MojElektromobil

Množstvo výrobcov sa snaží vyrábať elektromobily s polovodičovými batériami, od ktorých sa očakáva, že prinesú zvýšenú hustotu energie, rýchlejšie nabíjanie a predovšetkým dlhší dojazd. Investície do tohto sektora sú veľké, avšak produkty s touto technológiou stále chýbajú. Obšírnejšie sa téme venovala stránka teslarati.com.

Zatiaľ čo Tesla v tomto smere neoznámila žiadne plány a polovodičové batérie nebude zrejme ani vyrábať, automobilky vrátane Volkswagenu, Toyoty, Hondy a mnohé ďalšie vidia v polovodičových batériách budúcnosť.

Jedným z príkladov začínajúcej spolupráce je americká spoločnosť QuantumScape, ktorá nadviazala partnerstvo s Volkswagenom a najmenej piatimi ďalšími výrobcami automobilov. Táto spoločnosť tvrdí, že konštrukcia jej batérií bez anódových článkov môže zvýšiť dojazd z 560 km na 640 alebo 800 km. Toto číslo predstavuje nárast o 14 až 43 percent – hoci predchádzajúce odhady boli oveľa ambicióznejšie.

bateria elektromobilu chevrlotet bolt
60 kWh batéria Chveroletu Bolt. Zdroj: LG Chem

Prvé prototypy boli predstavené už v roku 2022

Spoločnosť QuantumScape predstavila svoje prvé prototypy ešte v roku 2022, pričom automobilka Volkswagen vtedy uviedla, že elektromobily by mohli s týmito batériami prejsť až 500 000 km bez akejkoľvek degradácie, alebo úbytku výkonu. Okrem toho testy spoločnosti Volkswagen preukázali, že batéria sa skutočne dokáže nabiť na 80 percent za 15 minút pri izbovej teplote tak, ako to deklarovala spoločnosť QuantumScape.

Ďalším príkladom je Toyota, ktorá vlani v júni uviedla, že dosiahla prelom v technológii polovodičových batérií s dojazdom viac ako 1126 km a dobou nabíjania iba 10 minút. Napriek tejto dobrej správe automobilka tvrdí, že by chcela v roku 2030 vyrábať viac vozidiel na vodíkový pohon ako elektromobilov. Týmto zdôraznila svoje zameranie na vývoj technológie vodíkových palivových článkov.

Honda chce polovodičové batérie už v tomto roku

Honda sa chystá pridať testovaciu výrobnú linku na polovodičové batérie už v roku 2024 a automobilka očakáva, že s nimi predstaví elektromobily do konca tohto desaťročia. Okrem toho spoločnosť investovala do firmy SES AI, s ktorou chce spoločne vyvíjať polovodičové batérie pre elektromobily.

Nissan tiež plánuje uviesť elektromobily s čisto polovodičovými batériami, ktoré by chcela vyvíjať a vyrábať vo vlastnej réžii a predstaviť ich vo svojich elektromobiloch do roku 2028.

Zoznam spoločností investujúcich do polovodičových technológií je relatívne dlhý a zahŕňa niekoľko výrobcov automobilov a dodávateľov, ako sú Nio, BMW, CATL, americký startup Solid Power, LG Energy Solution, SK On a mnoho ďalších. Avšak aj napriek mnohým investíciám a podpore od niekoľkých výrobcov automobilov, sú akékoľvek elektromobily s polovodičovými batériami stále v nedohľadne.

Náš tip
Nováčik na elektromobilovom poli sľubuje batérie pre 1200-kilometrový dojazd
23. januára 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+