MojElektromobil

Elektromobilita prináša množstvo zaujímavých technologických možností. Jedným z pomerne netradičných princípov je využívanie batérie nielen na pohon samotného vozidla, ale aj na uskladnenie energie a jej odovzdávanie do siete v momentoch, kedy to dáva zmysel.

Zjednodušene povedané vtedy elektromobil plní úlohu úložiska elektrickej energie, ktoré je schopné energiu odovzdávať do siete. Takáto možnosť je označovaná aj ako obojsmerné nabíjanie, hoci korektnejšie by bolo používať termín V2X (Vehicle-to-Everything), prípadne priamo V2G (Vehicle-to-Grid) ak ide konkrétne o prepojenie so sieťou.

Základ je jednoducho o tom, že batéria elektromobilu sa nabíja v momentoch, kedy je elektrickej energie dostatok, až prebytok, uskladňuje sa a následne sa odovzdáva do siete (V2G), prípadne priamo využije na napájanie domácnosti (V2H). V ideálnom prípade, a pri zapojení ekonomického faktora, by dochádzalo k uskladňovaniu elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov, ktorej výroba je lacná a majiteľ vozidla by ju v momentoch zvýšeného dopytu dokázal predať so ziskom späť do siete (V2G technológia).

Princíp V2G v skratke:

  • Vyvažovanie ponuky a dopytu po elektrine, čím sa znižuje riziko výpadkov prúdu.
  • Zároveň to vodičom umožňuje predávať prebytočnú energiu z batérie späť do siete.
  • Agregáciou elektromobilov možno vytvoriť služby regulácie frekvencie a zníženia špičkových odberov.
  • Tieto služby môžu priniesť vlastníkom elektromobilov dodatočný príjem, zároveň pomôžu stabilizovať elektrickú sieť a znížiť emisie CO2 maximalizáciou využitia zelenej energie.

Nosný ekonomický princíp je samozrejme možné aplikovať aj bez využitia obnoviteľných zdrojov, hoci je to komplikovanejšie. Celé je to jednoducho o tom, že batériu nabíjam v momente, kedy je cena elektrickej energie nižšia, než tá, za ktorú dokážem predávať späť do siete.

Technológii obojsmerného nabíjania sa venuje množstvo výrobcov elektromobilov, no pre jej praktické zavedenie je potrebná úzka spolupráca naprieč viacerými segmentami – od legislatívy cez energetickú infraštruktúru, distribučné spoločnosť až po samotné vozidlá. Ide o komplexnú problematiku, ktorej je momentálne venovaných viacero pilotných projektov.

zse drive hub landererova
Zdroj: Tomáš Meňuš

Pilotný projekt hlási úspechy. Ušetriť je možné takmer tisíc €

Jeden z pilotných projektov prebieha aj pod taktovkou energetického giganta E.ON. Projekt s názvom Bi-clEVe je zameraný práve na testovanie obojsmerného nabíjania v súkromných domácnostiach. Podľa prvotných informácií by majitelia elektromobilov mohli v ideálnom prípadne ročne ušetriť až 920 €.

Pre dosiahnutie tejto úspory je potrebné batériu vozidla využívať pre priame napájanie domácnosti, ako aj na spomínané odovzdávanie energie do elektrickej siete. Súčasne sa počíta s využívaním elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov a dynamickej tarify.

Podmienok pre dosiahnutie ideálnej úspory je teda hneď niekoľko, no podstatou projektu Bi-clEVe je primárne otestovanie potenciálu technológie pre budúce využitie. E.ON ako ideálny výsledok vníma systém automatizovaného nákupu a predaja elektrickej energie skladovanej v batérie elektromobilu.

Prihliada sa pritom na viacero scenárov. Napríklad sa počíta aj s tým, aby v batérií elektromobilu vždy zostal dostatok energie pre typický dojazd jeho majiteľa. Technológia V2X ukazuje veľký potenciál pre stabilizáciu elektrickej siete, teraz sa hľadá model pre fungovanie, ktoré by bolo aj ekonomicky motivujúce pre klientov.

Nemali by ste prehliadnuť:

Problematike sa venujeme aj na Slovensku

Záujem o integráciu elektromobilov do elektrickej siete neobchádza ani Slovensko. V našich končinách sa tejto problematike venuje napríklad aj Západoslovenská energetika (ZSE).  Práve počas tohto roka získala grantové financovanie z programu Interreg Stredná Europa. Zvolený bol projekt V4Grid (The Visegrad Group for Vehicle to X), ktorý vytvára medzinárodné konzorcium celkovo 11 partnerov z krajín V4.

Cieľom projektu je počas 30 mesiacov odpilotovat a inštalovať na celkovo 15 lokalitách v 7 regiónoch až 18 V2X nabíjacích staníc, zameraním sa na 3 špecifické prípady využitia: V2H – vehicle to home, V2G – vehicle to grid a V2B – vehicle to building:

  • V2H (Vehicle-to-Home) pri ktorom môžu elektrické vozidlá spätne prenášať energiu do domu, z ktorého sa práve nabíjajú. Tento proces sa nazýva aj obojsmerné nabíjanie a jeho hlavnou myšlienkou je, že elektromobil sa môže v čase, keď sa nepoužíva, využiť ako záložný zdroj energie. Využívanie V2H technológie môže priniesť úspory na nákladoch za elektrinu a skrátiť návratnosť investície do elektromobilu. V prípade osadenia V2H nabíjačky v domácnosti aj fotovoltikou sa zvýši využitie zelenej energie a zníži sa závislosť od tradičných zdrojov energie.
  • V2G (Vehicle-to-Grid) umožňuje obojsmerný tok elektriny medzi batériou elektromobilu a elektrickou sieťou. To pomáha lepšie vyvážiť ponuku a dopyt po elektrine, čím sa znižuje riziko výpadkov prúdu. Zároveň to vodičom umožňuje predávať prebytočnú energiu z batérie späť do siete. Agregáciou elektromobilov možno vytvoriť služby regulácie frekvencie a zníženia špičkových odberov. Tieto služby môžu priniesť vlastníkom elektromobilov dodatočný príjem, zároveň pomôžu stabilizovať elektrickú sieť a znížiť emisie CO2 maximalizáciou využitia zelenej energie.
  • V2B (Vehicle-to-Building), kde základnou myšlienkou je vnútorná optimalizácia toku energie v budove prostredníctvom V2B nabíjačiek. Optimalizácia vnútorného toku energie v budove spočíva v eliminácii špičkových odberov. Vďaka tomu sa môže znížiť rezervovaná kapacita elektrickej siete, čo následne vedie k zníženiu ceny za kWh. Na dosiahnutie tohto cieľa sa využijú nabíjačky V2B (Vehicle-to-Building) prepojené s lokálnym systémom riadenia energie budovy (EMS).

Okrem samotnej inštalácie V2X nabíjačiek, sa bude V4Grid Konzorcium zaoberať vypracovaním komplexných obchodných modelov a regulačných odporúčaní pre celý stredoeurópsky región. Cieľom je taktiež prepojiť prevádzkovateľov nabíjačiek pre elektromobily, dodávateľov energií a prosumerov (subjekty, ktoré sú zároveň výrobcami aj spotrebiteľmi energie).

Náš tip
Volkswagen spúšťa obojsmerné nabíjanie vo Švajčiarsku. Tieto elektromobily podporujú V2G
18. decembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+