Článok sme aktualizovali o nové dostupné verzie na Slovenskom trhu, vrátane variantu s pohonom všetkých štyroch kolies Volkswagen ID.4 GTX.
Po spustení predaja elektromobilu Škoda Enyaq iV ešte minulý týždeň prišiel na rad aj Volkswagen s modelom ID.4. Nakoľko ide o sesterské modely, takéto načasovanie nie je až tak prekvapivé. So spustením predaja bola samozrejme zverejnená aj slovenská cena prvej 1ST edície spolu s kompletnou výbavou a cenníkom. V priebehu februára doplnili ponuku aj o štandardné verzie, vrátane tej s najmenšou kapacitou batérie a dojazdom. Pre obe značky ide o ich prvé plne elektrické SUV.
Kompletná ponuka Volkswagen ID.4
Po prvej ID.4 1ST edície bol spustený predaj aj ostatných sériových verzií. Znamená to, že do ponuky sa dostáva oveľa väčší výber rôznych výbav, ale aj najlacnejšia verzia s menšou kapacitou batérie. Výber je naozaj široký, a tak je z čoho vyberať. Hlavná ponuka ale teda pozostáva z Volkswagen ID.4 Pure a Volkswagen ID.4 Pro, ktoré so základnou cenou dokážu zaujať.
Verziu Volkswagen ID.4 Pure so základnou výbavou, najnižším výkonom a aktuálne ponúkaným bonusom v hodnote 3 000 € je možné kúpiť za 32 910 €. Cena Volkswagen ID.4 Pro v podobnej výbave, avšak s vyšším výkonom a väčšou batériou začína na 40 730 €. Výkon sa líši pri každej ponúkanej verzii, keďže sa do ponuky dostala aj verzia Volkswagen ID.4 GTX s pohonom všetkých štyroch kolies.
Model | Výkon kW / HP | Batéria netto | Dojazd | Cena |
Volkswagen ID.4 Pure | 109 / 148 | 52 kWh | 299 – 344 km |
32 910 € (s bonusom 3 000 €)
|
Volkswagen ID.4 Pure Performance | 125 / 170 | 52 kWh | 299 – 344 km |
34 380 € (s bonusom 3 000 €)
|
Volkswagen ID.4 Pro Performance | 150 / 204 | 77 kWh | 438 – 522 km |
40 730 € (s bonusom 3 000 €)
|
Volkswagen ID.4 GTX | 220 / 299 | 77 kWh | 480 km |
49 390 € (s bonusom 3 000 €)
|
Zaujímavosťou je, že batéria vo verzii Volkswagen ID.4 Pure má čistú kapacitu 52 kWh, čo sa nezhoduje so žiadnou možnosťou v prípade Volkswagen ID.3. Ide teda o iný „battery pack“, ale toto rozhodnutie je logické, nakoľko 45 kWh batéria by pri tak veľkom aute už nedávala zmysel. Na druhú stranu, môžeme predpokladať, že 77 kWh batéria nie je maximum a v budúcnosti sa môžeme dočkať aj verzie s väčšou kapacitou batérie. Rozdiel medzi základnou verziou a najvyššou dostupnou je síce takmer 17 000 €, ponúkané parametre a výbava sú odlišné, no už nie tak ako to bolo pri uvedení na trh a prvých cenových ponukách.
V najvyššej verzii zostávajú Matrix LED svetlá, no chýba adaptívne DCC pruženie, tepelné čerpadlo či komplexní jazdní asistenti. Táto výbava pritom nie je lacná. Ak by ste si ju chceli priplatiť, musíte si pripraviť ďalších cca 4500 €. Pôvodne bol ale rozdiel medzi najnižšou a najvyššou verziou až 22 000 €. Teda, cena najvyššej verzie GTX aj adekvátne klesla vzhľadom na slabšiu výbavu. Pri tejto verzii ale dostanete pohon všetkých štyroch kolies, čo je určite vítaný bonus.
Volkswagen ID.4 1ST v dvoch verziách
Na Slovensku je VW ID.4 dostupný v dvoch verziách v rámci prvej 1ST edície, pôjde teda o základnú výbavu a maximálnu, ktorá taktiež dostáva do názvu prívlastok MAX. Zároveň ide o verziu s vyšším výkonom a samozrejme aj maximálnym dojazdom. ID.4 bude, na rozdiel od ID.3, dostupné iba s jednou veľkosťou batérie. Pôjde ale o tú najvyššiu s kapacitou 77 kWh. Práve Volkswagen ID.3 na takúto batériu ešte len čaká. Kompletné špecifikácie a cenník nájdete na oficiálnej stránke.
Model | Výkon kW / HP | Dojazd | Cena | |
ID.4 1ST Performance upgrade | 150 / 204 | 360 – 520 km |
43 110 €
|
|
ID.4 1ST MAX Performance upgrade | 150 / 204 | 360 – 520 km |
52 650 €
|
Dostupná výbava
Cena „základnej“ verzie Volkswagen ID.4 1ST teda začína približne na tom, kde končí ID.3. Rozdiel 10 000 € medzi jednotlivými verziami sa ale zdá až príliš veľký a k dispozícii mohol byť ešte jeden medzistupeň. Každopádne, automobilka sa rozhodla priniesť takéto verzie, pričom aj základná má veľmi slušnú výbavu. Samozrejmosťou je podpora 125 kW nabíjania či 11 kW trojfázová palubná nabíjačka. Nechýba celá séria asistentov, vrátane adaptívneho tempomatu či sledovanie jazdných pruhov. O pohodlie je postarané aj v interiéri, vyhrievanými sedadlami či volantom, ale aj dobrým audio systémom so šiestimi reproduktormi či ambientným LED osvetlením.
Verzia MAX dostáva niekoľko zaujímavých doplnkov navyše. Rozhodujúce môžu byť Matrix LED svetlá alebo adaptívne pruženie DCC s funkciou elektronického plynulého nastavenia tlmičov. Komfort doplnia ergonomické sedadlá s pamäťovou funkciou a masážou. Vyhrievanie dostanú aj spätné zrkadlá či čelné sklo, ktoré je navyše bez viditeľných vodičov. Doplnených je tiež pár kožených prvkov vo dverách. Je však škoda, že 360-stupňový pohľad pri parkovaní je až v tento verzii, ktorá taktiež dostáva 12 palcový displej infotainmentu na rozdiel od 10 palcového v základnej výbave. Nakoniec je nutné spomenúť aj väčšie disky kolies – z 20 palcových sa prechádza na 21 palcové. Za príplatok je pre obe verzie možné dokúpiť ťažné zariadenie s nosnosťou 750, respektíve 1200 kg.
Dojazd až 500 kilometrov
Batéria s využiteľnou kapacitou 77 kWh by mohla postačovať podľa špecifikácií na dojazd od 360 do 520 kilometrov. Uvidíme, ako si tieto parametre obháji aj v našom teste, každopádne sme zvedaví na dojazd a výslednú spotrebu v rôznych podmienkach. Vzhľadom na skúsenosti s ID.3 by dojazd 520 kilometrov mohol byť reálny, ale iba v lete pri úspornej jazde. S dojazdom v zime úzko súvisí prítomnosť tepelného čerpadla, ktoré vie ušetriť zopár kWh.
Aj preto je škoda, že Volkswagen ID.4 opäť nebude mať vo verzii 1ST tepelné čerpadlo v žiadnej z výbav. Dostupné bude iba za príplatok 1 280 €. V rovnakej 1ST edícii v Nórsku je tepelné čerpadlo prítomné, avšak vzhľadom na horšie podmienky počas zimy je to pochopiteľné. Určite by ale dobrú prácu rozhodne odviedlo aj v našich podmienkach. Tepelné čerpadlo je navyše aj tak najefektívnejšie pri teplotách, ktoré nejdú vysoko pod bod mrazu.
Volkswagen ID.3 sa v našom teste predviedlo aj bez tepelného čerpadla ako veľmi efektívne auto pri jazde na diaľnici. V meste je to so spotrebou horšie, treba ale brať ohľad na zhoršené podmienky počas nášho testu. Volkswagen už zároveň avizoval, že pre Volkswagen ID.3 pripravuje aktualizáciu, ktorá zvýši efektivitu, dojazd a zároveň aj zrýchli nabíjanie na výkon do 170 kW.
Silná konkurencia na ceste
Ako jeden z konkurenčných modelov môžeme určite brať sesterský model Škoda Enyaq iV. Ten ponúka papierovo veľmi podobné parametre, nakoľko ide v podstate o identické autá, ktoré si každá z koncernových automobiliek prispôsobila. Veľmi silná konkurencia prichádza aj z východu. Model Hyundai IONIQ 5 predstavil svoje parametre minulý týždeň a posúva latku dosť vysoko.
Z pohľadu dojazdu síce netrhá rekordy s hodnotou 470 až 480 kilometrov, pri pohľade na možnosti nabíjania a ďalšie funkcie stanovuje nové štandardy. Automobilka sľubuje nabíjanie výkonom do 232 kW, vďaka čomu sa batéria nabije z 10 na 80 percent za 18 minút. Hyundai IONIQ 5 bude navyše podporovať aj funkciu V2L, vďaka čomu je možné využívať batériu vo vozidle ako záložný zdroj elektrickej energie napríklad v prírode alebo na chate.
Zaujímavá je aj možnosť solárnej strechy, no na finálne závery je ešte skoro. Uvidíme, ako dokážu všetky tri modely obstáť v našich testoch. Ponuka elektrických SUV sa bude tento rok ďalej rozširovať o napríklad Nissan Ariya alebo Tesla Model Y a parametre očakávaných modelov sme porovnali v samostatnom článku.