Volvo a Daimler zakladajú spoločný podnik pre výrobu vodíkových palivových článkov

Viaceré automobilky sa výrobe vodíkových áut stavajú chrbtom, no platí to najmä pri vozidlách pre osobnú dopravu. Vodíkové palivové články však môžu mať reálne využitie v nákladnej doprave. Podobne to vidia aj firmy Volvo Group a Daimler Truck AG, ktoré sa práve spojili pre výstavbu podniku na sériovú výrobu palivových článkov.

Doslova len pred pár týždňami preletela svet správa, že Daimler končí s vývojom áut na vodík. Dôvodom má byť príliš vysoká cena. Len týždeň predtým sme vám priniesli správu o tom, ako sa vodíkový pohon nepozdáva ani Porsche. Jasnú stopku mu dal Volkswagen, no už v januári tohto roka. Na druhú stranu, ABB oficiálne hovorí o vývoji vodíkových palivových článkov pre zaoceánske lode. Práve v tejto oblasti je využitie vodíkovej technológie najpravdepodobnejšie, čo môže potvrdzovať aj aktuálne spojenie dvoch veľkých hráčov na trhu.

Jasný cieľ zelenej dopravy

Spoločnosti Volvo Group a Daimler Truck AG idú za spoločným cieľom trvalo udržateľnej dopravy a CO2 neutrálnej Európy do roku 2050. Obe firmy teraz podpísali predbežnú a nezáväznú dohodu o založení spoločného podniku, ktorého cieľom má byť vývoj, výroba a následná komercializácia palivových článkov na vodík. Tie majú byť využívané v ťažkých úžitkových vozidlách a ďalších oblastiach. V novej spoločnosti majú rovnaký, teda 50 % podiel. Daimler sa do podniku rozhodol presunúť všetky činnosti z oblasti palivových článkov.

K založeniu nového podniku sa Martin Daum, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG a člen predstavenstva spoločnosti Daimler AG, vyjadril nasledovne: „Preprava a logistika udržujú svet v chode a zároveň potreba prepravy ďalej rastie. Skutočná CO2 neutrálna preprava sa dosiahne iba prostredníctvom elektrického pohonu, pričom energia bude pochádzať z dvoch zdrojov: buď z akumulátorov alebo premeny vodíka na elektrinu vo vozidle.

Palivové články sú zásadným riešením pre použitie v ťažkých nákladných vozidlách pre diaľkovú prepravu.“ Daum zdôrazňuje význam vodíkovej technológie v tomto type dopravy a ďalej dodáva: „Partnerstvo s Volvo Group je míľnikom v prinášaní nákladných vozidiel a autobusov s palivovými článkami na naše cesty.

Súvisiacie články

Spájanie urýchľuje a znižuje náklady

Martin Lundstedt, prezident a CEO Volvo Group, taktiež hovorí o vodíkových palivových článkoch ako o kľúčovej technológii pre udržateľnú dopravu: „Elektrifikácia cestnej nákladnej dopravy je kľúčovým prvkom pri realizácii tzv. Green Deal, ktorá predstavuje CO2 neutrálnu Európu a v konečnom dôsledku aj CO2 neutrálny svet,“ vysvetľuje v úvode. „Použitie vodíka ako nosiča zelenej energie na pohon elektrických nákladných vozidiel na veľké vzdialenosti je vynikajúcim doplnkom k vozidlám s elektrickým pohonom s akumulátorom a obnoviteľným palivám. Skúsenosti oboch spoločností v tejto oblasti urýchlia vývoj. Je to prospešné pre našich zákazníkov aj pre spoločnosť. Založením tohto spoločného podniku jasne dokazujeme, že veríme v palivový článok poháňaný vodíkom pre úžitkové vozidlá.

Martin Lundstedt zdôrazňuje aj ďalší problém, ktorý je nutné postupne vyriešiť:  „Aby sa však táto vízia stala realitou, musia vývoj podporovať aj ďalšie spoločnosti a inštitúcie, v neposlednom rade je potrebné budovanie palivovej infraštruktúry.“ V oficiálnom vyjadrení sa taktiež spomína fakt, že spoločným úsilím dokážu urýchliť proces uvedenia systémov palivových článkov na trhoch v oblastiach, kde je potrebné prekonávať dlhé vzdialenosti.

Aj keď je cieľ ešte vzdialený, jasnou víziou je priniesť sériové ťažké úžitkové vozidlá s takýmto typom pohonu. Oficiálna správa ale nevylučuje jeho prípadné využitie aj v ďalších oblastiach: „Do rozsahu pôsobnosti nového spoločného podniku sú tiež zahrnuté ďalšie prípady použitia v automobilovom priemysle ako aj mimo neho.“

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.