MojElektromobil

Slovenská inovačná a energetická agentúra SIEA spustila verejné obstarávanie na realizáciu a prevádzku vodíkových čerpacích staníc na Slovensku. Ide o vopred avizovanú aktivitu, ktorá súvisí s plnením cieľov k uhlíkovej neutralite. Zaujímavosťou je, že má ísť o mobilné, nie statické čerpacie stanice.

Prvé vodíkové stanice už o tri mesiace

Z verejného obstarávania vyjde zhotoviteľ mobilnej vodíkovej čerpacej stanice, ktorý bude musieť zabezpečiť aj prísun paliva, teda v tomto prípade vodíku. Prvá čerpacia stanica musí byť prispôsobená na operatívny presun v rámci Slovenska. Minimálny plniaci tlak tejto čerpacej stanice musí byť 350 barov. Druhá čerpacia stanice síce bude tiež mobilná, avšak väčšinou má byť umiestnená v hlavnom meste, teda Bratislave. Obe vodíkové čerpacie stanice budú slúžiť na dopĺňanie vodíkových áut a autobusov, no zároveň budú plniť aj štatistické a prezentačné účely. Zaujímavosťou je, že SIEA predpokladá sprevádzkovanie oboch čerpacích staníc na vodík k 1. októbru 2021.

Ide o ambiciózny plán, nakoľko na ukončenie verejného obstarávania, vyhodnocovanie, schvaľovanie a samotnú výstavu zostávajú niečo málo cez tri mesiace. SIEA týmto verejným obstarávaním nadväzuje na verejné obstarávanie vyhlásené ešte začiatkom júna. V ňom hľadajú jeden mestský, respektíve prímestský vodíkový autobus s možnosťou prepravy 30 a viac osôb. Zároveň však hľadajú tri až šesť osobných vozidiel s vodíkovým pohonom. V rámci ponuky osobných vozidiel musí byť aj vozidlo určené pre jazdu na nespevnených povrchoch a vozidlo s karosériou pick-up.

Pohľad redakcie

Na základe týchto informácií je jasné, že štát chce propagovať zelenú mobilitu a vodíkové automobily. Takýto pohlaď určite nie je zlý, no otázny, vzhľadom na vývoj celého automobilového trhu. Pre tranzitnú dopravu sú určite potrebné, otázne je využitie v osobnej doprave. Drvivá väčšina automobiliek ponúka aj čisté elektromobily s veľmi sľubným dojazdom. Ak by bola reč iba o dojazde, z tohto pohľadu by bolo lepšie siahnuť po vozidlách Tesla. Zároveň, Mercedes-Benz prinesie na Slovensko už o pár mesiacov svoj luxusný elektromobil EQS, ktorý sľubuje dojazd až 770 kilometrov. Otázny a prekvapivý je tiež mobilný charakter oboch čerpacích staníc, hlavne teda prvej s nižším plniacim tlakom.

Nižší plniaci tlak znamená, že nádrž vozidla je možné naplniť maximálne na 50 percent, z čoho prirodzene vychádza aj polovičný dojazd. Môžeme predpokladať, že ak niektoré zložky štátu prejdú na vodíkové vozidlá, táto čerpacia stanica bude operatívne presúvaná podľa potreby, aby bola možná jazda s vodíkovým vozidlom po Slovensku. Infraštruktúra nabíjacích staníc je na Slovensku už dostatočná na to, aby ste bez problémov mohli prejsť z Bratislavy do Košíc a naspäť. V kombinácii s elektromobilom Tesla alebo spomínaným Mercedes-Benz EQS by bola takáto jazda možno ešte menej obmedzujúca z pohľadu dojazdu ako v prípade vozidla na vodíkový pohon a aj výrazne menej nákladná.

22. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+