Volkswagen už dávnejšie potvrdil, že budúci Golf GTI bude elektrický. Čo však stále nevieme, sú konkrétne detaily a parametre vozidla. Jediné, čo je isté, je, že bude postavený na novej platforme SSP, ktorá by mala prísť okolo roku 2028. Teraz ale šéf osobných vozidiel VW, Thomas Schäfer, naznačil, čo môžeme očakávať. Automobilka už testuje prototypy, aby sa uistila, že GTI nestratí svoju DNA, informuje TopGear.
Schäfer zdôrazňuje, že veľká batéria nesmie zmeniť Golf GTI na ďalšie rýchle, ale sterilné EV. Technológie ako torque vectoring vraj dokážu zabezpečiť, že elektrický hot hatch bude jazdiť rovnako dobre, ak nie lepšie, než predchádzajúce spaľovacie generácie. To je to, prečo si ho ľudia tak obľúbili. Volkswagen už má skúsenosti s výkonnými elektromobilmi, stačí sa pozrieť na modely s označením GTX. Lenže Schäfer otvorene priznáva, že ID.3 GTX nie je skutočné GTI a majitelia to dobre vedia.
Golf nie je len pojem
Elektrické GTI podľa neho musí mať správnu kombináciu ovládateľnosti, odozvy a charakteru, inak si to meno nezaslúži. Tvrdí, že GTI nie je len o zvuku motora, ale o pocite z jazdy a životnom štýle. No keď už je reč o zvuku, a dodáva, že Hyundai Ioniq 5 N kázal, ako sa dá s umelým zvukom pracovať. Má to však háčik, pretože podľa neho väčšina áut so syntetickým zvukom vyzerá skvele na papieri, ale majitelia si ho po pár týždňoch jednoducho vypnú.

Ďalšou témou, ktorá rozdeľuje fanúšikov, je simulované radenie prevodových stupňov. Hyundai to urobil výborne, no Schäfer zatiaľ nie je presvedčený, že by to mala byť nevyhnutná súčasť elektrického GTI. Tvrdí, že ľudia sa delia na dve skupiny – jedni to milujú, druhí si myslia, že je to úplná zbytočnosť. Technicky by to Volkswagen zvládol bez problémov, ale otázka je, či to vodiči naozaj chcú. To ukáže až čas.
Jasné je jedno – elektrický Golf GTI nebude len ďalší výkonný elektromobil. Volkswagen vie, že ak si toto meno nechá, musí si ho zaslúžiť. Prvá ochutnávka by mohla prísť už o pár rokov, ale na finálnu verziu si ešte chvíľu počkáme.
Volkswagen Golf sa nakoniec vráti. Pomôže spolupráca s Rivianom
29.11.2024
Filip Spevár
Volkswagen sa chystá na zmŕtvychvstanie svojej ikonickej série s názvom Golf. Po tom, čo elektromobil e-Golf ustúpil novému ID.3, prichádza ďalšia generácia, ktorá prekvapí, bude totiž výhradne elektrická. Deviata generácia Golfu, známa ako Mk9, vznikne v spolupráci s americkou spoločnosťou Rivian. Táto nečakaná dvojica spája svoje sily na vývoji plne elektrickej platformy Scalable Systems Platform (SSP), ktorá bude základom budúcich modelov Volkswagenu. O správe informoval portál Motor1.
Volkswagen a Rivian nedávno oznámili spoločný projekt v hodnote 5,8 miliardy dolárov, zameraný na vývoj elektrickej architektúry a softvéru novej generácie. Golf Mk9 bude jedným z prvých vozidiel, ktoré túto technológiu v reálnom svete aj využijú. Podľa šéfa technického vývoja Volkswagenu, Kaia Grünitza, chce VW začať svoju novú éru práve s ikonickým modelom Golfu.
Zaujme aj petrolheadov?
Thomas Schäfer, výkonný riaditeľ Volkswagenu, potvrdil: „Rozhodli sme sa začať túto cestu so známym produktom. Elektronická architektúra, ktorú vyvíjame s Rivianom, bude základom pre nový Golf.“ Hoci si na elektrický Golf počkáme až do roku 2029, sľubuje veľa. Má ísť o revolúciu s modernými technológiami a kvalitnou výbavou, ktorá osloví masy, presne ako štandardný Golf. Do príchodu verzie Mk9 má Volkswagen dostatok času na vylepšenie modelu ID.3, ktorá sa v roku 2026 dočká redizajnu s novým hardvérom a kvalitnejším interiérom.

Zaujímavosťou je, že pri príchode Golfu Mk9 v roku 2029 môže klasický Golf Mk8 s benzínovými, naftovými a plug-in hybridnými pohonmi stále existovať. Volkswagen plánuje zachovať spaľovací motor až do roku 2035, kedy EÚ zakáže predaj vozidiel produkujúcich emisie. Spolupráca s Rivianom neovplyvní len Golf. Schäfer prezradil, že technológie z tejto spolupráce budú využívať aj modely značiek Audi a Porsche, pričom prvé autá môžeme očakávať už v roku 2027.
Táto platforma má byť vhodná pre rôzne segmenty, od malých mestských áut po luxusné limuzíny. Elektrický Golf teda neznamená len modernizáciu známeho modelu, ale aj symbolizuje, ako sa mení automobilový priemysel.