Volkswagen Group prehodnocuje svoje plány na zavedenie agentúrneho predaja vozidiel, čo je model, pri ktorom zákazník uzatvára zmluvu priamo s automobilkou a nie s predajcom. Tento spôsob, ktorý sa stal populárnym najmä vďaka úspechom Tesly, sľuboval automobilkám vyššie zisky a predajcom mal zostať hlavne servis. Firma však teraz čelí realite: pomalší prechod na elektromobilitu a vysoké náklady na súbežnú prevádzku dvoch predajných kanálov naraz vedú k otázkam o udržateľnosti tohto modelu, informuje Teslarati.
Pôvodný plán predpokladal, že agentúrny predaj bude platiť len pre elektromobily, zatiaľ čo konvenčné modely zostanú v rukách dealerov. Avšak pre slabší dopyt po elektromobiloch zisky z priameho predaja nerastú dostatočne rýchlo, aby pokryli jeho náklady. Volkswagen preto zvažuje návrat k nepriamemu predaju aj pri elektrických modeloch modeloch. Táto alternatíva je súčasťou širšieho auditu, ktorého výsledky by mali byť známe do konca prvého kvartálu 2025.
Neruší sa ale všade
Napriek tomu sa agentúrny model úplne nezruší. V Írsku a Švédsku, kde sa úspešne uplatňuje na všetky modely bez ohľadu na pohon, bude aj naďalej pokračovať. Rovnako to platí aj pre značku CUPRA, ktorá v tomto smere zostáva priekopníkom. Naopak, vedenie Volkswagenu vidí agentúrny predaj ako dlhodobý cieľ, no uznáva, že pre najbližšie roky je to nákladne náročné riešenie pre spoločnosť ako takú.
Tieto zmeny prichádzajú v čase, keď Volkswagen čelí ekonomickým výzvam, vrátane plánovaného uzavretia troch tovární a skrátenia vývoja nových modelov. Na Slovensku môžu tieto rozhodnutia ovplyvniť predaj populárnych modelov elektromobilov VW ID. Uvidíme ako na tento stav zareaguje aj konkurencia, kde sme sa často dozvedali o podobných myšlienkach prechodu na takýto typ predaja.