Autá sú čoraz ťažšie. Čo prispieva tomuto trendu?

Hyundai Ioniq 5 N

Za niekoľko posledných rokov sa hmotnosť automobilov v porovnaní so staršími modelmi z minulosti dramaticky zvyšuje. Na tento problém upozornil internetový portál časopisu Autocar. Porovnávali hodnoty testovaných modelov z posledných dekád. Významným faktorom tohto trendu je popularita SUV a crossoverov. Napríklad taká Škoda Kodiaq váži 1 751 kg, čo je o 246 kg viac ako Škoda Superb. Podobne Jaguar F-Pace je o 180 kg ťažší ako Jaguar XF, aj keď oba modely používajú rovnaký 2,0-litrový dieselový motor.

V roku 2023 testovali celkovo 24 SUV, crossoverov a pick-upov s priemernou hmotnosťou 1 985 kg. To predstavuje rozdiel 38 kg v porovnaní s celkovým priemerom. Zároveň ide o menší rozdiel, ako 169 kg zaznamenaných v roku 2016. Napriek zvýšenému podielu SUV na trhu tieto autá nie sú jediným dôvodom celkového nárastu hmotnosti. Priemerné SUV testované v 2023 bolo o 183 kg ťažšie ako tie testované v roku 2016.

Priemerná váha vozidiel počas rokov | Zdroj: AutoCar

K zvýšeniu hmotnosti nových automobilov prispela tiež elektrifikácia. Batériové elektrické vozidlá testované minulý rok mali priemernú hmotnosť 1 991 kg, zatiaľ čo vozidlá so spaľovacím motorom boli takmer o 100 kg ľahšie, s priemernou hmotnosťou 1 897 kg. Ak vylúčime hybridy a plug-in hybridy, priemerná hmotnosť konvenčných spaľovacích motorov klesne na 1 841 kg, čo je o 150 kg menej ako pri elektrických vozidlách. Avšak oproti predchádzajúcim rokom sa používajú aj iné, kvalitnejšie súčiastky, ktoré tiež pridávajú vozidlám na váhe.

Miznú aj malé mestské autá

Tento trend zvyšujúcej sa hmotnosti automobilov bol pozorovaný v testoch Autocaru od roku 2000. Ročná priemerná hmotnosť sa pohybovala medzi 1 500 kg a 1 650 kg až do roku 2018, kedy prvýkrát presiahla 1 700 kg. Hoci klesla na 1 675 kg v roku 2019, odvtedy sa stabilne zvyšuje a dosiahla až 1 947 kg v roku 2023. V prvom štvrťroku 2024 zaznamenali priemernú hmotnosť testovaných automobilov 2 087 kg, pričom niektoré elektrické SUV, ako napríklad Mercedes-Benz EQS SUV vážili až 2 899 kg.

Súvisiacie články

Mohlo by vás zaujímať:

Mercedes-Maybach EQS SUV

K tomuto trendu však neprispieva len elektrifikácia a popularita SUV. Svoju úlohu zohráva tiež „vymieranie“ segmentu mestských mini a celkovo malých vozidiel. Ešte v roku 2003 portál testoval šesť áut vážiacich menej ako 1 000 kg, zatiaľ čo v roku 2023 bol testovaný iba jeden automobil s touto hmotnosťou. Tým bol Citroën Ami, ktorý je už ale technicky štvorkolkou.

Najľahším testovaným modelom v minulom roku bolo športové kupé Alpine A110 R s hmotnosťou 1 065 kg. Nasledoval ho crossover Hyundai Kona s benzínovým motorom, ktorý normálne váži 1 352 kg.

Náš tip
Test Kia EV6 GT: Jedno z najzábavnejších áut na našom trhu
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.