Volkswagen už dnes patrí medzi lídrov v oblasti elektromobility. Elektrické vozidlá koncernu sú stále lepšie a lepšie a ponúkajú viac možností. Diskutovanou témou v poslednom čase nie je len samotné nabíjanie elektromobilov, ale aj ich schopnosti dodávať energiu ďalej. V tomto smere existujú tri skratky, ktoré by mal poznať každý elektromobilista.
V2L (Vehicle-to-Load) – umožňuje elektromobilom využiť ich uskladnenú energiu v akumulátore na napájanie externých zariadení. Funkcionalita sa skvele hodí napríklad na napájanie zariadení na stanovačke. Elektromobil vybavený touto technológiou ponúka buď klasickú 230 V zásuvku priamo vnútri s dostatočným výkonom na spustenie napríklad grilu, ale stretávame sa aj s externými konektormi do CCS portu, ktoré na druhej strane obsahujú zásuvku. Túto technológiou sme si v prírode vyskúšali aj my a naše skúsenosti si môžete prečítať v článku Hyundai IONIQ 5 sme zobrali na rybačku. Takto to dopadlo.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Domáce nabíjanie elektromobilov nezdražie. Vláda zmrazila cenu elektriny pre rok 2024
- Zelená domácnostiam: Čo sa oplatí dohodnúť v zmluve medzi domácnosťou a zhotoviteľom?
- Tesla v Maďarsku otvára sieť nabíjacích staníc Supercharger pre všetkých
V2G (Vehicle-to-Grid) a V2H (Vehicle-to-Home) – Aj v prípade týchto dvoch skratiek platí, že ide o možnosti odovzdávať energiu z batérie elektromobilu smerom von. Ide o veľmi podobné technológie, ktoré sa líšia v tom, kam sa energia odovzdáva. Zatiaľ čo V2G ju odovzdáva do elektrickej siete, V2H priamo do domácnosti, napríklad aj tej vašej. A Volkswagen teraz prichádza práve s touto vymoženosťou.
Pre modely so 77 kWh batériou
Koncern na svojich stránkach informoval, že novinka by už mala byť dostupná pre všetky predávané elektrické vozidlá so 77 kWh batériou. Čo sa týka modelov, s takýmto akumulátorom je na výber napríklad ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 či ID.Buzz. Samotná kapacita batérie však nestačí, ďalšou podmienkou je softvér vozidla aktualizovaný na verziu 3.5 a novšiu. Ide o ďalší správny krok na ceste k udržateľnosti.
“Aktívne formujeme elektrický prechod s produktmi a službami zameranými na elektromobily. Vďaka funkcii obojsmerného nabíjania, ktorá je teraz k dispozícii, sme prispôsobili novú ponuku služieb potrebám našich zákazníkov. Nielenže môžu ušetriť náklady na energiu, ale tiež významne prispievajú k jej trvalo udržateľnému využívaniu.”
Imelda Labbé, členka predstavenstva Volkswagen pre predaj, marketing a popredajný servis
Volkswagen je tak jednou z prvých automobiliek, ktorá vo svojich modeloch ponúka túto technológiu. Postavená je na štandarde CCS, ktorý na Slovensku pozná každý elektromobilista, pretože pomocou neho si bežne nabíja svoj elektromobil. Obojsmerné nabíjanie VW je postavené na štandarde ISO 15118-2, ktorý opisuje komunikáciu medzi vozidlom a wallboxom.
Ako dlho vydrží batéria napájať domácnosť?
To je asi otázka, ktorá vám napadne v súvislosti s touto novinkou ako prvá. Vypočítať sa to dá veľmi jednoducho, stačí vedieť, koľko energie spotrebuje vaša domácnosť za jeden deň. Volkswagen na svojich stránkach uvádza, že ak je vaša spotreba 30 kWh denne, elektromobil zvládne nepretržité napájanie domácnosti po dobu dvoch dní. Dôležité je poznamenať, že jeho kapacita batérie nesmie klesnúť pod 20 percent, pretože vtedy sa napájanie preruší a je potrebné nabitie elektromobilu.
V rámci prvej verzie funkcionality sú elektromobily kompatibilné zatiaľ len s jednou DC stanicou (S10 E COMPACT séria od HagerEnergy GmbH). Podpora ďalších by mala pribúdať postupne.