Volkswagen predstavil nový viacúčelový Multivan, prvýkrát v 71-ročnej histórii prichádza aj ako plug-in hybrid. Pozrite si vylepšenia v novej generácii..
Automobilový gigant Volkswagen výrazne vylepšil a zatraktívnil viacúčelový model MPV Multivan a upustil od modelového názvu Caravelle. Už nezdieľa platformu s úžitkovým Transporterom, ale je postavený na modernej modulárnej platforme MQB, ktorú používajú aj koncernové modely Seat Tarraco, Škoda Kodiaq, alebo Volkswagen Tiguan. Model prvýkrát príde aj s externe nabíjateľným pohonom.
Volkswagen Multivan prvýkrát ako plug-in hybrid
Tento prechod na novú platformu umožnil výrazný technologický, aj dizajnový progres a tiež zapracovanie plug-in hybridného pohonu. Okrem dvoch čisto benzínových, či jednej dieselovej motorizácie tentokrát prichádza Multivan aj ako plug-in hybrid. Má označenie eHybrid a dostane aj najvyšší možný výkon.
Elektrifikovaná pohonná jednotka Multivan eHybrid spája 1,4 litrový benzínový štvorvalec o výkone 148 koní a elektromotor o výkone 114 koní, systémový výkon bude na úrovni 160 kW (218 koní). Všetky motorizácie poháňajú prednú nápravu, pričom plug-in hybridná verzia má vlastnú 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku DSG.
Automobilka tvrdi, že elektrický dojazd Multivanu eHybrid má byť postačujúci na mestské jazdy. S batériou o kapacite 13 kWh, ktorá bude v podlahe vozidla, bude dojazd na úrovni 50 kilometrov.
Kompletný redizajn exteriéru
Karoséria Multivanu dostala vychytávky, ktoré z neho robia omnoho praktickejšie a atraktívnejšie vozidlo. Po prvý raz je možné zadné (piate) dvere celé otvoriť pomocou gesta (pohyb nohy pod nárazníkom) a tak isto fungujú aj bočné vysúvacie dvere. Táto funkcia bude za príplatok.
Predok zdobí široký “gril” s modernými matrix LED prednými svetlometmi s podsvietenou LED lištou ako súčasťou denných svetiel. Práve týmito svetlami sa odlišuje od odchádzajúcej generácie Volkswagen Caravelle. Nový Multivan si ponechal prvky pripomínajúce generáciu T3, ako napríklad horizontálne dvojfarebné prevedenie karosérie.
Základná verzia nového Multivanu je oproti staršej generácii dlhšia a širšia, ubudlo na výške vozidla. Presné rozmery sú dĺžka 4 973 mm (+69 mm oproti predošlej generácii T6.1), šírka 1 941 mm (+37 mm), a výška 1903 mm (-47 mm), rázvor má dĺžku 3 124 mm (+124 mm). Príde aj predĺžená verzia, no s rovnakým rázvorom v prospech batožinového priestoru (5 173 mm). Model má koeficient odporu vzduchu 0,30, čo je veľmi dobrá hodnota na daný segment.
Vyše 4 000 litrov pre batožinu v kabíne
Interiér Multivanu je takisto kompletne “prekopaný”. Väčšina ovládacích prvkov je tu dotyková. Je tu prístrojová doska s označením Digital Cockpit a systém infotainmentu “Ready 2 Discover”, ktorý integruje online služby VW. Multivan nemá stredovú konzolu, ktorá by sťažovala typický prechod do zadnej časti interiéru. Priestor šetrí aj volič prevodovky shift-by-wire a elektrická ručná brzda, ktorých ovládanie sa nachádza na prístrojovej doske.
Nové zadné sedadlá sú už k dispozícii iba ako samostatné, nie ako lavica, a budú až o 25% ľahšie ako v predchádzajúcej generácii. Vážia 23 – 29 kg, vďaka čomu sa aj ľahšie demontujú. Sú vybavené praktickými sklopnými stolíkmi. Novinkou v Multivane je príplatkové dvojdielne panoramatické strešné okno.
Multivan je symbolom praktickosti a automobilka v tejto oblasti nepoľavila ani v tejto generácii. Za tretím radom sedadiel je priestor 469 litrov pre batožinu. So sklopeným tretím radom je to 1 844 litrov a pri demontovaní sedadiel 2. aj 3. radu je k dispozícii objem 3 672 litrov. V predĺženej verzii sa tieto hodnoty zvyšujú na 763 litrov, 2 171 litrov a po vybratí všetkých sedačiek neuveriteľných 4 005 litrov.
Vyššia bezpečnosť vďaka asistentom
Asistenčné systémy Multivanu sa výrazne rozrástli a teda zvýšila sa aj bezpečnosť a komfort. Sériovo model dostane systém monitorovania premávky pred vozidlom, núdzové brzdenie, odbočovací asistent, rozpoznávanie dopravných značiek a udržiavanie v jazdnom pruhu.
Novinkou je systém Car2X, ktorý zabezpečuje komunikáciu s inými vozidlami, upozorňuje na nebezpečné dopravné situácie a miesta. Medzi ďalšie patrí asistent ochrany bokov, asistent proti bočnému vetru, asistent upozorňujúci na protiidúce vozidlá pri odbočovaní vľavo, alebo výstraha pri vystupovaní. Nový asistent IQ.DRIVE Travel Assist umožňuje čiastočne autonómnu jazdu až do 210 km/h. Kombinuje prediktívny adaptívny tempomat ACC a Lane Assist.
Akú má konkurenciu?
Elektrická revolúcia prebieha aj v segmente MPV. Na trhu už nájdeme relatívne veľký počet plne elektrických MPV (viacúčelových 7+ miestnych vozidiel) s demontovateľnými sedadlami, ako napríklad Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e, Mercedes-Benz EQV, Nissan e-NV200 Combi a v blízkej budúcnosti aj Volkswagen ID.Buzz.
Spomínané elektrické MPV ponúknu maximálne polovičný dojazd oproti VW Multivan, ktorý zvykne na plnú nádrž nafty prejsť cez 700 km. S hybridným pohonom veru veľa áut v tomto segmente nie je. Ako príklad môžeme uviesť Ford S-Max, alebo Toyota Sienna, ktoré sa však nedajú externe nabíjať, ide teda o klasický hybridný pohon.
Ako sa vám páči nová generácia Multivanu? Dáva podľa vás plug-in hybridný pohon zmysel, aj keď je toto vozidlo využívané väčšinou na trasy dlhé stovky kilometrov? Napíšte nám váš názor v komentároch.