Koncern Volkswagen sa pripravuje na ráznu úpravu svojej výroby. Do roku 2030 chce celkovú ponuku vozidiel so spaľovacími motormi znížiť o 60%. Za prekvapivým rozhodnutím ale nemá stáť preskupenie síl s cieľom vyrábať viac elektromobilov. Namiesto toho má ísť o otázku optimalizovania ziskovosti.
Inak povedané, Volkswagen chce vyrábať menej rozličných modelov, pričom sa zameria na prémiovejšie modely a tie autá, pri predaji ktorých dosahuje väčší zisk. Na tému upozornil portál AutoNews. Finančný riaditeľ koncernu, Arno Antlitz, v súvislosti s novým plánom prezradil, že zvyšovanie výroby a trhový podiel nepredstavujú kľúčové metriky. Tými sa stávajú orientácia na maržu a kvalitu.
“Kľúčovým cieľom nie je rast. Namiesto objemu predaja a trhového podielu sa zameriame na kvalitu a marže.”
Arno Antlitz, finančný riaditeľ koncernu Volkswagen
Odklon od niekdajšej stratégie
Volkswagen svoju ponuku benzínových a dieselových áut pozostávajúcu z približne 100 modelov v Európe oseká počas najbližších 8 rokov. Týkať by sa to malo prakticky všetkých značiek, ktoré spadajú do portfólia nemeckého automobilového koncernu. Ide o veľký odklon od doterajšej stratégie automobilového sektora, kedy bolo cieľom predávať čo najväčší počet áut, často aj za cenu nižšieho zisku.
Hoci o tom nehovorí priamo, dôsledkom novej stratégie by mohlo byť aj posilnenie pozície elektrických modelov, na výrobu ktorých je v Európe kladený čoraz väčší dôraz. Tým, že sa zníži celková ponuka spaľovacích modelov môže narásť šanca, že zákazník rovno siahne po elektrifikovanom kúsku. Hlavne v prípade, že ponuka spaľovákov bude pozostávať z “prémiových modelov”, tak ako to koncern uvádza.
Antlitz pripomenul aj to, že Volkswagen do segmentu elektromobility investoval približne 52 miliárd €, takže z tohto pohľadu by podpora celkového postavenia elektrických áut taktiež dávala veľký zmysel. Finančný riaditeľ zároveň upozornil, že vďaka zníženiu výrobných nákladov je koncern menej závislý od objemu predaja a od rastu. V kontexte výroby elektromobilov dodal, že výrobné kapacity už nie sú pridávané, namiesto toho dochádza k úprave jednotlivých fabrík.
Opäť ale upozorňujeme, že zníženie ponuky predávaných spaľovacích modelov automaticky neznamená to, že rovnakým dielom narastie výroba elektromobilov. Uvoľnené výrobné kapacity budú presmerované na produkciu ziskových modelov, pričom je tu teoretická možnosť, že časť sa ujde aj elektromobilom.