Volkswagen aktívne hľadá partnerov, s ktorými by sa mohol pustiť do spoločnej výroby “cenovo dostupného” elektromobilu s cenovkou okolo 20 000 až 25 000 €. Ako informuje agentúra Reuters, detailov zatiaľ nie je príliš veľa, no jedno meno sa napriek tomu spomína.
Nemecký výrobca má za vhodného partnera pre spoluprácu považovať Renault. Rozhovory sa ale zatiaľ nachádzajú vo veľmi ranom štádiu. To znamená, že nakoniec môžu skončiť bez toho, aby priniesli akýkoľvek výsledok.
Zdieľanie nákladov a know-how
Zámerom zo strany Volkswagen je pravdepodobne získanie silných partnerov pre tradičné zdieľanie nákladov, technológií a vedomostí. Výsledkom tejto spolupráce má byť vytvorenie potrebných základov na začatie sériovej výroby batériových elektromobilov pre masy. Inak povedané, Volkswagen hľadá niekoho, s koho pomocou by vedel rozbehnúť výrobu čo najlacnejších elektromobilov s dosiahnutím čo najnižších vstupných nákladov.
Volkswagen informácie o snahách nadviazať spolupráce nekomentuje. V prípade hovorcu za Renault je to trochu iný prípad. Ten uviedol, že podobné spolupráce sú nutnosťou pre dosiahnutie konkurencieschopnosti v segmente malých cenovo dostupných elektrických modelov. Potvrdil, že značka je zapojená do viacerých rozhovorov, ale zatiaľ nič nie je dohodnuté. To, že by prebiehali jednania s Volkswagenom priamo nepotvrdil.
Obavy z Číny
Tlak na európskej automobilky zo strany čínskej konkurencie, ale aj Tesly, rastie. Podľa analýzy JATO Dynamics sa priemerná predajná cena elektrických modelov v Európe počas prvej polovice 2023 pohybovalo na úrovni 65 000 €. To je viac ako dvojnásobok v porovnaní s Čínou, kde sa predajná cena pohybovala na úrovni 31 000 €.
Zaujímavé je, že obidve spomínané európske mená už prezentovali svoje záujmy o vytvorenie elektromobilov pre masy. V prípade Volkswagenu to bol model Volkswagen ID. 2all, ktorý sa mal do predaja dostať v roku 2025 s cenou pod 25 000 €. Renault zase spomínal elektrický model Renault Twingo s označením “Legend” a cenou pod 20 000 €.
Samozrejme, že jedna vec je niečo takéto predstaviť a úplne niečo iné je spustenie výroby a dosahovanie zisku. Preto by spolupráca a obzvlášť zdieľanie platformy určite dávali zmysel. Zatiaľ ale nie je úplne jasné, či Volkswagen jednoducho hľadá priestor ako znížiť náklady a zvýšiť výrobu, alebo či má problémy výrobu cenovo dostupných elektromobilov rozbehnúť vo vlastnej réžii.