Vodíkové čerpacie stanice na Slovensku doteraz neexistovali. Ministerstvo hospodárstva ich tento rok vybuduje v Bratislave a Košiciach.
Vodíkové stanice na Slovensku
“Tento rok by sme mali mať čerpacie stanice, jednu v Bratislave a druhú v Košiciach. Zaplatíme to z eurofondov, ktoré sú určené na inovácie. Vodíkové technológie bezpochyby sú inováciami.” povedal minister hospodárstva Richard Sulík v reportáži televízie TA3.
Náklady na výstavbu sa pohybujú rádovo v stovkách tisíc eur. “Náklady na vybudovanie jednej plniacej stanice sa pohybujú od 500-tisíc eur po dva milióny eur, zistili sme si to z prieskumu trhu”, tvrdí generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) Peter Blaškovitš.
Príchod Toyota Mirai na slovenský trh
Prvé vodíkové auto, alebo vodíkový elektromobil, bol dnes uvedený na slovenský trh. Ide o najnovšiu generáciu Toyota Mirai s dojazdom vyše 650 km.
“Emisie sú nulové. Jediný produkt, ktorý vychádza z tohto vozidla je čistá voda, respektívne vodná para”, hovorí pre TA3 Milan Kočka z Toyota CE Slovakia.
Druhým svetovo rozšírením vodíkovým elektromobilom je Hyundai Nexo. Ten však na Slovensku ešte nebol uvedený na trh. Ministerstvo hospodárstva (MH) pracuje na tom, aby dotiahla výrobu tohto modelu na Slovensko do závodu Kia Motors pri Žiline, keďže Kia a Hyundai sú jeden spoločný koncern.
MH SR plánuje na Slovensku vyrábať aj vodíkový autobus a vodíkový vlak, pričom v tejto snahe prepája domácich výrobcov aj s univerzitami.
Výroba vodíka z prebytkov z jadra
Vo vodíkovej stratégii Európskej únie sa ako alternatívne palivo podporuje hlavne zelený vodík, teda vodík vyrobený len z obnoviteľných zdrojov.
Na to však niektoré krajiny, vrátane Slovenska, nemajú výrobné kapacity. Premiér Igor Matovič tvrdí, že na Slovensku razí hlavne cestu výroby modrého vodíka. Ten by sa mal vyrábať z prebytočnej výroby našich dvoch jadrových elektrární počas noci.
V noci je malý odber elektriny v rozvodnej sieti a naše jadrové elektrárne musia bežať na plný výkon. Premiér vidí využitie takto vyrobeného vodíka aj ako ekologické palivo pre vozidlá. Minister hospodárstva Sulík však podľa vlastných vyjadrení preferuje na Slovensku výrobu zeleného vodíka.
Nízka efektívnosť vodíka
Vodíkový pohon je mnohými podporovaný ako ekologická forma pohonu. Automobilka Toyota si dlhodobo razí stratégiu vodíkových vozidiel. Dodnes nemá jediný batériový elektromobil na trhu. S vodíkom sa jej darí na niektorých trhoch, vrátane Japonska, Kalifornie alebo Nemecka. Nejde však o veľmi efektívny druh pohonu.
Koncern Daimler AG, ktorý vlastní značku Mercedes-Benz, to hrá s vodíkom “na dve strany”. Pre svoje osobné automobily vodíkový pohon úplne zrušil, no podporuje ho v nákladnej doprave. Na trhu sú aj vodíkové autobusy.
Medzi odporcov vodíka v osobných autách už patria viaceré automobilové koncerny. Volkswagen Group zverejnil jasnú infografiku s efektivitou tohto pohonu. Výrazne efektívnejší je pohon batériových elektromobilov.
Šéf VW Herbert Diess včera na Twitteri vyzval politikov, aby konečne akceptovali vedu a nepodporovali vodík pre osobné automobily. Je vhodné ho využiť v leteckom priemysle, pri výrobe ocele alebo chemikálií.