Vláda Slovenskej republiky k 6.aprílu 2022 schválila novelu cestného zákona, ktorá zavádza viacero zmien. Najväčšia pozornosť sa strhla na úpravy možných sankcií v spojitosti s prekročením maximálnej rýchlosti, ako aj s používaním telefónu za volantom.
Zvýšili sa minimálne sadzby pokút za mobil za volantom, a v niektorých prípadoch vás tento prehrešok po novom môže pripraviť o vodičský preukaz. To samozrejme poriadne prekvapilo. Medzi prijatými zmenami sa však nachádza aj veľmi zaujímavá zmena spojená so svetom elektromobilov a plug-in hybridov.
✅ Nemali by ste prehliadnuť:
TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou. Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk
Až 4,25 tony
Pri vodičských preukazoch skupiny B došlo k zvýšeniu maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla zo súčasných 3,5 na 4,25 tony. Táto zmena sa ale týka výhradne vozidiel s alternatívnym pohonom, kam spadajú aj plug-in hybridy a elektromobily. Úprava jednoducho prihliada na to, že tento typ vozidiel je ťažší práve z dôvodu váhy, ktorú pridáva batéria či iná potrebná úprava.
Vodičské oprávnenie skupiny B bude oprávňovať jeho držiteľa viesť aj motorové vozidlá do 4,25 t s pohonom na alternatívne palivá.
Ministerstvo vnútra SR
V praxi táto úprava znamená, že s klasickým vodičákom B si budete môcť zajazdiť aj na elektromobiloch či plug-in hybridoch s váhou mierne presahujúcou 4 tony. O rovnakej úprave právnych predpisov začalo v roku 2020 uvažovať aj Poľsko, no zatiaľ ju podľa všetkého neprijali.
Viacero možných scenárov
Vo vzduchu jasne visí otázka, ako sa táto úprava pretaví do reálneho života. Na to, aby automobilky pristúpili k úprave svojich budúcich modelov, napríklad osadzovaním batérií s väčšou kapacitou, by to asi chcelo masívnejšie prijatie zmeny, prinajmenšom plošne v štátoch EÚ, aby sa takáto výroba oplatila.
K takejto úprave pre vodičské oprávnenie typu B ale môžu pristúpiť všetky členské štáty EÚ, pokiaľ by o to mali záujem. Opiera sa to o smernicu (EU) 2018/645 z roku 2018 – bod (19).
Na prvý pohľad to ale otvára dvere pre exotickejšie elektromobily ako je napríklad GMC Hummer EV s váhou 4103 kg. Prípadne by to mohlo pomôcť nadšencom, ktorí sa púšťajú do elektrifikácie rôznych tradičných modelov – tzv. retrofit.
Medzi najťažšie elektromobily dostupné u nás by mal patriť model EQV od Mercedes-EQ, kde pri položke celková kombinovaná hmotnosť svieti práve maximum 3 500 kg. Ďalšou možnosťou je preto, že pri “ťažkých elektrifikovaných modeloch” dôjde k zmene deklarovanej hodnoty takzvanej úžitkovej hmotnosti vozidla.
Inak povedané, ak by elektrická dodávka s váhou 2 900 kg zvládla reálne odviezť náklad a posádku s hmotnosťou 1 300 kg, tak to po novele cestného zákona bude možné plne využívať.
Ďalšou vecou by mala byť možnosť využívať prívesný vozík aj pri ťažších elektromobiloch, pokiaľ celková hmotnosť jazdnej súpravy nepresiahne 4,25 tony.
Rovnakú úpravu chcú zaviesť aj v Česku
Úpravu vodičských oprávnení typu B, ktorá umožňuje šoférovať vozidlá do 4250 kg pokiaľ ide o modely s alternatívnym pohonom chcú zaviesť aj v Česku.
Upozornil na to Zväz priemyslu a dopravy ČR, ktorý dopĺňa, že k zmene už pristúpili aj členské štáty EÚ ako Rakúsko, Nemecko, Francúzsko, Španielsko či Írsko.