na elektrickú sieť. Táto technológia sa nazýva V2G.
Čo je V2G
V2G (Vehicle-to-Grid) je technológia, ktorá umožňuje obojsmerný tok energie medzi elektromobilom a elektrickou sieťou. Ide o koncept, kde elektromobil slúži nielen ako dopravný prostriedok, ale aj ako mobilná batéria, ktorá môže prispieť k stabilizácii elektrickej siete. V praxi to znamená, že elektromobil môže nielen čerpať energiu zo siete na nabíjanie, ale aj späť do siete vracať prebytočnú energiu. Tejto technológii sme sa podrobne venovali v článku Čo je to V2G? Zjednodušený pohľad na komplexnú technológiu budúcnosti.
Portál Electrive teraz informoval o tom, že novinky v tejto oblasti priniesol Renault. Do holandského Utrechtu dodá 500 elektromobilov Renault 5 E-Tech, ktoré budú vybavené technológiou V2G. Obojsmerné nabíjacie stanice bude prevádzkovať spoločnosť We Drive Solar a vozový park bude prevádzkovať platforma na zdieľanie áut MyWheels.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Hyundai a Kia zvoláva viac než 200-tisíc elektrifikovaných vozidiel. Môžu úplne stratiť hnaciu silu
- Aktualizované: V Bratislave horeli dva elektromobily v jeden deň. Čo sa stalo? | Doplnené o vyjadrenie HaZZ
- Volkswagen definitívne predal jednu zo svojich tovární. Začína sa pohroma?
„Cieľom tejto iniciatívy je uľahčiť rozsiahlu dostupnosť elektrickej zdieľanej mobility a zároveň ponúknuť inovatívny spôsob vyváženia mestskej elektrickej siete prostredníctvom technológie obojsmerného nabíjania,“ uviedol Renault v tlačovej správe. Holandsko je svetovým lídrom v zavádzaní solárnej a veternej energie, čo predstavuje výzvu pre elektrickú sieť. Renault opisuje Utrecht ako jedno z najpokročilejších európskych miest vo využívaní energií z obnoviteľných zdrojov. Až 35 percent napríklad pochádza zo striech pokrytých solárnymi panelmi.
Technológia využije verejnú infraštruktúru
Projekt je zaujímavý aj tým, že obojsmerná nabíjacia technológia sa po prvýkrát zameria na využitie verejnej infraštruktúry. 500 V2G elektromobilov by mohlo poskytnúť 10 percent potrebnej flexibility v meste na vyváženie slnečnej a veternej energie pri využívaní počas špičky. Experimenty s V2G v Utrechte už prebiehajú od roku 2019 v spolupráci s Hyundai.
Zdieľanie elektrickej energie pomocou V2G je určené na odľahčenie elektrickej siete v časoch, kedy je dopyt najvyšší. Projekt tiež ukazuje, ako môžu inteligentné technológie a zdieľaná mobilita spolupracovať na urýchlení energetického prechodu. Nie je to len o vyvážení elektrickej siete, ale aj o vytvorení priestoru pre život v meste. Menej áut totiž znamená viac miesta pre ihriská, parky a podobne.
V2G má aj konkurencia
Nie je to len Renault, ktorý sa púšťa do V2G. Len nedávno sme napríklad informovali o tom, že vo Švajčiarsku spustil obojsmerné nabíjanie aj Volkswagen. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Volkswagen spúšťa obojsmerné nabíjanie vo Švajčiarsku. Tieto elektromobily podporujú V2G.