Nová stratégia elektrifikácie automobilky Volkswagen sa zaväzuje k podielu až 70 elektrických vozidiel do roku 2030. Chce sa stať softvéróvým poskytovateľom mobility.
Nová stratégia elektrifikácie Volkswagen
Novú stratégiu – Strategy Accelerate – predstavil Volkswagen pred pár dňami. Z predošlej stratégie zvýšil podiel elektromobilov v portfóliu z 35% až na 70%. Ide o jednu z najväčších automobiliek sveta podľa výrobných čísel. V rámci novej stratégie má ambíciu získať do konca tejto dekády 70%-ný podiel na trhu elektromobilov v Európe a 50-percentný v Číne a v USA.
Koncerm plánuje tieto ciele dosiahnuť vylepšením produktov s platformou MEB veľmi rýchlym tempom. Každý rok do roku 2030 bude predstavený minimálne jeden úplne nový elektrický model značky Volkswagen.
Každý rok minimálne 1 elektromobil
V aktuálnom roku uvidíme až tri – ID.4 GTX (4×4 SUV so športovým dizajnom a parametrami), v druhom polroku 2021 uvidíme úplne nový VW ID.5 a ID.6X/Crozz. Posledný spomenutý model (7-miestne SUV) bude exkluzívne určený pre čínsky trh.
Na spodnej strane trhu uvidíme od Volkswagenu dostupný elektromobil, lacnejší ako hatchback ID.3. Podľa špekulácií bude mať názov ID.1 alebo ID.2 a VW ho predstaví v roku 2025. Ako jeho konkurenciu uvidíme avizovaný “Model 2” od Tesly.
Vlajková loď dostupných elektromobilov
V novej stratégii VW priblížil aj Projekt Trinity. Nejde o vývoj drahého a luxusného elektromobilu. Práve naopak, má to byť projekt dostupného vozidla. Budúce vozidlo vychádzajúce z projektu Trinity bude zaradené pod ID.3, no nebude to úplne najlacnejší elektromobil.
Z pohľadu produktového portfólia pôjde o niečo ako Volkswagen Polo, ktorý je v súčasnom portfóliu zaradený medzi VW Up! a VW Golf. Jeho cena bude “okolo 35 000 eur” a automobilka ho predstaví v roku 2026. Zverejnená skica (nižšie) naznačuje, že Projekt Trintity je zameraný na čo najlepšiu efektívnosť a aerodynamiku.
Volkswagen predstavil aj novú architektúru pre elektromobily SSC – Scalable Systems Platform, teda architektúra pre škálovateľné systémy. Podľa slov predstaviteľov VW bude slúžiť pre “výkonné elektrické pohonné systémy pre rovné vozidlá”. Podľa zverejnenej skice môže ísť o vozidlá s nízkou svetlou výškou podvozka – sedady, kupé modely a hatchbacky.
Systém autonómnej jazdy
Volkswagen hovorí aj o vytvorení plnohodnotného systému autonómnej jazdy. Projekt Trinity sa začne predávať s asistenčným systémom 2.úrovne. Teda niečo ako aktuálny systém Tesla Autopilot. Časom plánuje vyvinúť systém, kde sa už môžeme baviť o reálnej autonómnej jazde, teda bez zásahu vodiča do riadenia.
Aj keď systém čiastočne autonómnej jazdy najprv spustila Tesla, VW ho plánuje poskytnúť v omnoho väčšej miere. Jednotky Trinity si budú kontinuálne vymieňať údaje a vytvoria tak samoučiaci sa systém s miliónmi vozidiel naprieč portfóliom začky.
Radikálne nový prístup k výrobe – takto nazýva VW svoj nový biznis model. Softvér bude určovať, aké funkcie má vozidlo, nie hardvér. To znamená, že všetky vozidlá budú mať rovnaký hardvér od výroby. Je len na zákazníkovi, čo si bude chcieť v budúcnosti aktivovať a za čo si bude ochotný priplatiť.
Ak chce lepší audio systém, viac airbagov, alebo viaczónovú klimatizáciu, bude si môcť za to zaplatiť a funkcia sa aktivuje vzdušnou softvérovou aktualizáciou. V konečnom dôsledku tento prístup prinesie aj omnoho nižsiu komplexnosť výroby a úspory na výrobných nákladoch.