Veľký test spotreby a dojazdu elektromobilov 2024

Test spotreby elektromobilov | Zdroj: motor1

Niektoré automobilky už ponúkajú elektromobily, ktoré deklarujú slušný dojazd. S tým sa zvyšuje aj dopyt po elektrickom vozidle aj u zákazníkov, ktorí elektromobil zatiaľ nevlastnili. Ako však tieto parametre zodpovedajú realite? Koľko prejdú vozidlá na jedno nabitie, s akou spotrebou a za akú vysokú sumu? Test spotreby a dojazdu elektromobilov spracoval portál motor1.

Je to práve dojazd elektromobilov, ktorý je často diskutovanou témou. Zarytí odporcovia elektrických vozidiel ho stavajú na najvyššie miesto a poukazujú na to, že ich dízlová Octavia prejde dvojnásobnú porciu kilometrov bez nutnosti zastavovať na doplnenie zdroja energie, v tomto prípade nafty. Koľko ľudí však potrebuje a ako často využíva dojazd 1 000 km bez zastavenia na pár minút?

Kolóna testovacích vozidiel | Zdroj: motor1

Portál motor1 sa tak rozhodol porovnať jedenásť súčasných elektromobilov. A to najmä overiť, akú vzdialenosť dokážu skutočne prejsť na jedno nabitie akumulátora. Miestom veľkého testu je rímska diaľnica Grande Raccordo Anulare (GRA), oficiálne známa ako diaľnica A90, na ktorej otestovali jedenásť elektromobilov z rôznych krajín. Išlo o talianske, nemecké, americké, kórejské, japonské a čínske modely, ktoré jazdili spolu na obchvate talianskej metropoly.

Test diaľničnej spotreby redakcie MôjElektromobil.sk

Test spotreby elektromobilov zameraný na porovnanie vozidiel podobnej triedy, avšak s karosériou SUV (Kia EV9) oproti aerodynamickému liftbacku (Volkswagen ID.7) sme v uplynulých dňoch podnikli aj my. Išlo taktiež o diaľničný test, pre ktorý sme zvolili trasu Bratislava – Žilina.

Test spotreby na trase Bratislava – Žilina

Výsledky testu zverejníme formou samostatného článku už čoskoro. Prvé čiastkové výsledky z testu nájdete na sociálnej sieti NearCharger.sk.

Metodika talianskeho testu spotreby

Miestom testu bola diaľnica Grande Raccordo Anulare, ktorá je dlhá 68,2 km a obkolesuje mesto Rím. Na rímskom obchvate platí obmedzenie rýchlosti na 130 km/h, ktoré je na niektorých úsekoch a v tuneloch znížené na 110 km/h. Veľmi hustá premávka však spôsobuje, že len málokedy je možné jazdiť na hranici maximálnej povolenej rýchlosti.

Všetky testovacie vozidlá jazdili s klimatizáciou nastavenou na 22 stupňov, v režime AUTO, so zatvorenými oknami a s jazdným programom “Normal”. V každom vozidle sedel iba vodič, ktorý bol v spojení s vedúcim vozidlom posádky prostredníctvom vysielačky.

Diaľničný obchvat Ríma | Zdroj: motor1

Aby sa minimalizoval vplyv dopravnej špičky, test sa začal o 10:30 hod. Vonkajšia teplota sa pohybovala medzi 10 a 14 stupňami Celzia. Všetky vozidlá jazdili v kolóne, kým stav nabitia batérie neklesol na úroveň 5 %. Keď dosiahli túto úroveň, ukončili test a presunuli sa k najbližšej nabíjacej stanici.

Až jedenásť rôznych vozidiel

Jedenásť automobilov vybraných na test spotreby paliva v roku 2024 bolo len nedávno uvedených na trh. Ide o pestrú paletu elektromobilov. Testu sa zúčastnili tieto modely:

Elektromobily v teste | Zdroj: motor1

Všetky testované vozidlá boli vybavené letnými pneumatikami – s výnimkou modelu Lucid Air, ktorý bol vybavený celoročnými pneumatikami. Testovaný Lexus RZ ešte nemal aktualizáciu softvéru 2024, ktorá by podľa výrobcu mala zlepšiť účinnosť vozidla.

Súvisiacie články

Výsledky testu dojazdu elektromobilov

Vozidlá v teste prešli na jedno nabitie vzdialenosť od 243 až do 571 kilometrov. Prvú priečku, a teda najvyšší dojazd na jedno nabitie dosiahol Lucid Air. Ten absolvoval až 7,9 okruhu na rímskom obchvate. Za to vďačí najmä akumulátoru s využiteľnou kapacitou 112 kWh, veľmi priaznivej aerodynamike a pneumatikám s nízkym valivým odporom špeciálne vyvinutým pre elektrické modely. Za ním nasleduje na druhom mieste Tesla Model 3 s dojazdom 498 kilometrov a tretiu priečku obsadilo BMW i5 s výsledkom 489 kilometrov.

Víťaz testu spotreby Tesla Model 3 | Zdroj: motor1

Od stanoveného dojazdu v kombinovanom režime homologizačného cyklu WLTP sa výsledky z testu odlišujú v rozpätí od 16 do 40 percent.

Model Dojazd v teste
(100-5%)
Dojazd podľa WLTP Rozdiel v % Využiteľná kapacita akumulátora
Lucid Air 571 km 839 km -32% 112 kWh
Tesla Model 3 498 km 629 km -21% 75.0 kWh
BMW i5 489 km 582 km -16% 81.2 kWh
Hyundai Ioniq 6 476 km 614 km -22% 74.0 kWh
BYD Seal 452 km 570 km -21% 82.5 kWh
Kia EV9 448 km 563 km -20% 96.0 kWh
VW ID.7 400 km 621 km -36% 77.0 kWh
Fiat 600e 282 km 409 km -31% 51.0 kWh
Jeep Avenger 275 km 401 km -31% 51.0 kWh
Toyota bZ4X 249 km 419 km -40% 64.0 kWh
Lexus RZ 243 km 406 km -40% 64.0 kWh

Najbližšie k udávanému dojazdu sa priblížilo BMW i5, ktoré namiesto udávaných 582 km prešlo 489 km s využiteľnou kapacitou akumulátora 81,2 kWh. V priemere naprieč testovanými vozidlami však bol dojazd v teste približne o 28 % nižší ako ten deklarovaný. Je to spôsobené najmä nereálnymi podmienkami cyklu WLTP: Test sa vykonáva na dynamometri za ideálnych klimatických podmienok (pevná teplota 23 °C) a vozidlo tam prejde vzdialenosť len 23 km.

Výsledky testu spotreby elektromobilov

Dôležitým parametrom pri výbere vozidla je aj jeho spotreba. Tá na rozdiel od dojazdu nezohľadňuje kapacitu batérie, ale účinnosť pohonného ústrojenstva, či aerodynamiku karosérie.

Aerodynamické sedany | Zdroj: motor1
Model Spotreba v teste Výkon Hmotnosť Využiteľná kapacita akumulátora
Tesla Model 3 15.1 kWh / 100 km 498 koní 1 828 kg 75.0 kWh
Hyundai Ioniq 6 15.5 kWh / 100 km 228 koní 1 910 kg 74.0 kWh
BMW i5 16.6 kWh / 100 km 340 koní 2 130 kg 81.2 kWh
Fiat 600e 18.1 kWh / 100 km 156 koní 1 520 kg 51.0 kWh
BYD Seal 18.3 kWh / 100 km 313 koní 2 080 kg 82.5 kWh
Jeep Avenger 18.5 kWh / 100 km 156 koní 1 520 kg 51.0 kWh
Volkswagen ID.7 19.3 kWh / 100 km 286 koní 2 097 kg 77.0 kWh
Lucid Air 19.6 kWh / 100 km 831 koní 2 360 kg 112 kWh
Kia EV9 21.4 kWh / 100 km 204 koní 2 426 kg 96.0 kWh
Toyota bZ4X 25.7 kWh / 100 km 218 koní 2 000 kg 64.0 kWh
Lexus RZ 26.3 kWh / 100 km 313 koní 2 055 kg 64.0 kWh

Test spotreby elektromobilov vyhralo najúspornejšie vozidlo, ktorým bola Tesla Model 3. Potvrdila sa tak účinnosť vozidiel americkej značky, keď spotreba v teste dosiahla len 15,1 kWh / 100 km. Za ním nasledoval Hyundai Ioniq 6 s 15,5 kWh / 100 km a BMW i5 so 16,6 kWh / 100 km. Neprekvapivo tak ide vo všetkých troch prípadoch o nízke aerodynamické sedany, a nie vysoké SUV s veľkou čelnou plochou.

Tie sa umiestnili na opačnom konci testu s radikálne vyššou spotrebou energie – Kia EV9 21,4 kWh / 100 km, Toyota bZ4X 25,7 kWh / 100 km a Lexus RZ 26,3 kWh / 100 km.

Mohlo by vás zaujímať:

Prevádzkové náklady elektromobilu v teste

Nižšia spotreba energie znamená nižšie náklady na rovnakú vzdialenosť. Tesla Model 3 sa tak stala vôbec najúspornejším vozidlom v teste. Dôležité však je aj to, či človek nabíja svoj elektromobil doma, v práci, alebo na verejnej nabíjacej stanici. V prípade tohto testu tak ide o talianske ceny, pri verejnej nabíjacej stanici hovoríme o sadzbe 0,66 eur / kWh. Nabíjanie doma radikálne zníži prevádzkové náklady, keďže v Taliansku ide o sumu 0,27 € / kWh.

Kontrola tlaku v pneumatikách | Zdroj: motor1

Na Slovensku možno aktuálne počítať s približne polovičnými nákladmi domáceho nabíjania – cca. 0,13 až 0,16 eur / kWh. Ďalšia úspora nákladov sa dá dosiahnuť napríklad inštaláciou fotovoltických panelov, kedy sa vozidlo dokáže nabíjať zadarmo zo slnečnej energie. Takáto inštalácia však vyžaduje nemalé vstupné náklady a je dôležité si vopred spočítať návratnosť vloženej investície.

Náš tip
Nórsko hlási dosiahnutie cieľa – viac než 90 % nových taxíkov je plne elektrických
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.