Vodíkový elektromobil Toyota Mirai prekonal svetový rekord, keď na jednu nádrž dosiahol dojazd cez 1 000 km.
Dojazd vodíkoveho auta Toyota Mirai
Japonská automobilka Toyota, ktorá sa už dlhé roky venuje vývoju vodíkového pohonu, prekonala svetový rekord so svojim vodíkovým sedanom. Druhá generácia Toyota Mirai prešla vzdialenosť 1 003 kilometrov, čo je nový svetový rekord pre vodíkom poháňané vozidlá.
Doteraz držal svetový rekord medzi vodíkovými autami Hyundai Nexo so vzdialenosťou takmer 900 kilometrov. S novou Toyotou Mirai teda prejdete o asi 100 km viac. Tieto dva modely sú najrozšírenejšie vodíkové automobily na svete.
Priebeh cesty
Pokus o rekord začal na vodíkovej čerpacej stanici HYSETCO vo francúzskom meste Orly, jazda prebiehala na verejných komunikáciách južne od Paríža a skončila presne po 1 003 kilometroch, pričom na displeji vozidla zostával dojazd ešte 6 km. Priemerná spotreba bola 0,55 kg / 100 km vodíka, pričom do nádrže sa vojde celkom 5,6 kilogramu.
Automobilka spomína, že výsledky dojazdu a spotreby boli overené nezávislou autoritou. Aby Mirai dosiahol takýto dojazd, vodiči zvolili “eko štýl jazdy”, no nepoužili žiadne techniky, ktoré by nemohli použiť bežní šoferi. Vozidlo natankovali za 5 minút, čo je jedna z veľkých výhod vodíkových áut oproti baterkovému elektromobilu.
Rozdrvil Mirai elektromobily?
Otázne je, či vodíkový Mirai rozdrvil baterkové elektromobily. Dojazdom určite áno, zatiaľ je však vodíkový automobil len ťažko použiteľný na našich cestách, ako aj vo svete. Pár minútové natankovanie vodíkového auta a lokálne emisie len v podobe vodnej pary sú určite výhodami.
Potenciál masového rozšírenia brzdia viaceré faktory. V prvom rade je to zatiaľ prakticky neexistujúca infraštruktúra. Tým hlavným faktorom je podľa odborníkov jej finančná náročnosť a v neposlednom rade je to veľmi nízka efektívnosť využitia energie oproti baterkovému elektromobilu.
Náklady na vybudovanie nabíjacej stanice predstavujú len malé percento nákladov na postavenie vodíkovej stanice. Ministerstvo hospodárstva SR sľubuje, že v tomto roku vybuduje na Slovensku prvé dve vodíkové stanice s predpokladanými celkovými nákladmi 4 milióny eur.
Aktuálne vybudovaná a rýchlo rastúca infraštruktúra nabíjacích staníc pre elektromobily po celej Európe a po svete hrá jednoznačne v prospech baterkového elektromobilu. Rovnako rýchlo rastie aj ponuka plne elektrických vozidiel s dojazdom 400+ km, čo postačuje drvivej väčšine šoférov.
Vodíková Toyota Mirai stojí na nemeckom trhu 63 900 eur vrátane 19% DPH a za natankovanie nádrže zaplatí majiteľ 50€. Toyota len pred nedávnom predstavila aj slovenský cenník vodíkového Mirai. V prípade baterkového elektromobilu majú majitelia možnosť si nabiť vozidlo doma za cenu približne 0,10€ / kWh a na komerčnej nabíjačke sa ceny pohybujú okolo 0,30€ / kWh nabitej energie.