V španielskom závode v Martorelli sa už tento rok začne predsériová výroba malých elektrických vozidiel koncernu Volkswagen. Sériová výroba modelov Cupra Raval a VW ID.2 je naplánovaná na rok 2026. Aj keď koncern dodržiava pôvodný harmonogram, zdá sa, že upravil plánované výrobné objemy. Informácie o tom priniesol portál Electrive.
Volkswagen sa pripravuje na výrobu
V rámci príprav na produkciu elektromobilov presunul Seat výrobu modelov Ibiza a Arona so spaľovacími motormi na linku č. 3, čím uvoľnil linku č. 1 pre projekt „Electric Urban Car“. Dokončenie tejto prestavby je naplánované na tento rok, po čom začne predsériová výroba. Sériová výroba odštartuje v roku 2026, no spoločnosť zatiaľ neposkytla presnejšie informácie.
Závod už prešiel viacerými úpravami – do karosárne bola inštalovaná výkonnejšia a efektívnejšia lisovacia linka a v lakovni začala fungovať prvá plne elektrická sušiareň farieb v celom koncerne Volkswagen. Spoločnosť tiež hlási pokrok v oblasti montáže batérií.
Elektrifikácia na všetkých úrovniach
Seat nehovorí len o výrobe, ale zdôrazňuje svoj celkový záväzok k elektrifikácii. Počet nabíjacích staníc v závodoch sa má do prvého kvartálu 2025 zdvojnásobiť na viac ako 250. Nabíjacia infraštruktúra na parkoviskách v okolí závodu v Martorelli sa má v priebehu roka zvýšiť na 140 bodov.
Mohlo by vás zaujímať:
- Už aj európske elektromobily Volvo môžu využívať skvelú funkciu Plug&Charge
- Elektrické Porsche Cayman a Boxster prídu už čoskoro. Testy prebiehajú v plnej premávke
- Nepál na ceste k elektromobilite. Elektromobilov sa do krajiny dováža čoraz viac
Tieto kroky súvisia s rastúcim počtom zamestnancov, ktorí prechádzajú na elektromobilitu – všetkých 450 manažérov Seat SA už jazdí na elektrických autách a spoločnosť sa snaží motivovať aj ďalších zamestnancov. Energia pre tieto vozidlá pochádza výhradne z obnoviteľných zdrojov a už tento rok sa má spustiť aj veľká solárna elektráreň.
Nižšia výrobná prognóza
Podľa rozhovoru, ktorý poskytol šéf spoločností Seat a Cupra Wayne Griffiths, pomalší nástup elektromobility v Európe ovplyvní aj produkciu malých elektrických vozidiel. Okrem závodu v Martorelli, kde sa budú vyrábať Cupra Raval a VW ID.2, sa to týka aj závodu Volkswagen v Pamplone (Navarra), kde budú schádzať z liniek SUV modely VW ID.2 X a Škoda Epiq.
Výrobné odhady na roky 2026 a 2027 sú výrazne nižšie, ako sa pôvodne plánovalo. Momentálne sa počíta s produkciou približne 300 000 kusov modelov ID.2 a Raval ročne, zatiaľ čo v Pamplone by sa malo vyrobiť 134 000 až 337 000 vozidiel ročne. Počas prvého roka sa očakáva nižší objem výroby, ktorý by sa v druhom roku mal zvýšiť.
Dlhodobý cieľ však zostáva nezmenený – Seat plánuje v Martorelli produkovať 500 000 elektromobilov ročne a v Pamplone 300 000. Sériová výroba modelov Cupra Raval a Škoda Epiq odštartuje v marci 2026, nasledovať bude VW ID.2 o niekoľko týždňov neskôr a napokon VW ID.2 X približne tri mesiace po ňom.
Podpora elektromobility v Španielsku
Španielsko v oblasti elektromobility zaostáva za zvyškom Európy, čo je pre Seat výzva nielen z hľadiska výroby, ale aj predaja. Wayne Griffiths pripomenul, že hoci v roku 2024 malo byť 25 % predaných vozidiel v Európe plne elektrických, realita je len polovičná. Situácia v Španielsku je ešte horšia – podiel predaných elektromobilov sotva prekročil 5 % a zatiaľ nevidieť známky zlepšenia.
Aby Seat pomohol urýchliť prechod na elektrickú mobilitu, podpísal spolu so španielskou vládou, katalánskou vládou, vládou Valencie a regionálnou vládou Navarry dohodu “CASA SEAT Declaration for the Promotion of Electromobility in Spain”.
Cieľom tejto iniciatívy je:
• Podpora nákupu elektromobilov prostredníctvom dotácií
• Rozširovanie nabíjacej infraštruktúry
• Obnova vozového parku verejnej správy elektrickými vozidlami
• Aktívna komunikácia výhod elektromobility
Seat a koncern Volkswagen tak pokračujú v elektrifikácii svojich výrobných závodov aj v podpore širšieho prijatia elektromobilov na španielskom trhu, ktorý zatiaľ v tomto smere zaostáva za zvyškom Európy.