MojElektromobil

Na Slovensku máme momentálne v prevádzke len jednu vodíkovú čerpaciu stanicu, ktorá by mala slúžiť na experimentálne testovanie vozidiel s alternatívnym pohonom v hromadnej doprave. Ako nám prezradila Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA), v blízkej budúcnosti by podľa dostupných informácií mohlo dôjsť k otvoreniu druhej stanice v Trnave.

Ministerstvo hospodárstva SR uvádza, že eviduje záujem viacerých subjektov o rozvoj výrobných, skladovacích a čerpacích kapacít pre vodík, no pre úspešnú implementáciu komerčných projektov na Slovensku je nevyhnutné prvotne prijať legislatívne predpisy a normy, predovšetkým v oblasti stavebného práva, požiarnej ochrany a bezpečnosti.

Ako to ale s vodíkovými čerpacími stanicami vyzerá všeobecne vo svete? Portál electrive uvádza, že vodíkovú infraštruktúru má v prevádzke, prípadne ju aktívne pripravuje už 40 krajín sveta. Ku koncu roka 2023 bolo na celom svete v prevádzke 921 vodíkových plniacich staníc. Vyplýva to z analýzy služby H2stations, ktorá sledujú aktuálne dáta o vodíkových staniciach.

Extrémne nerovnomerné rozloženie

Tá upozorňuje, že aktuálna infraštruktúra má “extrémne nerovnomerné rozloženie”. Najväčšia koncentrácia je vo východnej Ázii. Z konkrétnych krajín správa spomína Čínu, Japonsko a Južnú Kóreu. Potom je to stredná Európa, východné pobrežie a západné pobrežie Spojených štátov Amerických. Mimo týchto regiónov sa vodíkové plniace stanice majú vyskytovať “veľmi sporadicky”.

  • Európa: 265 vodíkových čerpacích staníc. Z toho 105 v Nemecku, 51 vo Francúzsku, 22 v Holandsku a 17 v Švajčiarsku.
  • Japonsko: 166, Južná Kórea: 174, Čína: 197.
  • Spojené štáty americké: 92 vodíkových čerpacích staníc (75 z nich je v Kalifornii).
  • Kanada: 8 vodíkových čerpacích staníc

Pozornosť sa presúva na segment úžitkových vozidiel

Zaujímavá je aj informácia, že v ostatných rokoch Európa pri vodíku začala pozornosť presúvať z osobných áut na segment úžitkových vozidiel. Až 70 % vodíkových čerpačiek otvorených v roku 2019 slúžilo výhradne pre osobné autá. V roku 2023 to ale bolo úplne iné.

Až 92 % vodíkových staníc otvorených v roku 2023 už dokáže obsluhovať ťažké úžitkové vozidlá ako autobusy a kamióny. V Nemecku bolo napríklad otvorených len 7 nových obslužných miest, no až 28 existujúcich lokalít prešlo technickou úpravou, aby dokázali obsluhovať ťažké úžitkové autá.

Počas roka roka 2023 bolo v Európe do prevádzky uvedených 37 nových vodíkových plniacich staníc. V Japonsku to bolo 49, Južná Kórea pridala 29 staníc a Spojené štáty americké spustili len 7 nových staníc.

Náš tip
Stellantis spúšťa sériovú výrobu stredných aj veľkých vodíkových dodávok
7. februára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+