V redakcii sme už mali možnosť otestovať Volvo XC40 Recharge Twin, ktoré sa nám veľmi páčilo. Ponúklo skvelý výkon, zaujímavý dizajn, rýchle nabíjanie a veľmi slušné dojazdy. Volvo C40 je veľmi podobný elektromobil, najväčším rozdielom je najmä výška a prepracovaný dizajn, ktorý zabezpečuje nižší odpor vzduchu. To by sa malo pozitívne prejaviť na spotrebách najmä vo vyšších rýchlostiach. Aký je tento elektromobil a oplatí sa jeho kúpa? Toto je začínajúci test Volvo C40 Recharge Twin.
Test Volvo C40 Recharge Twin: Cena a výbava
Volvo C40 Recharge Twin začína na cene 62 205 eur. Testovací model, ktorý som mal k dispozícii ja, stojí 65 695 eur. Obsahuje navyše príplatkový metalický modrý lak za 720 eur, textilné čalúnenie sedadiel v hodnote 1 020 eur či 20-palcové 5-lúčové kolesá za 660 eur. Obojstranný Type 2 nabíjací kábel je v rámci príplatkovej výbavy za 300 eur.
Pri pohľade na cenu konkurenčných modelov nové Volvo nijako nevyčnieva. Enyaq Coupe RS začína približne na sume 60 000 eur, Volkswagen ID.5 GTX na 58 000 eur, prípadne lacnejšia Kia EV6 stojí v základe okolo 45 000 eur, avšak v najvýkonnejšej verzii s príplatkovou výbavou sa jej cena taktiež dostane nad hranicu 60 000 €.
Test Volvo C40 Recharge Twin: Batéria a nabíjanie
Akumulátor tohto elektromobilu ponúka využiteľnú kapacitu na úrovni 75 kWh. Teda úplne rovnakú, akú má aj model XC40. Veľkosť batérie je porovnateľná s najbližšou konkurenciou. Škoda Enyaq iV má 77 kWh využiteľných, rovnako aj Volkswagen ID.5. Tesla Model Y Long Range je na tom rovnako ako Volvo, teda ponúka 75 kWh akumulátor. Vzhľadom na takmer rovnakú veľkosť batérií najbližšej konkurencie je najdôležitejším rozdielovým parametrom reálna spotreba, od ktorej sa vyvíja celkový dojazd.
Volvo C40 sa na rýchlonabíjačke podľa výrobcu nabije z 10 na 80 % kapacity batérie za veľmi slušných 28 minút. Vďačí za to maximálnemu DC nabíjaciemu výkonu na úrovni 150 kW. Nabíjanie je teda porovnateľné s konkurenciou, výnimkou sú len kórejské dvojičky Kia EV6 a Hyundai IONIQ 5, ktoré sa dokážu nabíjať výkonom cez 200 kW.
Test nabíjania 1
Počas týždňového testu som rýchlosť DC nabíjania otestoval dvakrát. Prvý test prebehol na 350 kW stojane ZSE Drive v bratislavskom Auparku. Vonku bolo slnečno a teplota presiahla 30 stupňov celzia, testovanie prebiehalo po krátkej jazde mestom.
Nabitie z 11 do 81 % trvalo 35 minút. Už po prvej minúte vozidlo prekonalo maximálny udávaný nabíjací výkon 150 kW, pričom maximom bolo 155 kW. Výkon nad 140 kW sa držal do 32 % nabitia akumulátoru. Neskôr postupne (nie nárazovo) výkon klesal, až pri 63 percentách nabitia klesol pod hranicu 100 kW. Opäť nasledovalo postupné klesanie výkonu. Pri 80 percentách bol na úrovni rovných 50 kW.
Čo sa týka časov, tak prvých 25 percent (z 11 do 36 %) sa nabilo za 9,5 minúty. Nabíjanie z 11 do 61 % trvalo 20,5 minúty. No a ideálny nabíjací štandard, teda z 20 do 80 % Volvo C40 zvládlo za rovných 30 minút.
Test nabíjania 2
Druhé testovacie nabíjanie som absolvoval na 350 kW stojane ZSE Drive v Budči. Vonkajšia teplota 24 stupňov celzia a svietilo slnko.
Toto nabíjanie bolo v porovnaní s tým prvým pomalšie. Z 20 na 80 % to trvalo 34,5 minúty, čiže o 4,5 minúty dlhšie. Maximálny nabíjací výkon sa priblížil k 150 kW, ale túto hodnotu nepresiahol. Pri 20 percentách nabitia klesol pod 140 kW. Opäť klesal postupne, pod 100 kW sa dostal pri 55 % nabitia.
Nabitie prvých 25 % (z 13 do 38 %) trvalo rovných 10 minút, nabitie prvých 50 % (z 13 do 63 %) trvalo 23 minút.
Nabíjacím konektorom je štandardný CCS, nachádza sa v zadnej časti elektromobilu vpravo. Trochu netradičné umiestnenie, ale za mňa je to stále lepšie ako vpredu. Čo sa týka výkonu palubnej nabíjačky, máme tu 11 kW štandard, čiže úplne rovnaký, aký má aj konkurencia. Výnimkou je snáď len nový Renault Megane E-Tech, ktorý ponúka až 22 kW AC nabíjanie, avšak v tomto prípade sa bavíme o trochu inej kategórii elektromobilu.
Počas nabíjania mám k dispozícii všetky potrebné informácie. Vidím aktuálnu úroveň nabitia v percentách, nabíjací výkon, rýchlosť nabíjania v km/h a aj čas, kedy bude nabíjanie dokončené. V infotainmente si môžem jednoducho nastaviť maximálnu úroveň nabitia. Ak ju zmením, aktualizuje sa aj čas, kedy bude vozidlo nabité. Takto je to ideálne.
Jazda, režimy, výkon, rekuperácia
Čo sa mi na Volve C40 páči pravdepodobne najviac, je výkon. Tých 408 koní je naozaj cítiť a tento elektromobil naozaj “kope.” Akcelerácia z 0 na 100 km/h za 4,7 s to len a len potvrdzuje. Z najbližšej konkurencie mu výkonovo stačí pravdepodobne len Tesla. ID.5, Enyaq či Hyundai v najvyššej výkonnostnej verzii sú na tom stále horšie.
V porovnaní napríklad s Enyaq iV je Volvo tvrdšie, čo svedčí o športovejšom zameraní. K dispozícii mám dve úrovne rekuperácie, respektíve dva jazdné režimy. Klasické plachtenie, prípadne jazdu s jedným pedálom. V tomto režime je rekuperácia doslova extrémna, vozidlo naozaj brzdí poriadne.
Mne osobne to takto vyhovuje, pri rozumnej defenzívnej jazde naozaj nie je vôbec potrebné používať brzdový pedál. Pokiaľ človek nie je na takto silnú rekuperáciu zvyknutý, môže si zvoliť klasický režim, v ktorom auto po pustení akcelerátora nebrzdí. Pri stlačení brzdy samozrejme najskôr rekuperuje, fyzické brzdy sa zapájajú až pri ráznejšom brzdení.
Vyzdvihnúť musím aj to, že absolútne neriešim aktivovanie alebo deaktivovanie vozidla. Stačí sadnúť, stlačiť brzdu, zaradiť a idem. Rovnako je to aj pri ukončení jazdy. Zvolím režim “P”, vystúpim a auto je vypnuté. Takto by to mali mať všetky elektromobily.
Volvo C40 Recharge disponuje celkovým výkonom na úrovni až 408 koní, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 4,7 sekundy. To sú naozaj skvelé čísla. Pri rozbehoch prakticky nikto nemá šancu. Takýto výkon doslova núti stlačiť akcelerátor viac a neprestalo ma to baviť ani po týždni testovania. Len spotreba sa pri takomto štýle jazdy vyšplhá trochu vyššie.
Infotainment: V hlavnej úlohe Android
Jedna z vecí, ktorá ma už pri prvom pohľade zaujala najviac, je práve infotainment. Ten totiž beží na operačnom systéme Android. Máme tu tak originálny systém od Googlu, ktorý je upravený pre potreby elektromobilu. Najviac oceňujem skvelé online Google Mapy, takže používanie Android Auto tu prakticky nedáva zmysel. Mapy sú napojené na centrálnu jednotku elektromobilu a vedia si vytiahnuť všetky dôležité údaje.
To znamená, že vedia, akú mám priemernú spotrebu a aká je úroveň nabitia batérie. S tým súvisí aj plánovanie trasy, ktoré je pravdepodobne najlepšie, s akým som sa stretol. Ako príklad môžem uviesť cestu z BA do KE. Vozidlo mi automaticky ponúkne najideálnejšie možnosti nabíjania. Stačí si len vybrať.
Ihneď vidím, s koľkými percentami batérie prídem na nabíjačku, ako dlho a do koľko percent budem nabíjať. Presne takto by to malo byť. V prípade kratších vzdialeností bez nutnosti nabíjania mi vozidlo ukáže nielen stav batérie po príchode do cieľa, ale aj po návrate na miesto, kde sa nachádzam teraz. Výborná funkcia. Odhad musím pochváliť, počas testovania som sa naň mohol spoľahnúť. Pri ceste z Popradu do Beladíc sa odhad od reálneho čísla líšil len o 2 percentá.
Nie je to všetko až také ružové, ako by sa mohlo zdať a počas testovania som narazil na niekoľko menších problémov. Párkrát sa mi napríklad stalo, že po zadaní cieľa a spustení navigácie sa mi navigovanie po niekoľkých sekundách preplo na navigovanie do cieľa, ktorý som mal nastavený predtým. Toto sa dialo len v offline režime, ak som bol online, takéto správanie som nezaznamenal.
Vozidlo dokáže byť online, ponúka eSIM funkcionalitu, no ja som pre pripojenie používal zdieľaný hotspot zo smartfónu, pretože môj testovací kus samostatne online nebol. To by sa malo do budúcna zmeniť. Tu mi chýbala možnosť automatického pripájania k známym Wi-Fi sieťam. Avšak po pripojení už všetko fungovalo bez problémov.
Vďaka obchodu Google Play som si mohol doinštalovať svoje obľúbené aplikácie, ako napríklad Spotify či TuneIn. So Spotify som ale mal problémy, akoby systém nestíhal. Nie kvôli pomalému internetovému pripojeniu, ale skôr kvôli nedostatočnému výkonu. Prehrávaná hudba často sekala, najmä od začiatku. Po pár minútach to už bolo lepšie, no stále nie ideálne. Problémy som mal aj s príjmom FM signálu rádia, niektoré slovenské sa proste ani nespustili. Pripomínam, že to bolo na miestach, kde iné elektromobily takéto problémy nemali.
Pochváliť ale musím kvalitnú zostavu reproduktorov so zvučným menom Harman Kardon. Tie hrajú naozaj výborne, na môj vkus má zvukový prejav síce trochu viac basov, ale nie je to nič, čo by sa nedalo upraviť pomocou ekvalizéra.
Systém ako taký sa mi páči. Je dostatočne rýchly a najmä prehľadný. Nastavenia sú ihneď poruke, nič nie je stratené ďaleko v menu a ku všetkému som sa vedel dostať len na pár klikov. Niektoré konkurenčné automobilky by si mohli brať príklad. Samotný displej infotainmentu je orientovaný netradične – na výšku, no plnohodnotnú funkčnosť to nijako neovplyvňuje. Je to len iné ako zavedené štandardy.
Dobrý tempomat a veľmi slušné držanie v pruhu
Volvo C40 vie prakticky jazdiť samo. Jazdného asistenta som skúšal nielen na diaľnici, ale aj v meste. A prekvapivo dobre to fungovalo aj v meste, no toto nemá byť jeho primárne využitie. Aktivovanie tempomatu je maximálne pohodlné. Stačí stlačiť príslušné tlačidlo, požadovaná rýchlosť sa automaticky nastaví na tú aktuálnu. Pomocou tlačidiel ju viem zvyšovať aj znižovať, vždy o rýchlosť 5 km/h. Ak tlačidlo podržím, rýchlosť si nastavujem v jednotkách.
Tempomat je adaptívny a funguje veľmi dobre. Nechýba možnosť nastaviť si požadovanú vzdialenosť od vozidla pred vami. Príjemne ma prekvapilo aj udržiavanie v pruhu. Je síce potrebné dotýkať sa volantu, ale funguje to. Na diaľnici si pruh drží veľmi pekne, minimálne porovnateľne s konkurenciou. Dokonca to funguje aj v meste a pri náročnejších zákrutách, no treba sa pripraviť na to, že zvykne ísť až nebezpečne blízko k stredovej čiare.
Test Volvo C40 Recharge Twin: Exteriér
Vonkajší dizajn je síce do značnej miery ovplyvnený subjektívnym názorom, no. mne sa Volvo C40 naozaj veľmi páči. Vyzerá agresívne, ostré tvary mu dodávajú štýl. Agresívny dizajn samozrejme korešponduje s vysokým výkonom a celé do akosi do seba zapadá. Spredu zaujme pomerne výraznou (plnou) maskou s logom automobilky. Zadná strana je zase vyvýšená a celé to pôsobí aerodynamicky.
V porovnaní s Volvo XC40 je tento model o niečo nižší, čo len pridáva na agresívnom dizajne. Zaujímavé sú aj vertikálne LED svetlá vzadu, ktoré pôsobia veľmi elegantne. O atraktivite tohto auta svedčí aj to, že bolo vždy stredobodom pozornosti. Či už som jazdil alebo parkoval, ľudia sa oň zaujímali, obzerali si ho. Pozitívne ohlasy som zaznamenával aj z blízkeho okolia, toto auto sa jednoducho dizajnovo naozaj vydarilo.
Test Volvo C40 Recharge Twin: Interiér
Interiér je z jedného pohľadu pomerne strohý, avšak stále atraktívny. A rozhodne nepôsobí lacno. Prednú časť výborne dotvára akási maskáčová plocha, ktorá prechádza palubovkou a končí až na dverách. Cez deň si ju možno ani nevšimnete, avšak dokáže svietiť. Osobne sa mi to páči a je to detail, ktorý poteší.
Sedadlá boli samozrejme kompletne v elektrike, posedenie vpredu je veľmi príjemné, ale sťažovať sa nemôžu ani pasažieri vzadu. Ponúknutý im je dostatočný priestor nielen na kolená, ale aj nad hlavami. Ani dlhšie trasy, napríklad na dovolenku, by nemali byť žiadnym problémom.
Výhľad od vodiča je v poriadku, jediným problémom môže byť pohľad dozadu cez spätné zrkadlo. Vzhľadom na atypický dizajn kufra je výhľad značne obmedzený. Avšak nie je to problém, stačí si na to zvyknúť. Podobne to majú napríklad staršie verzie Hyundai IONIQ. Spätné zrkadlá na bokoch sú dostatočne veľké a v nastaveniach si môžem zvoliť aj ich sklápanie pri cúvaní.
Pochváliť musím skvelé kamery. Nechýba 360-stupňový pohľad zhora, prípadne si viem nechať zobraziť pohľad z prednej, zadnej či bočných kamier. Obraz je ostrý a kvalitný, som s ním nadmieru spokojný.
Odkladacích miest je vnútri pomerne dosť, sťažovať sa rozhodne nemôžem. Pod infotainmentom sa nachádza aj veľká priehradka na smartfón s možnosťou bezdrôtového nabíjania. Nechýbajú tu ani dva USB-C konektory.
Objem batožinového priestoru je slušných 413 litrov a k dispozícii je aj predný kufor, takzvaný frunk. Ten sa ideálne hodí na uloženie káblov. Ja som mal k dispozícii klasický nabíjací kábel do 230 V zásuvky aj obojstranný Tpe 2 kábel (ten je v rámci príplatkovej výbavy a rozhodne odporúčam ho zakúpiť).
Spotreba v meste
V rámci testu som sa väčšinou pohyboval práve v meste. Tu sa spotreba môže pohybovať v pomerne širokom spektre, všetko závisí od štýlu jazdy. Ak som sa veľmi snažil o čo najnižšiu spotrebu, bežne som dokázal v meste jazdiť so spotrebou v rozmedzí od 13 do 15 kWh / 100 km. Avšak výkon tohto elektromobilu doslova láka na dynamickejšie rozjazdy, čo sa samozrejme negatívne prejaví na spotrebe.
V prípade dynamickejšej jazdy som dosahoval spotrebu okolo 18-19 kWh / 100 km. Takáto jazda bola zábavná a tých pár kWh navyše za to rozhodne stojí. Pripomínam, že počas testovania bolo vonku naozaj teplo, teploty sa pravidelne vyšplhali nad 30 stupňov Celzia. Klimatizácia teda bežala neustále.
Aký by bol celkový dojazd v meste pri uvedených spotrebách? V najlepšom prípade s najlepším scenárom, čiže v prípade spotreby 13 kWh/100 km by bol celkový mestský dojazd na úrovni 570 km, ak počítam s využiteľnou kapacitou 75 kWh. V prípade spotreby 19 kWh / 100 km by bol celkový dojazd 390 kilometrov.
Spotreba na diaľnici
Diaľničná spotreba je to, čo záujemcov o tento elektromobil bude zaujímať najviac. Predsa len, ide o veľké SUV s veľkou batériou, ktorého využitie len v meste by nenaplnilo jeho potenciál. Diaľničné spotreby som testoval na rôznych úsekoch, poďme pekne poporiadku.
Prvým úsekom je klasika, Bratislava – Trnava, rýchlosťou 110 km/h. Na tejto trase som zaznamenal spotrebu 21,7 kWh/100 km. Vonkajšia teplota bola 24 stupňov Celzia, svietilo slnko a klimatizácia bola zapnutá, nastavená na 22,5 stupňa. Vo vozidle boli dve osoby.
Otestoval som aj odhad stavu nabitia v cieli, ktorý vozidlo ponúka. Po nastavení cieľa mi Volvo C40 hlásilo, že v cieli budem mať 49 percent batérie, reálne som prišiel s 51 percentami.
Druhá testovacia trasa začínala v Trnave a cieľ bol v Budči, kde som plánoval nabíjať. Rýchlosť nastavená na 130 km/h podľa tachometra s využitím tempomatu. Spotreba tu bola vyššia, až 26,8 kWh/100 km. Vozidlo v cieli odhadovalo 11 % nabitie batérie, reálne som prišiel s 13 percentami.
Poslednýkrát som spotrebu meral na ceste z Popradu do Bratislavy, pričom som si vybral trasu vedúcu cez Donovaly. Nabíjal som v Beladiciach, ale to nie je až také dôležité. Dôležitejší je údaj o spotrebe, ktorá bola 23,5 kWh/100 km.
Čo tieto čísla znamenajú v praxi a aký je teda reálny diaľničný dojazd? Ak počítam kapacitu batérie na úrovni 75 kWh, tak pri rýchlosti 110 km/h by Volvo C40 teoreticky dosiahlo diaľničný dojazd 345 km s tým, že by som využil kompletnú kapacitu batérie. V reálnom svete to je prakticky nedosiahnuteľné.
V prípade spotreby 26,8 kWh/100 km by mi vozidlo ponúklo celkový diaľničný dojazd pri rýchlosti 130 km/h 280 kilometrov. Ak by som si za spotrebu zvolil cestu z PP do BA, celkový diaľničný dojazd by bol 319 km.
Test Volvo C40 Recharge Twin: Záverečné hodnotenie
Volvo C40 Recharge je Twin je skvelý elektromobil, ktorý zaujme už na prvý pohľad svojím agresívnym dizajnom. Pochváliť sa môže výkonom až 408 koní, rýchlym nabíjaním a prepracovaným infotainmentom, ktorý rozhodne stojí za to. Poteší aj predný kufor, kam si môžem pohodlne odložiť nabíjacie káble. Obojstranný Type2 kábel nie je súčasťou základnej výbavy, je tu za príplatok. Rozhodne odporúčam zakúpiť si ho.
Infotainment je síce skvelý, no objavujú sa nejaké softvérové chybičky. Tieto veci by mohla vyriešiť aktualizácia. Maximálny nabíjací výkon je síce 150 kW (reálne som sa dostal až na 153 kW), avšak vozidlo si ho neudrží dlho. Klesá rýchlejšie, ako by som očakával. Diaľničná spotreba pri rýchlosti 130 km/h tiež nepatrí medzi najlepšie.
Parametre Volvo C40 Recharge
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4440 x 1873 x 1591 mm |
---|---|
Hmotnosť | 2185 kg |
Batéria | 75 kWh (využiteľná kapacita) |
Nabíjanie | 150 kW (DC), 11 kW (AC) |
Výkon | 300 kW (408 koní), 660 Nm |
Objem batožinového priestoru | 413 l / 1205 l po sklopení zadných sedadiel |
Maximálna ťažná kapacita | 1800 kg |
Kombinovaná spotreba | 19,8 kWh / 100 km |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 4,7 s |
Test Volvo C40 Recharge: Plusy a mínusy
✅
- Vysoký výkon
- Atraktívny dizajn
- Predný kufor – frunk
- 150 kW DC nabíjanie
- Možnosť jazdiť len s jedným pedálom
- Všetky informácie počas nabíjania pekne pokope
- Skvelý infotainment s plánovaním trasy
❌
- Infotainment by potreboval aktualizáciu, ktorá vyrieši menšie chybičky
- 150 kW nabíjací výkon neudrží dlho, následne výrazne spomalí
- Diaľničná spotreba by mohla byť ešte o niečo nižšia
- Slabší výhľad dozadu