Test Volkswagen ID.4 GTX: Takto jazdí 300-koňové SUV

Volkswagen ID.4

Volkswagen patrí medzi automobilky, ktorým nie je elektromobilita cudzia. V portfóliu má už niekoľko zaujímavých modelov. Či už elektrifikovaný Golf alebo modely postavené na elektrickej platforme MEB. Tým aktuálne najlepším je ID.4 vo verzii GTX. Oproti klasickej ID.4 sa líši v niekoľkých dizajnových vlastnostiach, no najmä ponúka vyšší výkon a niektorú príplatkovú výbavu klasickej ID.4 už v základe. Aký teda je najvýkonnejší elektromobil od Volkswagenu? Toto je začínajúci test elektromobilu Volkswagen ID.4 GTX.

Cena na Slovensku a výbava

300-koňová verzia elektromobilu Volkswagen ID.4 začína na cene 56 090 eur. Štandardom sú 20-palcové kolesá, ja som však testoval vozidlo, ktoré bolo obuté na príplatkových 21″ kolesách. Disky v tomto prípade nie sú nijako chránené gumou, čo si vyžiadalo následky. Už pri preberaní vozidla boli tri zo štyroch poškodené – poškriabané. Z dizajnového hľadiska sú síce krásne, no z praktického pohľadu to už také slávne nie je.

Zdroj: Radovan Hlôška

Osobne odporúčam priplatiť si za skvelé IQ.LIGHT Matrix svetlá, ktoré sú súčasťou paketu Design. V rámci príplatkovej výbavy je dostupné napríklad aj tepelné čerpadlo, ktorého cena je 965 eur. Či sa to oplatí, už musí zvážiť každý samostatne. K dispozícii je aj príplatkové vysúvacie ťažné zariadenie, ktoré je schopné ťahať príves s maximálnou hmotnosťou 1400 kg. Maximálne nakonfigurovaný Volkswagen ID.4 GTX vás vyjde na viac ako 70 tisíc eur.

Dĺžka x šírka x výška4582 x 1852 x 1601 mm
Rázvor2769 mm
Hmotnosť2211 kg
Výkon220 kW (299 koní), krútiaci moment 310 Nm, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,2 s
Pohon4x4
Kapacita batérie 82 kWh (celková)
77 kWh (využiteľná)
Nabíajnie11 kW palubná nabíjačka
125 kW DC nabíjanie
WLTP spotreba (kombinovaná)19,2 kWh / 100 km
DojazdMesto - 575 km
Kombinovaný - 461 km
Objem batožinového priestoru543 l / 1575 l

Čo sa týka pohonu, k dispozícii je len jeden variant. Konkrétne ide o pohon 4×4 s maximálnym výkonom 299 koní a batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Pokiaľ vám stačí aj nižší výkon či menšia batéria, k dispozícii je klasický Volkswagen ID.4, ktorý je o niečo lacnejší.

Test Volkswagen ID.4 GTX: Batéria a nabíjanie

Ako som už spomínal vyššie, Volkswagen ID.4 GTX je z pohľadu batérie a výkonu dostupný len v jednej verzii. Celková kapacita akumulátora činí 82 kWh, z čoho je 77 kWh využiteľných. Pri pohľade na najbližšiu konkurenciu je toto číslo veľmi slušné. Napríklad Hyundai IONIQ 5 má vo vyššej verzii batériu s využiteľnou kapacitou 72,5 kWh, rovnako je na tom aj Kia EV6. Koncernová dvojička, Škoda ENYAQ má 77 kWh batériu a aj nový Enyaq Coupe disponuje akumulátorom s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Z konkurencie nemôžem nespomenúť Audi Q4 e-tron 50 quattro, ktorého využiteľná kapacita batérie je 76,6 kWh. V tomto smere je teda konkurencia vyrovnaná.

Zdroj: Radovan Hlôška

Líši sa však nabíjaním. Juhokórejské modely síce ponúknu podstatne vyšší maximálny nabíjací výkon, avšak v zime majú problém sa k nemu čo i len priblížiť. Volkswagen ID.4 GTX ponúka maximálny nabíjací výkon pri DC nabíjaní na úrovni 135 kW, čo nie je vôbec zlé. Konkurentom je samozrejme aj Tesla Model Y. Tá má využiteľnú kapacitu batérie 75 kWh.

Počas nabíjania si môžem jednoducho na displeji infotainmentu zvoliť, do koľko percent sa má nabíjať. Vozidlo dokonca odporúča 80 %. Po zvolení pekne vidím približný čas, kedy požadované percento dosiahnem. Čo sa týka nabíjacieho výkonu, ten bohužiaľ nevidím v kW, ale len v km/min. Pri vyššej úrovni nabitia sa tento údaj prepne do km/h.

Zdroj: Radovan Hlôška

Vozidlo disponuje aj trojfázovou palubnou nabíjačkou s výkonom 11 kW, čo je na túto triedu štandardná hodnota. Volkswagen dokonca pribalí aj potrebné káble. Konkrétne klasický obojstranný Type 2 kábel pre nabíjanie na verejných nabíjacích stĺpikoch a aj kábel do 230 V zásuvky. Ten sa môže napríklad hodiť na nabíjanie na chate a podobne. Pokiaľ sa obávate, že vyhodíte poistky, môžete si jednoducho zvoliť nižší prúd, čo je naozaj veľká výhoda.

Zdroj: Radovan Hlôška

Nabíjací konektor sa nachádza vzadu vpravo a je chránený klasickým krytom. ID.4 GTX na zabudnutý otvorený kryt neupozorní, no je viditeľný v spätnom zrkadle. Takže ak spätné zrkadlá používate, čo by ste určite mali, rýchlo zistíte, že ste ho zabudli zavrieť. Ak úroveň nabitia batérie klesne pod 20 %, patrične vás na to upozorní, avšak najbližšie nabíjačky automaticky neukáže. Musím sa k nim prekliknúť, no je to otázka sekundy.

Test Volkswagen ID.4 GTX: Jazda, režimy, výkon a rekuperácia

Volkswagen ID.4 GTX disponuje dvojicou elektromotorov s celkovým systémovým výkonom 220 kW (299 koní). Automobilka sa nehanbí oficiálne uviesť, že tento výkon je k dispozícii len po splnení určitých podmienok (dostatočne nabitá a zahriata batéria a pod…) a len na krátky čas. Takto to je samozrejme v prípade každého elektromobilu, no nie všetky automobilky to uvádzajú. Za toto dávam VW palec hore.

Zdroj: Radovan Hlôška

Výkon je väčšinou prenášaný na zadný asynchrónny motor, predný synchrónny motor sa zapína len v situáciách, kedy je naozaj potrebný. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu trvá len 6,2 sekundy. Nie je to síce žiadny rekordman, ale pre bežné jazdenie je tu výkonu požehnane.

Výkon je dostatočný aj na predbiehanie vo vyšších rýchlostiach. Pri rýchlom zatlačení pedála na semaforoch vás nemá problém zatlačiť do sedadla. V komfortnom režime sa akcelerátor správa sofistikovane, noblesne… To znamená, že výkon dávkuje postupne, aby si vozidlo zachovávalo maximálnu plynulosť a “nelámalo krky.” V športovom režime je už reakcia na akcelerátor naozaj veľmi svižná a vozidlu nechýba športový charakter.

Zdroj: Radovan Hlôška

Ja som často používal individuálny režim, čiže taký, ktorý som si vedel upraviť podľa seba. Tlmiče som si napríklad nechal na komfortnom nastavení, no akcelerátor chcem mať agresívny. Nejazdím síce agresívne, no mám rád, keď mám výkon dostupný okamžite bez čakania. Skúsený elektromobilista nebude mať absolútne žiadny problém s plynulou jazdou ani pri nastavení športového správania.

Rekuperácia tu je, no širšie možnosti prispôsobenia nehľadajte

Čo sa týka rekuperácie, veľa nastavení tu nie je. V klasickom jazdnom režime “D” auto využíva akúsi automatickú inteligentnú rekuperáciu, čiže jej úroveň reguluje v závislosti od toho, ako je to potrebné. Ak napríklad vozidlo pred vami brzdí, rekuperácia je silnejšia. Osobne mi toto automatické nastavenie nevyhovuje, mám rád, keď mám nad rekuperáciou väčšiu kontrolu.

Zdroj: Radovan Hlôška

Takže som výlučne jazdil v režime “B”, ktorý ponúka maximálnu rekuperáciu. Tá je však na môj vkus stále pomerne slabá. Taký Hyundai IONIQ 5 brzdil určite silnejšie. A dokonca vedel aj zastaviť bez nutnosti stlačenia brzdy, ID.4 GTX to nevie. K dispozícii je aj funkcia Auto Hold, ktorú je možné jednoducho zapnúť alebo vypnúť prostredníctvom infotainmentu. Stačí stiahnuť hornú lištu, čím sa dostanete do rýchlych nastavení, jedným z nich je aj funkcia auto hold. Osobne som mu mal vypnutú, pretože pri parkovaní mi nevyhovuje. Mám radšej, keď sa auto po pustení brzdy pohne bez nutnosti stláčania akcelerátora.

Zdroj: Radovan Hlôška

Samotná jazda je veľmi pohodlná a spokojný som bol aj s odhlučnením, ktoré je výborné. Ani pri vyšších rýchlostiach ma zvuk obtekajúceho vzduchu extra nerušil. Celkovo sa s novým Volkswagen ID.4 GTX jazdí pohodlne.

Bratislava – Praha – Bratislava | Test spotreby na diaľnici

Počas testovania som si vyskúšal aj jazdu z Bratislavy do Prahy a naspäť. V aute boli dve osoby. Z Bratislavy sa vychádzalo s batériou takmer plne nabitou a naplánované bolo jedno nabíjanie vzdialené 206 km od štartu (nabíjačka IONITY Jihlava). Pokiaľ to bolo možné, išli sme diaľničnou rýchlosťou – 130 km/h. Takto to bolo väčšinu času. Na ceste bolo zopár spomalení, pri predbiehaní sme zase často rýchlosť zvýšili. Jednoducho povedané – bežná diaľničná jazda.

Zdroj: Radovan Hlôška

Na nabíjačku sme dorazili so spotrebou 23,9 kWh/100 km. Vonku bolo približne 7 stupňov Celzia a svietilo Slnko, avšak v určitých miestach sme zaznamenali aj pomerne silný protivietor, ktorý spotrebu o niečo zvýšil. Od nabíjania do Prahy sme opäť išli rovnakou rýchlosťou, pričom spotreba na tomto úseku bola 21,2 kWh/100 km. Celková spotreba Bratislava – Praha sa zastavila na čísle 22,7 kWh/100 km. Pri takejto spotrebe by bol celkový diaľničný dojazd na úrovni okolo 340 kilometrov.

Z Prahy sme vyrážali s 58 % nabitia batérie a opäť bola v pláne jedna zastávka na nabíjanie. Do Jihlavy sme dorazili s 20 %, vonku bolo 15 stupňov a pomerne hustá premávka. Asi počas 15 minút sme zaznamenali aj siný dážď. Batériu sme nabili na 81 % a do Bratislavy sme dorazili s 20 percentami. Celková spotreba sa zastavila na úrovni 21,9 kWh/100 km, čo by v tomto prípade predstavovalo celkový diaľničný dojazd 350 kilometrov.

Zdroj: Radovan Hlôška

Na tejto trase som vo významnej miere používal adaptívny tempomat, ktorý fungoval výborne. Jazda bola v rámci možností plynulá a na spomaľovanie vozidiel pred sebou reagoval okamžite. Nie však silným nepríjemným brzdením, ale snažil sa ísť čo najkomfortnejšie.

Ak vozidlo zaregistrovalo, že existuje možnosť vyjdenia z pruhu, smer jazdy dokázalo skorigovať otočením volantu a samozrejme ma o tom informovalo prostredníctvom head-up displeja. Ten mimochodom ukazoval aj vzdialenosť vozidla predo mnou pomocou akejsi čiary.

Test Volkswagen ID.4 GTX: Spotreba v meste

Mestská spotreba je samozrejme nižšia ako tá diaľničná. Mne sa po prejdení 63 km po Bratislave podarilo dostať na 13,4 kWh / 100 km. Testoval som počas sviatkov, takže premávka bola slabšia. Počas tohto testu som jazdil výlučne v meste, ani raz som sa nedostal na diaľničný obchvat. Pokiaľ sa šofér naozaj snaží, dá sa dostať na spotrebu pod 14 kWh / 100 km.

Zdroj: Radovan Hlôška

Reálnejšie to však vidím na približne 15 kWh / 100 km pri bežnom jazdení. Počas môjho testu som nepoužíval klimatizáciu a vonkajšia teplota bola približne 10 – 12 stupňov Celzia, väčšinou svietilo Slnko. S mojou spotrebou 13,4 kWh / 100 km by bol celkový mestský dojazd cez 570 km.

Pri spotrebe 15 kWh / 100 km by sa mestský dojazd znížil na približne 510 km, čo je stále veľmi dobrá hodnota.

Súvisiacie články

Test Volkswagen ID.4 GTX: Infotainment a navigácia

Túto časť testu začnem pomerne netradične – head up displejom, ktorý je výborný. Okrem aktuálnej rýchlosti informuje aj o ďalších dôležitých skutočnostiach. Dokáže premietať aj navigáciu, ktorá je dokonca vylepšená o prvky rozšírenej reality. V praxi to znamená, že mi veľkými modrými šípkami ukazuje, kedy a kam odbočiť. A funguje to naozaj veľmi dobre.

Head up displej I Zdroj: Radovan Hlôška

Head up displej dokáže premietať aj navigáciu z Android Auto, s čím som sa asi ešte pri žiadnom inom aute nestretol. Navigáciu z Apple CarPlay zobraziť nedokáže.

Zdroj: Radovan Hlôška

Samotná Volkswagen navigácie ponúka všetky základné funkcie, no nechýbajú tu napríklad ani live informácie o premávke či havárie. Samotné navigovanie funguje veľmi dobre pokyny sa nezobrazujú len na infotainmente, ale aj na displeji za volantom a na spomínanom head up displeji. Neukazuje však percento nabitia batérie v cieli. Ak si nastavím navigovanie do destinácie, ktorá je ďalej, ako je dojazd vozidla, navigácia s tým počíta a po ceste ma odnaviguje aj k nabíjačke, kde energiu dobijem.

Mohlo by to ísť rýchlejšie

Z infotainmentu ako takého mám ale zmiešané pocity. Na jednu stranu sa teším, že ponúka skvelý a dobre čitateľný displej, podporuje Android Auto aj Apple CarPlay, obe funkcionality dokonca aj bezdrôtovo, no samotný operačný systém je pomalý.

Zdroj: Radovan Hlôška
Zdroj: Radovan Hlôška

Najviac je to cítiť po naštartovaní. Ak sa niekam ponáhľam a potrebujem rýchlo zadať cieľ do navigácie, musím počkať, kým sa všetko načíta. Prvé sekundy a niekedy aj minúty je citeľné výrazné spomalenie systému, všetko mu trvá akosi dlhšie. Problém je to napríklad pri cúvaní, pretože aj informácie z inak skvelej kamery sú premietané na displej s oneskorením.

Zdroj: Radovan Hlôška

Niektoré prvky v systéme sú pre mňa usporiadané nelogicky. Napríklad na domovskej obrazovke by som privítal informáciu o aktuálnom stave nabitia batérie. To sa nielenže neukazuje na displeji infotainmentu, ale ani na displeji za volantom. Taktiež tu nevidím žiadne informácie o spotrebe. A tak vždy musím vojsť do menu, kliknúť na vozidlo a vybrať si informácie, ktoré potrebujem. Je to zbytočne zdĺhavé.

Displej za volantom je skvelý, no chýbajú niektoré informácie

Malý informačný displej za volantom musím z hľadiska jeho kvality pochváliť. Má skvelé farby, vysoký kontrast a až neuveriteľne dobrú čitateľnosť na priamom Slnku. Len mi na ňom akosi chýbajú niektoré informácie. Vidím tu napríklad aktuálny dojazd, no na percento nabitia batérie sa zabudlo. Môžem si na ňom však nechať v pravej časti zobraziť navigačné pokyny. Chýbajú tu akékoľvek nastavenia, no to by mi nevadilo. Vadí mi, že tu nevidím spomínané percento batérie a ani spotrebu.

Zdroj: Radovan Hlôška

Od tohto displeja sa dostávam k volantu a ovládacím prvkom na ňom. Tie sú totiž dotykové, čo mi absolútne nevyhovuje. Po týždni som si na to ako-tak zvykol, no stále z toho nemám dobrý pocit. Enyaq je v tomto smere pre mňa lepší. S dotykovým ovládaním však Volkswagen experimentoval aj mimo volantu.

Zdroj: Radovan Hlôška
Zdroj: Radovan Hlôška

Napríklad stiahnutie zadných okien si musím prepínať dotykovým tlačidlom, dotykové je aj ovládanie hlasitosti (čo mi nevadí) a klimatizácie. Áno, pomaly sa na to zvyknúť dá, no stále to nie je ono. Ale toto je môj názor, vy s tým môžete byť spokojní. V každom prípade by som si to najskôr vyskúšal.

Zdroj: Radovan Hlôška

Dotykové ovládanie môže vyzerať trochu futuristicky, čo asi Volkswagen chcel. Čo sa mi páči asi najviac, je prakticky bezdotykové štartovanie. Stačí nasadnúť, stlačiť brzdový pedál a vyraziť. To isté platí aj po ukončení jazdy. Stačí zvoliť režim “P”, otvoriť dvere a motor je vypnutý. Presne takto by to malo fungovať. ID.4 GTX síce má aj klasické zapínacie tlačidlo, no to som počas testu nepoužil ani jeden jediný raz.

Nechýba tu ani priehradka na telefón, ktorá podporuje aj bezdrôtové nabíjanie. Páči sa mi, že ma vozidlo o tom, že sa v nej nejaký telefón nabíja, upozorní prostredníctvom infotainmentu.

Test Volkswagen ID.4 GTX: Exteriér

Pokiaľ sa rozhodujete medzi VW ID.4 a Škoda Enyaq, práve vonkajší vzhľad bude jedným z parametrov, ktoré môžu rozhodnúť. ID.4 GTX je dizajnovo prakticky totožný so základným ID.4, no líši sa len v detailoch a doplnkoch.

Zdroj: Radovan Hlôška

V každom prípade, ide o veľmi pekné minimalistické SUV, ktoré chce ihneď dať vedieť, že je elektrické. Žiadna zbytočná maska vpredu, ucelené línie a celkovo futuristický dizajn je dotvorený spomínanými 21-palcovými kolesami. Atraktívny je aj svetelný pás medzi logom VW a svetlami, ktoré dotvára charakter vozidla.

Zdroj: Radovan Hlôška

Zadné svetlá po odomknutí ponúknu zaujímavý efekt (je možné vybrať až z dvoch variantov) a špeciálnu pozornosť si zaslúžia predné IQ.LIGHT svetlá, ktoré sú súčasťou príplatkovej výbavy. Ak váhate, za čo si priplatiť, práve svetlá by mali byť číslo jedna. Sú naozaj skvelé.

Zdroj: Radovan Hlôška

Okrem toho, že v noci ponúknu skvelú viditeľnosť pred seba, ale aj na boky, sú inteligentné. Dokážu sa automaticky natáčať smerom, ktorým idete, a tým zlepšujú viditeľnosť. A funguje to výborne. Stačí jemne otočiť volantom, ešte ani nestihnem vojsť do zákruty a svetlá sú už namierené smerom, kam pôjdem.

Zdroj: Radovan Hlôška

Vozidlo sleduje dianie pred sebou a svetlá fungujú tak, aby neosvetľovali vozidlá pred sebou, no zároveň ponúkli maximálnu možnú viditeľnosť. Oblasť, kde sa nachádza iné auto, jednoducho vynechajú a neosvetlia ju.

Test Volkswagen ID.4 GTX: Interiér

Keďže ide o pomerne veľké SUV, nie je žiadnym prekvapením, že vnútri je dostatok miesta. Tento elektromobil je 5-miestny, pričom piati pasažieri sa odvezú naozaj pohodlne. Dvojzónová klimatizácia umožňuje nastavenie aj zo zadných sedadiel zvlášť pre pasažierov vzadu. Vo verzii, ktorú som testoval ja, boli aj elektricky nastaviteľné masážne vyhrievané sedadlá, takže v tomto smere sa naozaj nemám na čo sťažovať. K dispozícii sú aj USB-C konektory pre prepojenie vozidla so smartfónom či nabíjanie.

Zdroj: Radovan Hlôška

Stredový tunel ponúka dostatok odkladacieho priestoru aj na poháre, avšak predsa len by som k nemu mal jednu výhradu. Keďže vozidlo je postavené na elektrickej platforme, očakával by som, že tu bude ešte viac miesta. Napríklad pod ním je medzera, ktorá mohla byť zarovnaná a mohla slúžiť ako odkladací priestor navyše.

Zdroj: Radovan Hlôška
Zdroj: Radovan Hlôška

Poteší aj kufor, ktorý má dvojité dno s množstvom priestoru navyše. Objem batožinového priestoru je 543 litrov a chválim aj nakladaciu hranu, ktorá nie je zbytočne zmenšená. Bez problémov tak odveziete aj objemnejší náklad.

Zdroj: Radovan Hlôška
Zdroj: Radovan Hlôška

Po sklopení zadných sedadiel sa objem zvýši až na 1575 litrov. Batožinový priestor má dvojité dno, čo sa môže hodiť. V mojom prípade som v spodnej časti prenášal nabíjacie káble. Čo zamrzí, je absencia akéhokoľvek “frunku” vpredu. Ten ponúka napríklad Hyundai IONIQ 5, avšak vo verzii 4×4 sa doň zmestí maximálne jeden nabíjací kábel.

Zdroj: Radovan Hlôška

Test Volkswagen ID.4 GTX: Záverečné hodnotenie

Volkswagen ID.4 GTX je výborný elektromobil. Medzi jeho najväčšie výhody patrí veľká batéria, vysoký výkon, rýchle nabíjanie a štedrý priestor pre pasažierov. Poteší bezdrôtové Android Auto aj Apple CarPlay, ale aj maličkosti, ako napríklad automatické aktivovanie či deaktivovanie jazdy bez nutnosti stláčať zapínacie tlačidlo. Volkswagenu ID.4 GTX nerobia problém ani dlhšie trasy.

Zdroj: Radovan Hlôška

Na druhú stranu, našlo sa aj niekoľko nedostatkov. Tie najväčšie smerujem k infotainmentu a funkciami s ním súvisiacim. Systém je v prvom rade pomalý, k dôležitým informáciám, ktoré by mali byť na domovskej obrazovke, sa musím zbytočne preklikávať a takýchto detailov je viac. Vozidlo pri nabíjaní neukazuje nabíjací výkon, ale len informáciu o rýchlosti v km/min, čo nie je postačujúci údaj.

Aj napriek týmto nedostatkom si myslím, že nová ID.4 GTX má určite čo ponúknuť a elektrické SUV dostali veľmi silného súpera.

plusy

  • Výkon
  • Veľká batéria
  • Dodávané káble
  • Veľa priestoru pre pasažierov
  • Štedrý batožinový priestor s dvojitým dnom
  • Atraktívny dizajn
  • 11 kW AC nabíjanie a 125 kW DC
  • Veľmi dobrý head up displej

mínusy

  • Nabíjací výkon neudáva v kW
  • Na volant s dotykovými tlačidlami si treba zvyknúť
  • Pomalý infotainment
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.