Niektoré automobilky už ponúkajú elektromobily, ktoré deklarujú slušný dojazd. S tým sa zvyšuje aj dopyt po elektrickom vozidle aj u zákazníkov, ktorí elektromobil zatiaľ nevlastnili. Ako však tieto parametre zodpovedajú realite? Koľko prejdú vozidlá na jedno nabitie, s akou spotrebou a za akú vysokú sumu? Test spotreby a dojazdu elektromobilov spracoval portál motor1.
Je to práve dojazd elektromobilov, ktorý je často diskutovanou témou. Zarytí odporcovia elektrických vozidiel ho stavajú na najvyššie miesto a poukazujú na to, že ich dízlová Octavia prejde dvojnásobnú porciu kilometrov bez nutnosti zastavovať na doplnenie zdroja energie, v tomto prípade nafty. Koľko ľudí však potrebuje a ako často využíva dojazd 1 000 km bez zastavenia na pár minút?
Portál motor1 sa tak rozhodol porovnať jedenásť súčasných elektromobilov. A to najmä overiť, akú vzdialenosť dokážu skutočne prejsť na jedno nabitie akumulátora. Miestom veľkého testu je rímska diaľnica Grande Raccordo Anulare (GRA), oficiálne známa ako diaľnica A90, na ktorej otestovali jedenásť elektromobilov z rôznych krajín. Išlo o talianske, nemecké, americké, kórejské, japonské a čínske modely, ktoré jazdili spolu na obchvate talianskej metropoly.
Test diaľničnej spotreby redakcie MôjElektromobil.sk
Test spotreby elektromobilov zameraný na porovnanie vozidiel podobnej triedy, avšak s karosériou SUV (Kia EV9) oproti aerodynamickému liftbacku (Volkswagen ID.7) sme v uplynulých dňoch podnikli aj my. Išlo taktiež o diaľničný test, pre ktorý sme zvolili trasu Bratislava – Žilina.
Výsledky testu zverejníme formou samostatného článku už čoskoro. Prvé čiastkové výsledky z testu nájdete na sociálnej sieti NearCharger.sk.
Metodika talianskeho testu spotreby
Miestom testu bola diaľnica Grande Raccordo Anulare, ktorá je dlhá 68,2 km a obkolesuje mesto Rím. Na rímskom obchvate platí obmedzenie rýchlosti na 130 km/h, ktoré je na niektorých úsekoch a v tuneloch znížené na 110 km/h. Veľmi hustá premávka však spôsobuje, že len málokedy je možné jazdiť na hranici maximálnej povolenej rýchlosti.
Všetky testovacie vozidlá jazdili s klimatizáciou nastavenou na 22 stupňov, v režime AUTO, so zatvorenými oknami a s jazdným programom “Normal”. V každom vozidle sedel iba vodič, ktorý bol v spojení s vedúcim vozidlom posádky prostredníctvom vysielačky.
Aby sa minimalizoval vplyv dopravnej špičky, test sa začal o 10:30 hod. Vonkajšia teplota sa pohybovala medzi 10 a 14 stupňami Celzia. Všetky vozidlá jazdili v kolóne, kým stav nabitia batérie neklesol na úroveň 5 %. Keď dosiahli túto úroveň, ukončili test a presunuli sa k najbližšej nabíjacej stanici.
Až jedenásť rôznych vozidiel
Jedenásť automobilov vybraných na test spotreby paliva v roku 2024 bolo len nedávno uvedených na trh. Ide o pestrú paletu elektromobilov. Testu sa zúčastnili tieto modely:
- BMW i5
- BYD Seal
- Fiat 600e
- Hyundai Ioniq 6
- Jeep Avenger
- Kia EV9
- Lexus RZ
- Lucid Air
- Tesla Model 3
- Toyota bZ4X
- Volkswagen ID.7
Všetky testované vozidlá boli vybavené letnými pneumatikami – s výnimkou modelu Lucid Air, ktorý bol vybavený celoročnými pneumatikami. Testovaný Lexus RZ ešte nemal aktualizáciu softvéru 2024, ktorá by podľa výrobcu mala zlepšiť účinnosť vozidla.
Výsledky testu dojazdu elektromobilov
Vozidlá v teste prešli na jedno nabitie vzdialenosť od 243 až do 571 kilometrov. Prvú priečku, a teda najvyšší dojazd na jedno nabitie dosiahol Lucid Air. Ten absolvoval až 7,9 okruhu na rímskom obchvate. Za to vďačí najmä akumulátoru s využiteľnou kapacitou 112 kWh, veľmi priaznivej aerodynamike a pneumatikám s nízkym valivým odporom špeciálne vyvinutým pre elektrické modely. Za ním nasleduje na druhom mieste Tesla Model 3 s dojazdom 498 kilometrov a tretiu priečku obsadilo BMW i5 s výsledkom 489 kilometrov.
Od stanoveného dojazdu v kombinovanom režime homologizačného cyklu WLTP sa výsledky z testu odlišujú v rozpätí od 16 do 40 percent.
Model | Dojazd v teste (100-5%) |
Dojazd podľa WLTP | Rozdiel v % | Využiteľná kapacita akumulátora |
Lucid Air | 571 km | 839 km | -32% | 112 kWh |
Tesla Model 3 | 498 km | 629 km | -21% | 75.0 kWh |
BMW i5 | 489 km | 582 km | -16% | 81.2 kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 476 km | 614 km | -22% | 74.0 kWh |
BYD Seal | 452 km | 570 km | -21% | 82.5 kWh |
Kia EV9 | 448 km | 563 km | -20% | 96.0 kWh |
VW ID.7 | 400 km | 621 km | -36% | 77.0 kWh |
Fiat 600e | 282 km | 409 km | -31% | 51.0 kWh |
Jeep Avenger | 275 km | 401 km | -31% | 51.0 kWh |
Toyota bZ4X | 249 km | 419 km | -40% | 64.0 kWh |
Lexus RZ | 243 km | 406 km | -40% | 64.0 kWh |
Najbližšie k udávanému dojazdu sa priblížilo BMW i5, ktoré namiesto udávaných 582 km prešlo 489 km s využiteľnou kapacitou akumulátora 81,2 kWh. V priemere naprieč testovanými vozidlami však bol dojazd v teste približne o 28 % nižší ako ten deklarovaný. Je to spôsobené najmä nereálnymi podmienkami cyklu WLTP: Test sa vykonáva na dynamometri za ideálnych klimatických podmienok (pevná teplota 23 °C) a vozidlo tam prejde vzdialenosť len 23 km.
Výsledky testu spotreby elektromobilov
Dôležitým parametrom pri výbere vozidla je aj jeho spotreba. Tá na rozdiel od dojazdu nezohľadňuje kapacitu batérie, ale účinnosť pohonného ústrojenstva, či aerodynamiku karosérie.
Model | Spotreba v teste | Výkon | Hmotnosť | Využiteľná kapacita akumulátora |
Tesla Model 3 | 15.1 kWh / 100 km | 498 koní | 1 828 kg | 75.0 kWh |
Hyundai Ioniq 6 | 15.5 kWh / 100 km | 228 koní | 1 910 kg | 74.0 kWh |
BMW i5 | 16.6 kWh / 100 km | 340 koní | 2 130 kg | 81.2 kWh |
Fiat 600e | 18.1 kWh / 100 km | 156 koní | 1 520 kg | 51.0 kWh |
BYD Seal | 18.3 kWh / 100 km | 313 koní | 2 080 kg | 82.5 kWh |
Jeep Avenger | 18.5 kWh / 100 km | 156 koní | 1 520 kg | 51.0 kWh |
Volkswagen ID.7 | 19.3 kWh / 100 km | 286 koní | 2 097 kg | 77.0 kWh |
Lucid Air | 19.6 kWh / 100 km | 831 koní | 2 360 kg | 112 kWh |
Kia EV9 | 21.4 kWh / 100 km | 204 koní | 2 426 kg | 96.0 kWh |
Toyota bZ4X | 25.7 kWh / 100 km | 218 koní | 2 000 kg | 64.0 kWh |
Lexus RZ | 26.3 kWh / 100 km | 313 koní | 2 055 kg | 64.0 kWh |
Test spotreby elektromobilov vyhralo najúspornejšie vozidlo, ktorým bola Tesla Model 3. Potvrdila sa tak účinnosť vozidiel americkej značky, keď spotreba v teste dosiahla len 15,1 kWh / 100 km. Za ním nasledoval Hyundai Ioniq 6 s 15,5 kWh / 100 km a BMW i5 so 16,6 kWh / 100 km. Neprekvapivo tak ide vo všetkých troch prípadoch o nízke aerodynamické sedany, a nie vysoké SUV s veľkou čelnou plochou.
Tie sa umiestnili na opačnom konci testu s radikálne vyššou spotrebou energie – Kia EV9 21,4 kWh / 100 km, Toyota bZ4X 25,7 kWh / 100 km a Lexus RZ 26,3 kWh / 100 km.
Mohlo by vás zaujímať:
- Slovensko musí urýchlene prijať opatrenia na podporu elektromobility
- Volkswagen uviedol na slovenský trh vlajkovú loď ID.7 s dojazdom 621 km – poznáme novú cenu
- Aké elektromobily nás čakajú v roku 2024? 6. diel
Prevádzkové náklady elektromobilu v teste
Nižšia spotreba energie znamená nižšie náklady na rovnakú vzdialenosť. Tesla Model 3 sa tak stala vôbec najúspornejším vozidlom v teste. Dôležité však je aj to, či človek nabíja svoj elektromobil doma, v práci, alebo na verejnej nabíjacej stanici. V prípade tohto testu tak ide o talianske ceny, pri verejnej nabíjacej stanici hovoríme o sadzbe 0,66 eur / kWh. Nabíjanie doma radikálne zníži prevádzkové náklady, keďže v Taliansku ide o sumu 0,27 € / kWh.
Na Slovensku možno aktuálne počítať s približne polovičnými nákladmi domáceho nabíjania – cca. 0,13 až 0,16 eur / kWh. Ďalšia úspora nákladov sa dá dosiahnuť napríklad inštaláciou fotovoltických panelov, kedy sa vozidlo dokáže nabíjať zadarmo zo slnečnej energie. Takáto inštalácia však vyžaduje nemalé vstupné náklady a je dôležité si vopred spočítať návratnosť vloženej investície.