MojElektromobil

Analýza 214 elektrických vozidiel priniesla veľmi zaujímavé závery. Prečítajte si, aký je priemerný dojazd, efektívnosť, alebo výkon elektromobilu a porovnanie údajov so spaľovacími automobilmi.

Veľká analýza elektrických vozidiel

Portál Cararac.com analyzoval 214 elektrických vozidiel aktuálne dostupných na trhu, alebo tých, ktoré v najbližších rokoch vstúpia na trh. Dojazd elektromobilu je priemerne 317 km a využíva energiu asi 2,6x efektívnejšie ako spaľovacie auto. Zároveň ju však využíva menej efektívne ako staršie elektromobily. Pozrite si dáta, s ktorými analýza pracovala a závery analýzy (nižšie).

dotacie elektromobily 2019 titulka
Elektromobily na Slovensku (Foto. Redakcia Môjelektromobil)

Najdôležitejšie závery analázy:

  • Len 5 automobiliek z analyzovaných 76 má na trhu 4 a viac modelov elektrických vozidiel
  • Elektrické vozidlá akcelerujú v priemere o 14,1% rýchlejšie ako vozidlá s vnútorným spaľovaním
  • V priemere dokážu prejsť elektromobily 316,9 kilometrov na jedno nabitie
  • Priemerný výkon moderného elektromobilu je 193,7 kW alebo 273,4 konských síl
  • Elektromobily využívajú energiu vo svojich motoroch 2,57-krát efektívnejšie ako spaľovacie vozidlá, no zároveň menej efektívne ako staršie e-vozidlá
  • Priemerná najvyššia rýchlosť elektromobilu je 167 km/h
  • Vozidlá s vysokou kapacitou batérií dokážu prejsť priem. 519,7 kilometra na jedno nabitie
  • Približne tretina elektrických áut je vybavená pohonom všetkých kolies a tiež 1/3 e-áut sú hatchbacky
  • Na 100 km jazdy spotrebuje elektromobil priem. 18,9 kWh energie
Analýza elektrických vozidiel (Zdroj: Cararac.com)
Výkonnostné skupiny elektrických vozidiel (Zdroj: Cararac.com)

5 výrobcov ponúka 4 a viac elektrických modelov

Analýza elektrických vozidiel ukazuje, že len 5 automobiliek zo 76 vyrábalo, vyrába alebo v blízkom období bude vyrábať 4 a viac elektrických modelov. Ide o modely ponúkané aj na Slovensku a v EÚ, no niektoré modely výhradne na trhoch mimo Európy. Analýza zarátala aj koncepty vozidiel jednotlivých značiek.

Medzi tieto značky patria Volkswagen (e-Golf, e-Up!, ID.3 a ID.4, e-Lavida a tiež ďalšie modely z rady ID), AUDI (koncept PB18, e-tron SUV, e-tron GT, Q4 e-tron a e-tron Sportback SUV), CITROËN (e-Berlingo, C-Zero, e-Mehari a Ami), PEUGEOT (e-2008, e-Partner, iOn, e-208, e-Legend) a značku RENAULT s modelmi Twingo, Kangoo, Zoe a City K-ZE.

Analýza elektrických vozidiel (Zdroj: Cararac.com)
Ponuka elektrických modelov značiek (Zdroj: Cararac.com)

Európski výrobcovia ponúkajú najviac elektrických modelov

Rozloženie ponúkaných elektromobilov podľa výrobcu hovorí, že 46 značiek má/malo v ponuke len jedno plne elektrické vozidlo. 16 značiek ponúka dva elektrické modely, 9 značiek ponúka tri a len dve automobilové značky ponúkajú 4 a viac elektromobilov. Lídrom je Volkswagen so 7 e-modelmi.

Táto analýza elektrických vozidiel zistila, že európske značky ponúkajú vo všeobecnosti viac elektrických modelov ako ostatné. Veľká väčšina však ponúka iba jeden model a teda stále vo veľkom neinvestujú do tohto druhu pohonu. Globálny trh a dopyt však výrazne rastú.

Na stovku za 7,6 sekundy

Akcelerácia elektrických vozidiel je veľkou výhodou oproti spaľovacím. Kvôli okamžitej dostupnosti maximálneho krútiaceho momentu a iba jednému prevodu jednoducho elektromobily akcelerujú rýchlejšie.

Priemer je 7,24 sekúnd z 0-60 mph, alebo 7,63 sek. z 0-100 km/h. Spaľovacie auto akceleruje z 0-60 mph za 8,43 sekundy, teda o 14,1% pomalšie ako elektromobily. Najrýchlejší na trhu je aktuálne Tesla Model S Plaid a najpomalší elektromobil je pravdepodobne Dacia Spring, ktorá métu 100 km/h dosiahne až po 19,1 sekundách.

Analýza elektrických vozidiel (Zdroj: Cararac.com)
Priemerná akcelerácia elektromobilov (Zdroj: Cararac.com)

Priemerný dojazd

Kritizovaným údajom elektromobilov je ich často nízky dojazd na jedno nabitie, ktorý je stále omnoho nižší ako v spaľovacích vozidlách a výrazne ho ovplyvňujú rôzne faktory. Priemerný elektromobil prejde 317 kilometrov, čo je postačujúce číslo pre drvivú väčšinu šoférov a existuje už aj veľmi rozšírená nabíjacia infraštruktúra.

Z analýzy elektrických vozidiel Cararac vyplýva, že 25 elektromobilov ponúka dojazd vyšší ako 500 km a 29 elektromobilov prejde len menej ako 150 kilometrov. Napriek miliardovým investíciám do zvýšenia dojazdu automobilky zatiaľ nedosiahli výrazné pokroky v dojazde svojich vozidiel.

Najvyšší dojazd aktuálne na trhu ponúka vozidlo Tesla Model S Long Range (640 km), o pár mesiacov ho však prekoná luxusný Mercedes-Benz EQS s deklarovaným dojazdom až 770 km (WLTP) na jedno nabitie. Automobilky však v tomto údaji vedú preteky. V budúcom roku budú na cestách vozidlá s novou chémiou batérií a dojazdom vyšším ako 800 km.

Analýza elektrických vozidiel (Zdroj: Cararac.com)
Priemerný dojazd elektromobilov (Zdroj: Cararac.com)

Elektromobily sú výrazne výkonnejšie, no aj ťažšie

Priemerný výkon moderného elektromobilu je 193,7 kW alebo 263,4 koní, priemerná hmostnosť je na úrovní 1 535 kilogramov. Pomer hmotnosť/výkon je teda 7,92 kg / 1 kW. Ťažšie vozidlo samozrejme znamená horšiu spotrebu, jazdnú dynamiku, akceleráciu a celkový zážitok z jazdy. Zároveň to však vo väčšine prípadov znamená omnoho vyššiu bezpečnosť a komfort.

Priemer výkonu spaľovacieho auta je 129 kW, teda o 50,2% menej ako elektrické. V hmotnosti však vyhrávajú “spaľováky” s priemerom 1 484 kg. Pomer hmotnosť/výkon je výrazne horší ako v elektromobile – 11,5 kg / 1 kW. 5 najvýkonnejších elektrických áut má priemerný výkon 1 487 koní a najmenej výkonné majú 22,6 koní. V maximálnej rýchlosti elektromobily zaostávajú za spaľovákmi s priemerom 167 km/h.

Analýza elektrických vozidiel (Zdroj: Cararac.com)
Pomer hmotnosť/výkon moderných elektromobilov (Zdroj: Cararac.com)

Kapacita batérií moderných elektromobilov

Len 6,8% elektromobilov (14 modelov) má batériu s kapacitou minimálne 100 kWh. 18,4% elektromobilov má batériu menšiu ako 20 kWh, priemer je v tomto údaji 51,03 kWh dostupnej energie.

10 vozidiel s najvyššou kapacitou batérií dokáže prejsť na jedno nabitie 517 kilometrov a 10 s najmenšou kapacitou batérií len 121 km. Priemerný dojazd je už spomenutý vyššie, ide o 317 kilometrov.

Priemerná kapacita batérie dnešného elektromobilu (Zdroj: Cararac.com)
Priemerná kapacita batérie dnešného elektromobilu (Zdroj: Cararac.com)

Viac elektromobilov s pohonom všetkých kolies

Asi tretina elektromobilov (30,4%) ponúka pohon všetkych štyroch kolies (AWD – all wheel drive). 20,8% týchto vozidiel ponúka pohon zadných kolies a predný náhon je v najväčšej časti (48,8%).

Pri porovnaní so spaľovacími vozidlami zistíme, že výraznejší rozdiel je iba v tom, že viac elektromobilov ponúka pohon 4×4. Konkrétne sa v benzínových/dieselových autách využíva najviac predný pohon (56,8%), 22,4% má pohon všetkych kolies a 20,8% má pohon zadných kolies.

Napriek tomu, že väčšia časť e-vozidiel ponúka AWD pohon, ich priemerná svetlá výška podvozka je len 143 mm. S takto nízkym podvozkom nie sú veľmi použiteľné v teréne, no v najbližších rokoch trh očakáva príchod elektrických pickupov od Tesly, no aj tradičných svetových značiek.

Viac hatchbackov, no rastie podiel SUV

Elektromobily s karosériou typu hatchback predstavujú najväčší podiel, takmer 30% vozidiel. Druhou najväčšou, a rýchlo rastúcou skupinou sú karosérie typu crossover a SUV, s aktuálnym podielom 25,9%. Ide o viac ziskové vozidlá. Pozrite si podiely všetkých typov karosérií.

  1. Hatchback (29,4%)
  2. Crossover/SUV (25,9%)
  3. Kupé (14%)
  4. Sedan (11,2%)
  5. Malá dodávka/van (7,7%)
  6. Iné typy (11,8%)
Typy karosérií moderných e-vozidiel (Zdroj: Cararac.com)
Typy karosérií moderných e-vozidiel (Zdroj: Cararac.com)

Koľko energie priemerne spotrebuje elektromobil?

Spotreba elektromobilu sa udáva vo watthodinách (Wh) za 1 kilometer, alebo kilowatthodinách za prejdených 100 km (kWh / 100 km). Priemerne spotrebuje podľa analýzy e-auto 18,1 kWh energie na 60 míľ (97 km) jazdy, teda 18,7 kWh / 100 km.

Tento údaj bol cielene vypočítaný nie v optimálnych podmienkach, ale s 20% rezervou pre spotrebiče ako klíma/kúrenie, svetlá a rádio/multimédiá. Ďalšími faktormi, ktoré výrazne ovplyvňujú spotrebu elektromobilu, sú rýchlosť jazdy, teplota okolia a prevýšenie trasy. Tie však neboli zarátané vo výpočtoch.

Najmenej energie spotrebujú logicky tie najmenšie a najľahšie vozidlá. Rekordérom je preto francúzsky mini 2-miestny elektromobil Aixam eAIXAM so spotrebou ~5,7 kWh / 100 km. Na opačnej strane je logicky veľké, ťažké vozdilo so zlou aerodynamikou. Elektrický pickup Rivian R1T má podľa Cararac spotrebu 53,8 kWh / 100 km. Na trh príde s batériou s max. kapacitou 180 kWh.

Čím vyššia spotreba energie, tým vyššia kapacita batérie (Zdroj: Cararac.com)
Čím vyššia spotreba energie, tým vyššia kapacita batérie (Zdroj: Cararac.com)

Medzi e-vozidlá s najvyššou spotrebou patria:

  • Mercedes-Benz eVito (~32,9 kWh / 100 km)
  • Audi e-tron Sportback (~32,5 kWh / 100 km)
  • Porsche Taycan 4S Performance (~30,6 kWh / 100 km)
  • Tesla Model X P100D (~29,8 kWh / 100 km)

Elektromobily s najnižšou spotrebou:

  • Aixam eAIXAM (~5,7 kWh / 100 km)
  • Citroën AMI electric (~9,4 kWh / 100 km)
  • Renault Zoe I (~10,9 kWh / 100 km)
  • Bajoun E100 (~11,4 kWh / 100 km)
  • Citroën C-Zero – 11.5 kWh / 100 km)
Čím nižší výkon, tým nižšia spotreba vozidla (Zdroj: Cararac.com)
Čím nižší výkon, tým nižšia spotreba vozidla (Zdroj: Cararac.com)

Nové elektromobily sú menej efektívne

Moderné elektrické vozidlá sú v priemere o 16,9% výkonnejšie, no využívajú svoje batérie menej efektívne ako tie staršie, zistila analýza elektrických vozidiel. Staršie elektrické vozidlá dokázali s priemerne 33,1 kWh batériou prejsť 241 km na jedno nabitie. Nové elektrické vozidlá majú batériu s priemernou kapacitou 46,2 kWh a tie im poskytnú 278,5 km dojazdu. Dodajú teda menej dojazdu na 1 kWh energie.

Tento pokles v efektívnosti je pravdepodobne spôsobený tým, že staršie elektromobily sú hlavne zo segmentu mini mestských vozidiel. Moderné elektromobily majú zastúpenie už takmer vo všetkých segmentoch osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. Technológia batérií však ešte nedobehla trend rýchleho rozširovania elektrického pohonu naprieč všetkými segmentmi.

Staršie elektromobily využívajú batériu efektívnejšie ako nové elektromobily (Zdroj: Cararac.com)
Staršie elektromobily využívajú batériu efektívnejšie ako nové elektromobily (Zdroj: Cararac.com)
16. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+