BeHydro je spoločný projekt belgického výrobcu motorov ABC a lodného prepravcu kontajnerov CMB. Spoločne vyvíjajú dvojpalivový motor pre lode s kapacitou 1 megawatt s vysokým podielom vodíka.
85% podiel vodíka
Motor spoločnosti BeHydro funguje na dva typy palív, klasickú lodnú naftu a vodík. Vodík tu však tvorí až 85% paliva motora, čo je výrazne vyšší podiel ako doterajšie dvojpalivové motory. BeHydro vie vyrobiť motor s výkonom až do 10 MW.
Tento projekt umožní rýchlejšiu dekarbonizáciu lodnej dopravy, čo je v súlade so environmentálnou politikou EÚ známou pod názvom European Green Deal. Európsky Green Deal prioritizuje v sektore dopravy zelený vodík, teda vodík, ktorého výroba sa dosiahne z obnoviteľných zdrojov energie ako solárna alebo veterná energia.
Európský parlament nedávno schválil zaradenie lodnej dopravy do systému obchodovania s emisnými kvótami. Od roku 2022 tak lodní prepravcovia zaplatia uhlíkovú daň za každé zastavenie cez európsky prístav. Táto daň je aktuálne na úrovni 25-30€ za tonu oxidu uhličitého.
100 motorov ročne
BeHydro vyvíja aj plne vodíkový lodný motor, ktorý má byť pripravený na použitie v druhej polovici roka 2021. V prvej fáze má BeHydro v pláne vyrobiť 100 dvojpalivových motorov ročne.
Prvé dva dvojpalivové motory BeHydro o výkone 2MW budú nainštalované v lodiach Hydrotug v prístave v Antverpách. Pôjde o vôbec prvý vodíkový motor v remorkéri na svete (remorkér – plavidlo používané na tlačenie alebo vlečenie iných plavidiel, poskytuje posádku a strojný výkon bezmotorovým nákladným plavidlám).
Jeden motor BeHydro s výkonom 1 000 kW dokáže ušetriť 3 500 ton emisií CO2 ročne. Potenciálne by takýto motoro mohol nahradiť 3 600 európskych naftových lokomotív a vyrobí toľko energie ako veterná turbína s výkonom 3 MW.