MojElektromobil

Technológia V2L nie je už ani na Slovensku žiadnou novinkou. Vehicle-to-load technológia zabezpečuje obojsmerné využitie batérie elektrických áut. To zahŕňa klasické nabíjanie batérie, ale aj využitie batérie na nabíjanie či používanie iných zariadení. V našom teste sme V2L využili na napájanie elektrického grilu či kávovaru.

Aj v našich končinách môžeme nájsť elektromobily, ktoré disponujú touto funkciou. Majú ju napríklad Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, MG 5 LR, alebo Volvo EX90. Používanie prúdu na nabíjanie alebo zapojenie elektronických zariadení v aute nie je žiadna novinka. Už dlhé roky si vieme v aute nabiť telefón alebo poháňať externú navigáciu. Stretnúť sme sa mohli aj so štandardnými domácimi zásuvkami pri naftových či benzínových autách.

V čom je V2L rozdielne?

V2L totiž znamená oveľa väčší výkon pre poháňanie zariadení. Pomocou tejto technológie vieme nabíjať malé zariadenia akými sú smartfóny, no poradí si aj s práčkou či sušičkou. To vám dokáže pomôcť v situáciách, kedy vám napríklad nedosiahne kábel z domu alebo pri výpadku elektrickej energie môže poslúžiť ako záložný generátor.

Hyundai IONIQ 5
V2L použité na napájanie grilu | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Autá sú vybavené funkciou voľby limitu spotreby batérie. Používatelia sa tak nemusia báť, že dokážu svoje auto kompletne vybiť pri poháňaní iných zariadení. Po prekročení limitu, ktorý by ohrozoval pohodlný dojazd na najbližšiu nabíjaciu stanicu, sa pohon externých zariadení preruší.

Test V2L v extrémnych podmienkach

So zaujímavým pokusom prišla spoločnosť Hyundai, so svojim modelom IONIQ 5. Ten sme testovali už aj u nás v redakcii. No v Hyundai sa rozhodli vyskúšať, či a ako dlho dokážu poháňať sobiu farmu v Nórskom meste Tromsø. Hlavnou myšlienkou projektu bolo priviesť čistú energiu tam, kde ju len tak jednoducho nedostanete.

Hyundai IONIQ 5 na sobej farme
Hyundai IONIQ 5 na sobej farme | Zdroj: Hyundai

Pomocou 3,6 kW dostupnej energie a adaptéra, umiestneného pod zadnými sedadlami elektromobilu, mohli až tri dni využívať energiu z auta na chod sobej farmy. Podmienky však neboli úplne ideálne, pretože automobil bojoval s veľkými nórskymi mrazmi. Už z predchádzajúcich testov vieme, že batéria sa úplne inak správa keď je v teple, ako keď je vystavená chladu a mrazom.

Náš tip
Čo je to V2G? Zjednodušený pohľad na komplexnú technológiu budúcnosti
21. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+