MojElektromobil

Európska únia dosiahla v roku 2023 historický míľnik, pretože postavila veterné elektrárne s rekordným výkonom 17 GW. V porovnaní s rokom 2022 ide o mierny nárast, no stále to nestačí na stanovené ciele do roku 2030. EÚ chce v každom roku postaviť nové veterné elektrárne s výkonom aspoň 30 GW, takže v tom minulom sa dostala len mierne nad polovicu. Kľúčovým faktorom na dosiahnutie cieľa má byť spolupráca všetkých členských krajín a spoločné dodržiavanie stanovených opatrení.

Ani rekord nestačil

Zo spomínaných 17 GW patrí 14 GW elektrárňam na súši a 3 GW výkon majú novo postavené elektrárne na mori. Najväčším podielom prispelo Nemecko nasledované Holandskom a Švédskom. V Holandsku sa tiež nachádza najväčšia veterná elektráreň na svete s výkonom 1,5 GW.

porsche taycan 4s

Odhady do budúcna tiež nie sú v porovnaní so stanoveným cieľom veľmi pozitívne. Hovorí sa o tom, že v EÚ sa postavia každoročne od roku 2024 po 2028 nové veterné elektrárne s celkovým výkonom 23 GW. V decembri minulého roka podpísalo 26 ministrov EÚ dohodu, ktorá má byť kľúčovým krokom k dosiahnutiu cieľov.

Mohlo by vás zaujímať:

Ak sa pozrieme na energetický mix Európskej únie, čo sa týka čistých zdrojov, tak veterná energia tvorila 19 percent, vodné elektrárne predstavovali 13 percent, nasleduje solárna energia (8 %) a energia z biomasy (3 %).

Ako je to na Slovensku?

Najnovšie štatistiky sme našli k roku 2022, kedy 9,29 % vyrobenej elektrickej energie pripadalo na obnoviteľné zdroje. Veterné elektrárne vyrobili len 0,03 percenta celkového energetického mixu. Z obnoviteľných zdrojov sa u nás najviac energie vyrába z biomasy (3,80 %), ktorú nasleduje solárna energia. Väčšina elektrickej energie Slovenska je vyrábaná z jadra (69,06 %), ktoré je tiež považované za čisté.

Energetický mix je dôležitý aj z pohľadu elektromobilistu. Nie všetci elektromobilisti si svoje vozidlá síce kúpili z dôvodu ekológie, no práve ekológia má byť najdôležitejším faktorom pri kúpe elektromobilu. Nie z pohľadu jednotlivca, ale z pohľadu spoločnosti. Je preto naozaj dôležité, aká čistá bude energia, ktorou budeme svoje vozidlá nabíjať.

Náš tip
Európska únia si posvieti na čínske elektromobily. Zvažuje vyššiu daň
16. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+