ŠKODA už dávnejšie prehlásila, že budúcnosť svojich modelov vidí čisto v elektrickom pohone. Alternatívam preto momentálne nevenuje pozornosť a pri príprave nadchádzajúcich vozidiel siaha po plne elektrickom pohone. V ponuke má momentálne známe SUV ŠKODA ENYAQ iV, ku ktorému relatívne nedávno pridala aj športovo ladené prevedenie ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV.
Postupne sa ale dozvedáme aj o ďalších kúskoch, ktoré by v dohľadnej dobe mali rozšíriť jej ponuku. Najnovšie sme sa dočkali konceptu, respektíve štúdie, VISION 7S. Zatiaľ ide o prvotné informácie a pohľady do interiéru i na prvotný exteriér, no už v tejto súvislosti sa do obehu dostalo množstvo zaujímavých detailov. Jeden z tých kľúčových potvrdzuje, že na základe VISION 7S vyrastie nový plne elektrický model ŠKODA.
Štúdia VISION 7S stelesňuje priestranné vozidlo s celkom novým variabilným interiérom a s miestom až pre sedem osôb, hoci je potrebné povedať, že technicky momentálne ide o prevedenie 6+1. Ide o 6 klasických sedadiel a 1 zabudovanú autosedačku.
Minimalistický interiér sa vyznačuje trvalo udržateľnými materiálmi, ale aj tradičnými prvkami Simply Clever. Nový dizajnový jazyk, ktorý je použitý vôbec prvýkrát, je autentický a ponúka intuitívne ovládanie digitálnych technológií a vysokú funkčnosť.
Vyznačuje sa jasnými minimalistickými líniami, ktoré zdôrazňujú jednoduchosť a kvalitu nových modelov ŠKODA. Charakteristickými prvkami nového dizajnového jazyka sú nová predná časť vozidla s tzv. maskou Tech-Deck Face a udržateľné materiály použité v interiéri.
Predná časť automobilu má známe dizajnové prvky s typickou líniou vozidiel ŠKODA. Novo navrhnutý nápis ŠKODA nahrádza logo značky ŠKODA. Dopĺňa ho nová ambientná svetelná lišta, ktorá sa tiahne pozdĺž horného okraja prednej časti po celej šírke vozidla a vytvára svetelný efekt. Takzvaná maska Tech-Deck Face moderným spôsobom napodobňuje známu masku chladiča vozidiel ŠKODA. Napriek podobnej línii je maska Tech-Deck Face výrazne plochejšia a širšia ako doterajšia maska chladiča. Rebrá sú nahradené tmavým sklom, ktoré zakrýva senzory vozidla.
Úzke predné svetlomety so štvorokou tvárou zasahujú hlboko do bokov a sú usporiadané v dvoch radoch nad sebou. Svetlomety majú dizajn v tvare písmena T. Svetlá pre denné svietenie zasahujú až k blatníkom a tvoria ostro ohraničenú hornú líniu písmena T, čo opticky vymedzuje prednú časť vozidla. Tvar písmena T majú aj LED zadné svetlá. Aj tu horná línia svetiel zasahuje až k blatníkom. Tento dizajnový prvok sa nachádza aj na vonkajších spätných zrkadlách s kamerou a na zapustených vertikálnych kľučkách dverí so senzormi.
VISION 7S: Zamerané na zákaznícky zážitok
Veľkorysý priestor, jednoduché ovládanie a vysoká funkčnosť. Všetko s dôrazom na zákaznícky zážitok. Takto má vyzerať budúcnosť vozidiel ŠKODA podľa hlavného dizajnéra automobilky, Olivera Stefaniho.
V prípade štúdie VISION 7S je okrem samotného rozvrhnutia interiéru zaujímavé aj to, že jednotlivé prvky interiéru majú byť posúvateľné. Prekvapením je aj zabudovaná detská autosedačka, ktorá je umiestnená v úplnom strede vozidla, čo má byť najbezpečnejšie miesto.
Interiér nového koncepčného vozidla VISION 7S sa vyznačuje symetrickým „obopínajúcim“ dizajnom. Široká horizontálna palubná doska zasahuje až k dverám, čím podporuje pocit priestrannosti. Optimálne umiestnená odkladacia plocha pre ruku umožňuje pohodlné ovládanie dotykovej obrazovky a tlačidiel pre rýchly prístup s haptickou odozvou. Dotykové tlačidlá má takisto aj novo navrhnutý volant.
Zvláštny dôraz bol kladený na ďalšie vylepšenie ovládania. Štruktúra menu ovládania funkcií vozidla a infotainmentu bola ešte viac zjednodušená. Veľmi intuitívne je ovládanie pomocou voľne stojacej centrálnej dotykovej obrazovky a tlačidiel s haptickou odozvou, ktorými sa ovládajú dôležité alebo často používané funkcie.
Ambientné osvetlenie osvetľuje rôzne časti interiéru, vrátane stavu nabíjania, a poskytuje vhodné osvetlenie pri nastupovaní a vystupovaní z vozidla. Výplne dverí majú takisto interaktívne haptické a vizuálne prvky.
Operadlá predných sedadiel sú vybavené držiakmi na multimediálne zariadenie pre cestujúcich v druhom a treťom rade. Nachádzajú sa tu aj integrované batohy. Už týchto popisov je celkom zjavné, že funkčnosť interiéru sa dizajnéri pokúšajú využiť úplne naplno.
Interiér pre jazdu aj oddych
Štúdia počíta s tretím radom sedadiel a miestom pre 7-člennú posádku, pričom ponúknuť má 2 rôzne režimy pre rozloženie interiéru. Súčasne je smerovaná k dosiahnutiu vyváženého pomeru dotykových a digitálnych ovládacích prvkov.
V režime Jazda sú všetky ovládacie prvky v základnej polohe a centrálny dotykový displej je otočený vertikálne, aby počas jazdy optimálne zobrazoval dôležité informácie.
Režim Relax možno aktivovať pri nabíjaní alebo pri zastávke na odpočinok. Volant a prístrojová doska sa posunú dopredu a sedadlá v prvom a druhom rade sa posunú dozadu, aby mohli cestujúci sedieť ešte pohodlnejšie. Tento variant ponúka cestujúcim maximálny priestor a komfort.
Interiér je priestranný a navodzuje pocit bezpečnosti, ktorý ešte viac umocňuje kombinácia svetlých a tmavých materiálov. Použité materiály neobsahujú kožu, väčšina z nich pochádza z udržateľných zdrojov a vďaka šikovným kombináciám materiálov sú aj veľmi odolné. Jedným z príkladov je podlaha štúdie VISION 7S, ktorá je vyrobená z recyklovaných kusov starých pneumatík.
Stredu interiéru dominuje veľká otočná obrazovka s uhlopriečkou 14,6″, vôbec najväčšia, aká kedy bola na palube automobilu ŠKODA. V režime Jazda je obrazovka v záujme optimálneho rozdelenia zobrazovaných informácií vo vertikálnej polohe, pričom horná časť obrazovky je vyhradená pre dôležitý vizuálny obsah ako mapy a navigačné pokyny. Spodná časť je veľmi pohodlne dosiahnuteľná a ovládateľná, čo podporuje ergonomicky umiestnená opierka rúk v hornej časti stredovej konzoly.
ŠKODA Vision 7S: Platforma MEB a 600 km dojazd
Na sklonku augusta 2022 prebehlo oficiálne odhalenie konceptu Vision 7S, ktorý na sebe nesie prvky nového dizajnového jazyka, nové logo a poukazuje na celkovú zmenu firemnej identity ŠKODA, no stále sme sa dočkali len prvotných informácií.
Niet sa čomu čudovať, sedemmiestne elektrické SUV sa stále nachádza len v štádiu konceptu, takže technické podrobné technické parametre zatiaľ neboli spomenuté. To, čo momentálne vidíme je prvá konkrétna ukážka celkom nového modelu značky ŠKODA s novým dizajnovým jazykom. To znamená, že niektoré veci sa ešte pred uvedením sériovo vyrábaného modelu môžu zmeniť, a to aj dosť výrazne. Sériovej výroby by sa novinka mala dočkať v roku 2026.
ŠKODA prezradila, že súčasný koncept SUV Vision 7S je postavený na platforme MEB s dojazdom viac ako 600 km, podľa meraní WLTP. Osadená je tu batéria so solídnou kapacitou 89 kWh s podporou pre nabíjací výkon 200 kW.