Ostrý test vodíkového autobusu v Bratislave je ukončený. Ako to dopadlo?

Prvý vodíkový autobus v Bratislavskej MHD | Zdroj: imhd.sk

Vodíkový autobus jazdil v Bratislave od 27.12.2022. Počas uplynulých dní si jazdu ním mohli vyskúšať aj reálni cestujúci. Išlo pritom o identický model, aký bude oficiálne jazdiť v Bratislave už počas tohto roka.

Testovacia prevádzka mala viacero cieľov. Nešlo len o jeho vyskúšanie cestujúcimi, ale aj o zoznámenie sa mechanikov s novými technológiami či vodičov so samotným vozidlom. Dôležité bolo samozrejme aj vyskúšanie samotného vodíkového pohonu v reálnej prevádzke.

Autobus jazdil v Bratislave 5 dní a obsluhoval linky 50, 65 a 87. Dopravný podnik Bratislava informoval, že testy dopadli dobre. Autobus bez problémov zvláda aj mierne kopcovitý terén a zvláda aj dlhé celodenné služby.

Samotní vodiči si pochvaľovali dynamiku vozidla, no to nás nijako neprekvapuje. Vodíkový autobus na pohyb v konečnom dôsledku využíva elektrickú energiu. A dynamiku elektromobilov poznáme veľmi dobre.

Vodíkový autobus v Bratislave odvedzie prvých cestujúcich ešte v tomto roku

20.12.2022

V Bratislave bude jazdiť vodíkový autobus. Prvýkrát sa s ním môžete stretnúť už 27.12.2022. Ide o nízkopodlažný mestský autobus značky Solaris Urbino 12 hydrogen. Primárne bude slúžiť ako testovací model, pri ktorom bude DPB získavať a zaznamenávať informácie. Výsledky budú neskôr implementované do riadnej prevádzky prvých štyroch vodíkových autobusov MHD, ktoré by mali byť zaradené do prevádzky v priebehu budúceho roka.

Súvisiacie články

Najväčšou výhodou oproti jeho elektrickým konkurentom je zlepšený dojazd a rýchlejšie “tankovanie.” Takýto autobus môže na jedno natankovanie prekročiť hranicu 350 kilometrov, čo je pre DPB veľkým plusom. Spoznať ho na cestách môžete podľa jeho typického modro-čierno-bieleho sfarbenia.

Menším problémom bude jeho hluk. Teda konkrétne jeho tichosť. Oproti klasickým autobusom so spaľovacími motormi vydáva neporovnateľne menší hluk, čo môže robiť problémy ostatným účastníkom dopravy. Testovací autobus bude premávať väčšinu času na linkách 50, 65, 74 a 87 a cestujúci si za jazdu nebudú musieť v tomto prípade zaplatiť.

Solaris Urbino 12 hydrogen interiér | Zdroj: imhd.sk

Jedno takéto vozidlo stojí 610 000 € bez DPH. Na prvé štyri vozidlá bola získaná finančná podpora z fondov EÚ, a to v lete roku 2022. Portál iMHD.sk prišiel s informáciou, že ďalšie štyri vozidlá by chceli zaradiť do prevádzky do konca leta 2023.

Vodíkový autobus v Bratislave je nabitý modernými technológiami

Využíva napríklad interiérový a exteriérový kamerový systém so záznamom, akustické a optické informačné systémy, vonkajšie aj vnútorné LED a TFT LCD displeje, pripojenie Wi-Fi pre cestujúcich, USB nabíjacie konektory pre nabíjanie mobilných zariadení cestujúcich, systém na monitorovanie mŕtveho uhla, nezávislé kúrenie aj klimatizáciu a mnoho ďalšieho.

Technické špecifikácie vozidla

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 77
Celkový počet miest 106 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~13200 kg
Elektrická výzbroj Medcom
Kapacita trakčnej batérie Solaris High Power, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov
Motor 2 x asynchrónny motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený, elektrickú energiu zabezpečuje vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW
Výkon motora 120 kW
Celkový výkon 240 kW
Krútiaci moment motora 22000 Nm
Nápravy predná: ZF
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UltraLigth 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom
Chladiaci výkon klimatizácie 20 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 14 kW

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.