Portál MôjElektromobil mal možnosť ešte pred oficiálnym uvedením na trh vyskúšať si úplne nový elektromobil Volkswagen ID.Buzz. Ide o elektrického nástupcu legendárnych mikrobusov od tejto automobilky, ktorý zaujme už na prvý pohľad.
FOTOGALÉRIA
Ide o prvý výlučne elektricky poháňaný modelový rad minibusu a skriňovej dodávky v Európe a má byť príspevkom značky Volkswagen k udržateľnej mobilite bez lokálnych emisií CO2.
„ID. Buzz je skutočnou ikonou pre epochu elektromobility. Je automobilom, aký mohla vytvoriť iba naša značka. Volkswagen Bulli v 50. rokoch dvadsiateho storočia priniesol nový pocit automobilovej slobody, nezávislosti a veľkých emócií. Tento životný pocit teraz ID. Buzz prenáša do dnešnej doby. Bez emisií, udržateľne, s digitálnou konektivitou a už teraz pripravený pre ďalšiu veľkú kapitolu – autonómnu jazdu. Týmto modelom po prvý raz spájame všetky hlavné témy našej stratégie ACCELERATE v jednom produkte.“
Ralf Brandstätter, predseda predstavenstva Volkswagen Osobné vozidlá
Volkswagen ID.Buzz: Cena
ID.Buzz už má aj oficiálne slovenské ceny. Cena pri klasickej verzii orientovanej na prepravu pasažierov začína na 61 092 € s DPH. Úžitkovo orientovaný model ID. Buzz Cargo bude na Slovensku predávaný za cenu od 57 384 €.
Najnovší softvér 3.2.0
To, čo sme pri prvých ID.4 modeloch kritizovali, bolo s aktualizáciou softvéru opravené. Informačný displej za volantom konečne zobrazuje všetky dôležité údaje, vrátane aktuálnej úrovne nabitia batérie v percentách, navigácia bola aktualizovaná o dôležité novinky.
Vozidlo dokáže plánovať nabíjanie, pričom viete aj to, ako dlho budete nabíjať a s koľkými percentami na nabíjačku dorazíte.
Najmodernejšie asistenčné systémy
Oba nové varianty ID.Buzz (aj Cargo) majú sériovo lokálny výstražný systém Car2X, ktorý využíva signály iných vozidiel a dopravnej infraštruktúry, aby v reálnom čase upozornil vodiča na nebezpečné situácie v premávke. V sériovej výbave nájdete aj bezpečnostný systém Front Assist a v osobnej verzii je aj asistent udržiavania jazdného pruhu Lane Assist. Ten sme mali počas prvej jazdy možnosť na chvíľu vyskúšať a funguje dobre, aj keď nie až tak, ako napríklad vo Volkswagene ID.5.
V ponuke je aj pokročilý systém Travel Assist, ktorý využíva dáta z iných vozidiel a umožňuje čiastočne samostatnú jazdu, zmenu jazdného pruhu a podobne. Samozrejme na diaľnici. Tento systém sme mohli vyskúšať v spomínanom ID.5 a funguje naozaj skvele. Jazdný pruh drží výborne aj na okresných cestách a problémom nie sú ani ostrejšie zákruty. Očakávame, že v novom ID.Buzz to bude veľmi podobné.
Asistované parkovanie po novom ponúka aj možnosť uložiť si až 5 zaparkovaní a následne bez problémov automaticky zaparkuje.
Volkswagen ID.Buzz: Batéria, nabíjanie a spotreba
Vo vnútri ID.Buzz aj ID.Buzz Cargo sa nachádza akumulátor s využiteľnou kapacitou veľmi slušných 77 kWh. Celková kapacita je 82 kWh. Rovnakú kapacitu majú napríklad aj SUV modely od Volkswagen (ID.4, ID.5) či Škoda Enyaq. Vzhľadom na veľkosť a aerodynamiku vozidla však neponúkne až taký dobrý dojazd ako tito “kolegovia.”
Výrobca udáva dojazd na úrovni 420 km. Počas testovacej jazdy sme zaznamenali spotrebu 21,9 kWh / 100 km. Tento údaj treba brať s veľkou rezervou, pretože sme počas jazdy často zastavovali, fotili a podobne. Reálne by sme sa v meste a na okreskách mohli pokojne dostať pod 20 kWh / 100 km. Reálnu spotrebu samozrejme otestujeme počas plnohodnotného testu.
V každom prípade, pri spotrebe 21,9 kWh / 100 km by bol teoretický maximálny dojazd s plne nabitou batériou na úrovni približne 352 km.
Nabíjanie bolo opäť vylepšené. Palubná nabíjačka má stále výkon 11 kW, avšak maximálny výkon DC nabíjania postúpil až na 170 kW. Reálny výkon sme samozrejme počas pár hodín s vozidlom vyskúšať nemohli, no trúfame si tvrdiť, že bude možno ešte o niečo vyšší. Volkswagen totiž udáva o niečo skromnejšie čísla ako je naozaj možné dosiahnuť. Napríklad Volkswagen ID.5 má uvádzaný výkon 133 kW, ale testy hovoria o tom, že zvládne aj 150 kW.
Ak to premietneme do času nabíjania, tak ID.Buzz sa z 5 na 80 % nabije len za 30 minút. AC nabíjanie potom trvá približne 7,5 hodiny. A k dispozícii je aj funkcia Plug & Charge. Nabíjací konektor sa nachádza vzadu vpravo.
Dizajnom zaujme na prvý pohľad
Je to tak. Naživo je nový ID.Buzz ešte krajší ako na fotografiách. Zaujímavý je nielen zvonku, ale aj zvnútra. Počas testovacej jazdy v Kodani a pri fotení sa pri nás ľudia zastavovali a dizajn tohto elektromobilu doslova obdivovali. Nenašiel sa absolútne nikto, komu by sa ID.Buzz nepáčil.
Interiér je premyslený a je tu množstvo šikovných riešení. Vo dverách spolujazdca, ale aj vzadu je možné nájsť USB-C konektory pre nabíjanie smartfónu. Priehradka na telefón pri šoférovi je výborne dosiahnuteľná a telefón do nej doslova vhupne a začne sa bezdrôtovo nabíjať. K dispozícii sú ďalšie dva USB-C konektory pre šoféra.
Veľké množstvo úložného priestoru je samozrejmosťou, elektronické ovládanie dverí je veľmi príjemné. Otvoriť či zatvoriť ich samozrejme môže aj šofér, ovládanie má na dosah ruky. Interiér je ešte doplnený o zaujímavé detaily v podobe smajlíkov či ikoniek auta. Priestoru je tu naozaj. dostatok, či už vpredu alebo vzadu. Jazdili sme v 5-miestnej verzii, neskôr by mala pribudnúť aj 7-miestna. Cargo variant má zase na výber buď 2 alebo 3 sedadlá vpredu.
V prípade 5-miestnej verzie je k dispozícii štedrý úložný priestor s objemom 1121 litrov, model Cargo zase odvezie 2 europalety.
Jediné, čo nám chýbalo, sú výduchy klimatizácie vzadu. Vozidlo sa síce vo veľmi slušnom čase celkovo ochladí, ale mať výduch aj vzadu by sa rozhodne hodilo. V prípade 7-miestnej verzie o to viac.
Volkswagen ID.Buzz: Jazda a výkon
Oceniť musíme skvelý výhľad z pozície vodiča dopredu, ale aj veľké spätné zrkadlá. Posed je samozrejme poriadne vysoko, avšak nasadanie je veľmi pohodlné. Opäť nechýba ani skvelé IQ.LIGHT matrix osvetlenie, ktoré oceníte najmä v noci. Ide prakticky o najlepšie svetlá na trhu.
Elektromotor má výkon 150 kW (204 koní) a poháňa zadnú nápravu. Aj napriek veľkosti a hmotnosti je nový ID.Buzz veľmi svižným autom. Zrýchlenie síce netrhá žiadne rekordy, ale stále je postačujúce na bezproblémové jazdenie či predbiehanie. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 145 km/h, čo je absolútne postačujúce.
Batéria je uložená v podlahe, takže je dôvodom nízkeho ťažiska vozidla. To sa najmä pri tomto type vozidla hodí. Ovládanie je vďaka tomu istejšie a pohodlnejšie. Podvozok je nastavený trochu tvrdšie, no veľmi príjemne sme boli prekvapení z toho, s akou ľahkosťou prechádzal väčšie prekážky či jamy.
Krátke zhrnutie
Nový ID.Buzz je veľmi podarený elektromobil. Prichádza s netradičným, no atraktívnym dizajnom, ktorý nenechá nikoho chladného. V Európe, ale aj na Slovensku by mohol mať úspech, pretože prakticky nemá žiadnu konkurenciu. Nie je to len o dizajne.
Tento elektromobil ponúka aj dostatočne veľkú batériu, rýchle nabíjanie a štedrý priestor v interiéri. Ak k tomu pridáme špičkové osvetlenie, dostatočný výkon a veľmi slušné jazdné vlastnosti, dostávame všestranné vozidlo, ktoré ocenia nielen mnohočlenné rodiny. Napríklad ísť s ID.Buzz na dovolenku môže byť naozaj zábavou.