Nedávny prieskum nemeckého trhu hovorí, že domácim automobilkám sa darí pomerne výrazne. Najmä Volkswagen group má veľmi silné zastúpenie v TOP 10 najpredávanejších elektromobilov v krajine. Firma však momentálne prechádza ťažkým obdobím, pretože sa rozhodla zatvoriť niektoré továrne. Zamestnanci sa búria a boli sme už aj svedkami štrajku. Momentálne je situácia pokojnejšia, no problémy vyriešené nie sú ani zďaleka.
Zatváranie tovární a nespokojnosť zamestnancov Volkswagenu
Na prípadné zatváranie továrni už reaguje ja Čína. Tamojšie automobilky doslova číhajú ako supy a sú pripravené v továrňach spustiť výrobu svojich vlastných elektromobilov. Tento krok je pomerne logický, vzhľadom na vysoké clá na modely vyrobené v Číne a dovezené do Európy. Automobilky hľadajú vhodnú pôdu na výstavbu svojich vlastných tovární priamo v Európe, čím by sa clám vyhli. Napríklad BYD bude svoje elektromobily vyrábať u našich južných susedov – v Maďarsku.
Čína chce v elektromobilite expandovať, no situácia je pomerne zložitá. Západný svet totiž na tieto elektromobily uvaľuje mastné clá, čím sa ich cena zvyšuje. A to znižuje ich konkurencieschopnosť. Na druhú stranu, vozidlá sú mimoriadne lacné na domácom trhu. Práve Volkswagen je jednou zo spoločností, ktorej vývoj čínske automobilky sledujú, pretože prechádza krízou.
Viac o problémoch Volkswagenu, o ktorých sme informovali:
- Kríza Volkswagenu pokračuje. Štrajky možno prinútia koncern vyrábať ID.Buzz mimo Nemecka
- Továrne v Nemecku sa nakoniec nemusia zatvoriť. Volkswagen ale naďalej bojuje s odbormi
- Štrajk v nemeckých továrňach Volkswagenu: Boj o mzdy, pracovné miesta a budúcnosť automobilky
V hre je napríklad továreň v Osnabrücku
Jeden zo zdrojov tvrdí, že spoločnosť bude otvorená predaju továrne v Osnabrücku čínskemu kupcovi po tom, čo v roku 2027 definitívne zatvorí svoje brány. Stephan Soldanski, zástupca odborov v tejto továrni povedal, že odborári zamestnaní v továrni nebudú mať nič proti výrobe vozidiel v rámci spoločného podniku Volkswagenu a Číny. Avšak podmienkou je, aby malo vyrobené vozidlo logo Volkswagenu. Vylúčené teda nie je ani rebrandovanie nejakého už existujúceho čínskeho modelu.
„Čína zaviedla sériu otváracích opatrení s cieľom vytvoriť nové obchodné príležitosti pre zahraničné spoločnosti. Dúfame, že aj nemecká strana zachová otvorenú myseľ a poskytne čínskym firmám spravodlivé a nediskriminačné podnikateľské prostredie na investovanie,“ povedal hovorca čínskeho ministerstva.
Tento krok však nie je len o prevzatí jednej či dvoch tovární. Čínsky trh s elektromobilmi expanduje vo veľkom a určite je za tým aj mocenská hra tamojších automobiliek, ktoré sa budú snažiť preraziť na všetkých svetových trhoch. Niektoré automobilky sa už pomaly dostávajú do menších európskych krajín a začnú s výrobou tam, no továreň v Nemecku by mohla byť práve kľúčovou pre ďalších rozmach. Naopak, pre Volkswagen môže ísť o šancu využiť prebytočnú kapacitu s opodstatnenou výhovorkou.