MojElektromobil

Volkswagen čelí výrazným finančným problémom a konkurencii najmä zo strany čínskych automobiliek, čo prinútilo najväčšiu nemeckú automobilku k nečakaným krokom. Po prvýkrát v 87-ročnej histórii plánuje Volkswagen zatvoriť minimálne tri výrobné závody v Nemecku, čo môže znamenať masové prepúšťanie a zníženie platov. Tieto kroky sú súčasťou snahy spoločnosti o zníženie nákladov a udržanie konkurencieschopnosti, informuje electrek.

Šéf predstavenstva, Oliver Blume, už pred rokom zamestnancom naznačil, že tradičný záväzok spoločnosti, chrániaci pracovné miesta až do roku 2029, môže byť v ohrození. Teraz Volkswagen potvrdil, že viaceré nemecké závody sú v ozajstnom ohrození. Daniela Cavallo, šéfka zamestnaneckej rady, dokonca varovala pred prepúšťaním tisícov pracovníkov a plošným znížením platov o 10 %.

Spotreba Volkswagen ID.7 Tourer consumption
Volkswagen ID.7 Tourer

Dôvodom je predovšetkým tlak zo strany lacných čínskych elektromobilov, ktorý čoraz viac zasahuje nielen európsky, ale aj globálny trh. Čínska automobilka BYD, s modelmi ako cenovo dostupný Seagull EV za menej ako 10 000 dolárov, aktívne expanduje na zahraničné trhy vrátane Európy, kde plánuje uviesť stredne veľké SUV Sealion 7. Lacné modely BYD sa tak stávajú vážnou konkurenciou aj na nemeckom trhu, čo znižuje dopyt po tradičných modeloch Volkswagenu a ďalších európskych výrobcov.

Čínska vláda svoje automobilky neprimerane dotuje

Pomôcť sa snaží aj samotná Európska únia, ktorá rozhoduje o výške dovozného cla pre tieto elektromobily. Robia to aj ďalšie veľké trhy, ako napríklad aj ten v USA, kde na tieto automobily uvalili clo až vo výške 100 %. Chráni to domáci trh, ale aj celkovú ekonomiku krajiny. Na našom trhu budú tieto čísla oveľa nižšie, no bude závisieť priamo od výrobcu, aká tu bude výška. Je totiž pravda, že tieto automobilky dotuje výrazne čínska vláda, ktorá chce, aby ovládli všetky trhy aj napriek tomu, že momentálne sú podľa informácií niektoré z nich v hlbokom mínuse a neprodukujú žiadny zisk. Percentuálne hodnoty ciel platných od novembra nájdete v tomto článku.

Nemali by ste prehliadnuť:

Volkswagen čelí zníženiu globálnych dodávok o 3 % na 6,52 milióna kusov za prvých deväť mesiacov roku 2024, a to najmä kvôli poklesu na čínskom (-10 %) a západoeurópskom (-1 %) trhu. Práve pokles dopytu na domácom trhu a tlak na ceny v Číne nútia automobilku znižovať výrobu a optimalizovať prevádzky. Na konkrétne finančné výsledky si však ešte počkáme.

Náš tip
Vyskúšali sme jazdu na najlacnejšom elektromobile na našom trhu. Prvá jazda s Dacia Spring
31. októbra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+