MojElektromobil

O možnom nasedení vodíka v doprave ako jednej z ekologických možností sa diskutuje už dlhý čas. Na Slovensku to platí dvojnásobne. Táto možnosť má svojich zarytých zástancov, a to aj napriek tomu, že odborné hlasy upozorňujú, že na vodík v kontexte dopravy už prakticky nie je čas a oveľa rozumnejšie je podporovať veci, ktoré už dnes majú vybudované dostatočné zázemie – batériové elektromobily.

Nízka efektivita

Batériové elektromobily majú pred vodíkovými vozidlami obrovský náskok, ktorý sa v rozumnom čase a potrebnej miere možno ani nedá dobehnúť. S takýmto záverom prichádza najnovšia štúdia zverejnená v poprednom vedeckom časopise Nature. Ako uvádza portál Electrek, predmetná štúdia prináša závažný záver, preto je dôležité spomenúť, že prešla odborným posúdením nezávislými odborníkmi, takzvaným “peer review”. To znamená, že by nemala obsahovať žiadne faktické nedostatky.

V skratke poukazuje na to, že vozidlá s vodíkovými palivovými článkami s najväčšou pravdepodobnosťou nemajú šancu dobehnúť batériové elektromobily. A to dokonca ani v oblasti komerčnej dopravy. Medzi silných zástancov vodíkovej technológie v automobilovom priemysle pritom ešte stále patrí hlavne trojica Toyota, Hyundai a General Motors.

Vodík vo svojej podstate skutočne má potenciál na dosiahnutie bezemisnej dopravy, no svojou efektivitou sa nedokáže vyrovnať batériovým elektromobilom, ktoré sú podľa štúdie trikrát efektívnejšie.

Foto: InsideEVs

Chýba základná infraštruktúra

Okrem samotnej efektivity vodíka ako “paliva” je najväčším problémom infraštruktúra. Štúdia uvádza, že ani batériové elektromobily v tomto smere nemajú na ružiach ustlané, no praktický rozdiel medzi dvojicou technológií je priepastný. V prospech elektromobilov jasne hrajú už dnes vybudované základy vo forme dostupných nabíjacích staníc, ako aj podklad vo forme rozsiahlej elektrickej siete, na ktorej je možné budovať nové nabíjačky. 

Ďalšou nespornou výhodou má byť to, že na dopĺňanie energie je možné využívať aj bežné domáce zásuvky. Svoj elektromobil si používateľ môže nabíjať v pohodlí domova, napríklad aj priamo v nočných hodinách, kedy je to veľmi ekonomické.

Postupné dobudovanie nabíjacích staníc pre elektromobily, vrátane tých s vysokým nabíjacím výkonom je omnoho ľahšie, ale aj lacnejšie, než budovanie celého distribučného reťazca pre vodíkovú dopravu.

Technický a ekonomický pokrok v technológiách batérií a rýchleho nabíjania môžu už čoskoro spôsobiť, že elektrické vozidlá s palivovými článkami sa v cestnej doprave stanú zbytočnými. 

Uplatnenie v nákladnej doprave je príliš pozadu

Štúdia sa pozrela na zúbok aj možnému využívaniu vodíka v nákladnej doprave. Ako hlavný problém, ktorý stojí v ceste reálnemu presadeniu tohto typu vozidiel, označuje skutočnosť, že ich vývoj jednoducho neprebieha dostatočne rýchlo. 

Výrobcovia síce avizovali, že spájajú svoje sily, aby na európske cesty do roku 2030 vypravili 100 000 nákladných vozidiel na vodík, no dosiahnutie tohto cieľa má byť v priamom rozpore so skutočným vývojom situácie.

Štúdia upozorňuje, že výrobcovia súčasne spomínajú, že prvé vodíkové nákladiaky pre komerčnú dopravu začnú vyrábať až v roku 2027. V tom čase už ale už má byť dostupná ďalšia generácia batériových elektromobilov, a to aj pre komerčné využitie, ktoré budú mať opäť značný náskok.

To, že budúcnosť cestnej dopravy nepatrí vodíku sme sa pritom nedávno dozvedeli aj z oficiálneho vyjadrenia predstaviteľov Európskej únie. Svoje miesto na scéne bude mať, no skôr v oblasti dekarbonizácie ťažkého priemyslu, akým je napríklad výroba ocele alebo chemikálií.

Náš tip
Čerpacie stanice na vodík v roku 2021 nepribudli, predalo sa jedno vodíkové auto

17. februára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+