Spoločnosť Volvo Buses predstavila elektrický medzimestský autobus 8900, ktorý bude uvedený na trh v roku 2025. Je postavený na novej platforme BZR Electric, ktorá bude v ponuke aj pre externých karosárov na stavbu vlastných autobusov. Správu priniesol portál Sustainable bus.
Švédska spoločnosť odprezentovala nový model Volvo 8900 Electric ako plne elektrický low-entry (čiastočne nízkopodlažný) autobus pre mestskú, medzimestskú a prímestskú dopravu. Je k dispozícii v dvoch dĺžkach (12,3 alebo 14,9 metra) a môže byť vybavený štyrmi až šiestimi segmentovými batériami (každá s kapacitou 90 kWh), čo znamená maximálnu možnú kapacitu až 540 kWh. Elektrický pohon je k dispozícii buď vo verzii s jedným elektromotorom s výkonom 200 kW, alebo s dvoma motormi so systémovým výkonom 400 kW.
Elektrický medzimestský autobus 8900 je prvým modelom na platforme BZR Electric. Dopĺňa mestský autobus Volvo 7900 Electric, ktorý je založený na platforme pre nízkopodlažné vozidlá. Ten je k dispozícii ako dieselový, CNG, hybridný alebo čisto elektrický sólo a kĺbový autobus. Mestský elektrobus má kapacitu batérie až 470 alebo 565 kWh (kĺbová 18,7 m verzia).
Nový prímestský model 8900 bude k dispozícii v dvoch dĺžkach karosérie. Dvojnápravová verzia s celkovou dĺžkou 12,3 m ponúka priestor pre 88 cestujúcich, z toho 43 sediacich. Trojnápravová verzia s dĺžkou 14,9 metra môže prepraviť 110 cestujúcich, z toho 57 sediacich. Celková hmotnosť dvojnápravovej verzie modelu 8900 je 20,6 tony, v prípade trojosej verzie 27 ton. Šírka a výška oboch variantov je rovnaká – 2,55 a 3,6 metra.
Batéria a dojazd elektrobusu
Podľa spoločnosti Volvo váži každý 90 kWh akumulátor 535 kilogramov. Kratší model 8900 môže mať štyri alebo päť takýchto batérii, čo znamená maximálnu kapacitu 360 alebo 450 kWh. Dlhší 15-metrový medzimestský autobus bude mať navyše možnosť konfigurácie so šiestimi batériami, čo zvyšuje maximálnu kapacitu akumulátorov na 540 kWh. Volvo neposkytuje informácie o dojazde, avšak pri odhade spotreby energie cca. 100 kWh / 100 km môžeme odhadnúť reálny dojazd vozidiel niekde medzi 300 až 500 kilometrami na jedno nabitie.
Nová platforma BZR Electric je určená pre stavbu autobusov s dĺžkou 9,5 až 14,9 metra, maximálnou nominálnou kapacitou batérie 540 kWh a plne využíva 600-voltovú architektúru. Ústredným prvkom je elektromotor spojený s dvojstupňovou automatizovanou prevodovkou s výkonom 200 kW alebo 400 kW vo variante s dvoma motormi. Podľa výrobcu sa autobusy postavené na platforme BZR Electric môžu vďaka dvom rôznym hardvérovým rozhraniam nabíjať káblom s výkonom do 250 kW DC, alebo prostredníctvom OppCharge s maximálnym výkonom 450 kW. Túto možnosť ponúka aj vyššie predstavený model Volvo 8900 Electric.
Mohlo by vás zaujímať:
- MHD Dunajská Streda už len na elektrický pohon a zadarmo
- Česko spustilo dotácie na elektromobily. Takto to funguje
- Renault Scenic E-Tech Electric: Európske Auto (nielen) roka | Prvá jazda
Karosériu vozidla Volvo 8900 Electric vyrába spoločnosť Manufacturing Commercial Vehicles (MCV). Spoločnosť Volvo Buses sa totiž minulý rok rozhodla, že v budúcnosti už nebude v Európe vyrábať kompletné autobusy vo vlastnej réžii.