Prvý polárny elektromobil Venturi Antarctica slúži na výskumnej stanici princeznej Elisabeth od decembra 2021. Plne elektrické vozidlo bolo navrhnuté na prevoz šesťčlennej posádky spolu s množstvom vedeckých prístrojov. V tomto prípade je ale kľúčové miesto jeho nasadenia – nehostinná Antarktída.
Krajina večného snehu a ľadu si priam vyžadovala vozidlo pripravené na prevádzku v extrémne nízkych teplotách. Presne s týmto dôrazom vznikal pásový elektromobil Venturi Antarctica a vo výsledku to stálo za to.
Pripravený bol na bezproblémovú prevádzku až do -50 °C, pričom na jedno nabitie zvládal prejsť približne 50 kilometrov. Od svojho prvého nasadenia najazdil po Antarktíde už 500 kilometrov, no teraz výskumníci museli pristúpiť k nečakanej modernizácii.
Ukázalo sa, že na odolnosť voči extrémne nízkym teplotám sa kládol zbytočne veľký dôraz, čo začalo predstavovať problém. Ako je to vôbec možné?
V pozadí stoja klimatické zmeny, ktoré sa v tomto konkrétnom prípade majú prejavovať tak, že priemerné teploty na Antarktíde aktuálne dosahujú -10 °C. To pre polárny elektromobil začalo predstavovať skutočne netradičný problém – prehrievanie. Jednoducho bol pripravený na úplne iné teploty.
Tím spoločnosti Venturi preto vyrazil na polárnu výskumnú stanicu, aby elektrické vozidlo trochu upravil. Ako píše portál InsideEVs, úpravy mali pozostávať napríklad z inštalácie ventilačného systému s prívodom vzduchu pre kabínu, ako aj dodatočných prívodov pre elektroniku. Okrem toho boli nasadený aj nový pásový systém, ktorý je schopný tlmiť vibrácie produkované lepivým snehom.
Hlavným zámerom v pozadí tohto elektromobilu bola podpora výskumnej činnosti bez produkcie lokálnych emisií, a to všetko v nepriaznivých podmienkach. Ako sa ale ukázalo v praxi, zmena počasia je už dávno tu, a do budúcna bude pri podobných projektoch potrebné prihliadať aj na vyššie výkyvy teplôt.