MojElektromobil

Tento rok sa všetky automobilky snažia výrazným spôsobom znížiť priemerné emisie predaných vozidiel pod magickú hodnotu 95 g/km. Práve toto číslo stanovila Európska únia ako zlomový bod, kedy automobilky budú musieť platiť obrovské pokuty za prekročenie emisií. Len niektoré automobilové koncerny sa cez toto číslo dostanú, pričom sa zdá, že ani Volkswagen sa pokute nevyhne.

Okrem plug-in hybridných a mild-hybridných modelov k tomu mali pomôcť čisté elektromobily. Tých ale nie je v rámci koncernu veľa, ide hlavne o Volkswagen e-Up, Citigo-e iV či Mii Electric. Túto trojicu v septembri doplnil očakávaný model Volkswagen ID.3, ktorý napokon vypustili do sveta aj napriek neúplnému softvéru. V zásade ale auto funguje bez väčších problémov a iba chýbajú niektoré nie až tak zásadné funkcie ako Android Auto, Apple CarPlay či AR Head-Up displej.

Novinke sa darí

Práve ID.3 mohlo pomôcť emisie opäť výrazne znížiť, pričom ako sa zdá, predaje tohto modelu sú viac ako dobré. Napríklad v Nórsku sa v septembri zaregistrovalo takmer 2000 kusov ID.3 (oproti tomu Tesla Model 3 len 1116) a v októbri išlo už o takmer 2500 kusov. V krajine, kde sa cena tohto elektromobilu pohybuje tesne nad úrovňou ceny Golf-u to ale nie je až také prekvapivé.

Z posledného stretnutia akcionárov vyplýva, že Volkswagen už počíta s výraznou pokutou za emisie. Hovor sa uskutočnil 29. októbra a šéf predaja, Christian Dahlheim, potvrdil, že firma má stále problémy s dosiahnutím emisného cieľa v tomto roku. Finančný riaditeľ koncernu, Frank Witter, dodal, že pokuta by mohla dosiahnuť sumu niekoľkých stoviek miliónov eur. Automobilka teda zjavne počíta s problémami. Zároveň ale ešte nie je nič potvrdené a na finálne čísla si budú musieť ešte počkať.

Náš tip
Volkswagen ID.3: Ďalší skvelý elektromobil, ktorý potrápi konkurenciu | TEST

Všetko ale nasvedčuje tomu, že ak k pokute príde, hranicu 95 g/km prekročia len veľmi tesne. Myslí si to aj sám šéf Volkswagen Group, Herbert Diess, ktorý to spomenul v rozhovore pre britské noviny Financial Times. V aktuálnom roku sa do priemeru emisií počíta 95 % predajov, čo automobilkám môže pomôcť. Budúci rok im už ale EÚ neodpustí žiadne vozidlá a do priemeru pôjde celý objem predaja, teda 100 % áut. Aj napriek tomu je Volkswagen dostatočne optimistický. Ak tento rok budú musieť pokutu zaplatiť, v budúcom roku veria, že sa jej bez problémov vyhnú.

Ako sa počítajú pokuty?

Na prvý pohľad môže byť samozrejme dosť nejasné, ako sa k pokute v hodnote stoviek miliónov eur vôbec dá dospieť, ak automobilka prekročí emisie napríklad o jeden gram. Teda priemerné emisie 95 % predaných áut nebudú na úrovni 95 g/km, ale 96 g/km. Za každý gram navyše musí automobilka zaplatiť 95 €. V prípade Volkswagenu sa očakáva priemerná hodnota emisií 96,6 g/km. Znamená to, že sumu 95 € je najskôr potrebné vynásobiť číslom 1,6, čo je 152 €.

Napríklad, v roku 2019 predal Volkswagen v Európe približne 1 763 800. Pokutu 152 € musia zaplatiť za každé jedno predané auto, keďže ide o priemer emisií všetkých predaných áut. Obe čísla sa teda vynásobia. Znamená to, že Volkswagen by mal zaplatiť na emisných pokutách asi 268 miliónov eur, čo sa zhoduje s predpokladanými „stovkami miliónov“. V skutočnosti je vzorec počítania emisií oveľa komplikovanejší a napríklad automobilky dostávajú motivačné bonusy za predaj každého auta s emisiami pod 50 g/km. Predané vozidlo s takto nízkymi emisiami sa do výpočtu ráta dvakrát.

5. novembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+